امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2203 تاریخ انتشار: سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حمید شاه آبادی خبرداد؛

آغاز به کار جشنواره هنرجویان کارآفرین 10 اسفند / برگزاری جشنواره هنر جویان کارآفرین در 10 شاخه

حمید شاه آبادی رئیس موسسه آموزش عالی عملی کاربردی گفت: جشنواره هنر جویان کارآفرین در 10 شاخه سینما، عکاسی، گرافیک، معماری، نقاشی، مدل لباس، موسیقی، گریم، مقالات کتب دانشگاهی و داستان نویسی 10 اسفندماه برگزار می‌شود.
آغاز به کار جشنواره هنرجویان کارآفرین 10 اسفند / برگزاری جشنواره هنر جویان کارآفرین در 10 شاخه

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست رسانه ای جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر «هنرجویان کار آفرین» با حضور« حمید شاه آبادی» مشاور هنری وزیر ارشاد و رئیس موسسه آموزش عالی عملی کاربردی، «عباد رضا اسلامی» معاون اجرایی موسسه و دبیر جشنواره، «فرزانه» دبیر علمی جشنواره صبح امروز در کانون فرهنگی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این نشست « حمید شاه آبادی» مشاور هنری وزیر ارشاد و رئیس موسسه آموزش عالی عملی کاربردی اظهارداشت: این موسسه قابلیت خاص فراوانی دارد که در دهه اخیر بخش‌هایی از مهارت‌های آن به نمایش گذاشته شده است، اما آن گونه که باید جامعه با کاربردهای این موسسه آشنا نیست. بنابراین سعی داریم با برگزاری این جشنواره فرهنگی هنری معرف بهتری برای موسسه آموزش عالی باشیم و این موسسه در دو بخش دولتی و غیر دولتی فعال است پس ضروری است که وزارت ارشاد توجه بیشتری به دانش آموختگان این موسسه داشته باشد. دانش آموختگان این موسسه سعی می‌کنند با کارهای هنری خود مهارت‌هایشان را هر چه بهتر در معرض نمایش بگذارند.

وی تصریح کرد: 97 موسسه در 183 رشته در موسسه آموزش عالی مشغول به کار هستند که هر یک از این بخش‌ها متخصصان خاص خود را تربیت می‌کند. دو رشته کارشناسی قرآنی نیز در میان این 183 بخش وجود دارد که سعی می‌کند با مهارت‌های خود مُبلغ مفاهیم و مضامین قرآنی باشد و دیگر دلیلی که ما را مصمم کرد این جشنواره را برگزار کنیم موضوع اشتغال‌زایی بود؛ ظرافت‌های کارآفرینان این موسسه با زبان هنری بهتر به جامعه معرفی شود. رسانه‌ها هم به عنوان پایگاه اطلاع رسانی باید ما را در رسیدن به این خواسته یاری کنند.

شاه آبادی در خصوص دیگر بخش‌های هنری‌های جشنواره هم افزود: جشنواره در 10 شاخه هنری برگزار می‌شود. سینما، عکاسی، گرافیک، معماری، نقاشی، مدل لباس، موسیقی، گریم، مقالات کتب دانشگاهی و داستان نویسی شاخه‌های مختلف این جشنواره را تشکیل می‌دهند، در ضمن 1400 اثر هم در این جشنواره حضور خواهند داشت . ضمن اینکه در این جشنواره توجه به مضامین دینی و قرآنی چه جایگاهی دارد و بخش ویژه‌ای تحت عنوان آثار قرآنی در جشنواره وجود ندارد، اما بسیاری از کارهای ارائه شده در این حوزه هستند؛ کارهای قرآنی و دینی که تنها با دغدغه هنرمندان جوان آن شکل گرفته و هیچ گونه سفارشی در کار نبوده است.

وی عنوان داشت: 18‌1غرفه برای این جشنواره در نظر گرفته شده است که بخش‌های دولتی و غیر دولتی هر کدام به فراخور آثارشان تعدادی از این غرفه‌ها را دارا هستند. همچنین جشنواره دارای بخش‌های جنبی نیز هست، نکته دیگر این که در این رویداد هنری کارگاه‌های نیز با حضور اساتید فن برگزار خواهد شد.

شاه آبادی در پاسخ به این پرسش که «اغلب دانشجویان با کارآفرینی های مقطعی مشکلاتشان حل نخواهد شد و نیاز به کارآفرینی بلندمدت دارند. چه تدبیری برای این موضوع وجود دارد؟» گفت: این جشنواره حرکت به سمتی است که از طریق مهارت و تخصص و نیز توانایی های دانشجویان بتوان کارآفرینی های دائمی برای آنها ایجاد کرد که در این راه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدد است تا در چنین نمایشگاه هایی به جذب سرمایه گذاران کارآفرینی از طریق آشنایی آنها با دانشجویان مستعد بپردازد.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا در این جشنواره بخشی برای تولیدات ادبی در حوزه کارآفرینی اختصاص نیافته است؟» اظهار داشت: به طور خاص از میان رشته های علمی کاربردی رشته زبان و ادبیات فارسی را در دپارتمان زبان و ادبیات فارسی داریم که برای توسعه این مرکز از دکتر اسماعیل آذر دعوت به عمل آمد تا در این دپارتمان حضور یابند و نیز جلساتی با موضوع ادبیات و درآمدزایی برگزار شود که در آن به راه های درآمدزایی و اقتصاد ادبیات و افزایش مهارت شغلی در این رشته توجه ویژه شود.دکتر آذر در حال حاضر به سمت رئیس دپارتمان زبان و ادبیات موسسه علمی کاربردی و مشاور علمی منصوب شدند و دیروز مراسم معارفه داشتند و انشالله کنفرانسی در حوزه اقتصاد ادبیات خواهند داشت.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر با اشاره به نگاه موجود در این جشنواره نسبت به ادبیات گفت: در این سمینار این نگاه که حتی ادبیات فارسی هم می تواند در حوزه اشتغال و اشتغال زایی تاثیر گذار باشدوجود داشت و در واقع نخستین دوره این جشنواره آغاز این ماجرا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات هم قدرت مانور زیادی در بحث کارآفرینی دارد گفت: برای تشکیل کمیته علمی و تخصصی ادبیات کارهایی در دست انجام است و ما در آینده شاهد تاسیس یک رشته در موسسه علم و فرهنگ و هنر خواهیم بود و خروجی آن قطعا دستآورد مهمی در این حوزه تلقی می شود، نگاه ما این است که در آینده این کار را توسعه دهیم و از ادبیات هم اشتغال زایی کنیم.

درادامه این نشست«عباد رضا اسلامی» معاون اجرایی جشنواره هم طی سخنانی اظهارداشت: هیئت داوران جشنوار از اساتید مختلف بخش‌های هنری شکل گرفته است که می‌توان در این حوزه به اساتیدی چون سعید ثابت، فریدون کسرائی، مرتضی گودرزی دیباج، بهرام کلهر نیا، خدیجه کاظمی، فرخ الدین فرخ الدینی، قربان علی پور مرادیان، سهیلا قیاسی، حسن دولت آبادی اشاره کرد و ما برای کارگاه‌ها نیز سعی شده که از اساتید برجسته بهره برده شود که تا به حال با نادر مشایخی و آرتو نظری برای کارگاه‌های موسیقی و معماری توافقات لازم به عمل آمده است. در ضمن درصدد هستیم که زمینه حضور دیگر اساتید را نیز فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شنبه این هفته (10 اسفند ماه) این رویداد هنری آغاز خواهد شد و تا (17 اسفند ماه) ادامه خواهد داشت. نکته قابل ذکر این است که در روز اختتامیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور خواهد داشت تا این حضور تشویق و حمایتی برای این جشنواره باشد.

درادامه این نشست فرزانه دبیر علمی جشنواره هم گفت: با وجود این که این جشنواره یک رویداد دانشجویی است باید گفت: که کیفیت آثار بالا در خور تعجب است این مهم نشان می‌دهد که در صورت توجه به جوانان هم می‌توان به رشد فرهنگ و هنر کمک کرد هم اینکه در زمینه اشتغال‌زایی می‌توان قدم‌های تاثیر گذاری برداشت و هنر کشورمان اگر توانسته برای خود جایگاهی در جهان کسب کند به مدد پرداختن به آموزه‌های اسلامی بوده است بنابراین در این جشنواره نیز نگاه به آموزه‌های ارزشی و دینی جایگاه ویژه‌ای داشته است. این ادعا را می‌توان با مشاهده کارهای عرضه شده در جشنواره به وضوح مشاهده کرد و این جشنواره نخستین دوره خود را برگزار می‌کند، بنابراین شاید کاستی‌های نیز وجود داشته باشد. اما مسلماً در دوره‌های بعد برطرف خواهد شد. در انتها امیدوارم تمام کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند مرا در برگزاری جشنواره یاری رسانند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب