امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2225 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ظریف در نشست خبری با وزیر خارجه عراق خبرداد؛

خلف‌ وعده نمی‌کنیم/ ۱+۵ انتخابی جز رسیدن به تفاهم با ملت بزرگ ایران ندارد/ با حسن نیت و اراده سیاسی طرف مقابل تفاهم کاملا در دسترس است

خبرایران: وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات ایران و ۱+۵ با بیان اینکه تهران خلف وعده نمی‌کند و در مذاکره جدی است تصریح کرد طرف مقابل انتخاب‌های زیادی جز رسیدن به تفاهم با ملت بزرگ ایران ندارد.
خلف‌ وعده نمی‌کنیم/ ۱+۵ انتخابی جز رسیدن به تفاهم با ملت بزرگ ایران ندارد/ با حسن نیت و اراده سیاسی طرف مقابل تفاهم کاملا در دسترس است
به گزارش خبر ایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز (چهارشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر امور خارجه در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار الاتجاه عراق در خصوص عدم خوش‌بینی مقام معظم رهبری به مذاکرات ایران و 1+5 اظهار داشت: آنچه مقام معظم رهبری مطرح کردند دیدگاه مردم ایران و مشکل این مردم با روش برخورد آمریکا و کشورهای غربی با موضوع هسته‌ای و نحوه برخورد آنها با جمهوری اسلامی در چند دهه گذشته بوده که بی‌اعتمادی شدیدی را نسبت به غرب به ویژه آمریکا در بین مردم ما  ایجاد کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که متأسفانه اقدامات آمریکا در طول چند ماه گذشته و بیانیه‌ها و گفتارهای مقامات این کشور هیچ کمکی به رفع سوءتفاهمات، بدبینی و سوءظن مردم ما نسبت به نیات آمریکایی‌ها نکرده و این نگرانی‌ها را بیشتر تقویت کرده، گفت: به همین خاطر ما نسبت به این اظهارات و اقدامات اظهار بدبینی کرده و اعلام کردیم که با این اظهارات نمی‌شود اعتماد مردم ایران را جلب کرد.

وزیر خارجه گفت: آنچه که مقام معظم رهبری اعلام کردند و آنچه که مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن بیان کردند این است که به هیچ وجه آماده نیستند حرف زور، تحمیل و ادعاهای غیرمربوط را بپذیرند و در مقابل این ادعاها و گفتمان نامناسب که جایگاهی در قرن 21 ندارد و برای کسانی که این سیاست‌ها را پیگیری می‌کنند منفعتی ندارد، مقاومت خواهد کرد.

ظریف اضافه کرد:‌ مقام معظم رهبری فرمودند که مردم و دولت ایران بر قول و تعهداتشان می‌ایستند. ما خلف وعده نمی‌کنیم و آنچه را که قبول کردیم انجام دهیم انجام داده و به آن ادامه می‌دهیم و در مذاکره جدی هستیم.

وی گفت:‌ معتقدیم اگر طرف مقابل حسن نیت و اراده سیاسی برای رسیدن به تفاهم داشته باشد، تفاهم کاملا در دسترس است و می‌توانیم به آن برسیم. معتقدیم که طرف مقابل انتخاب‌های زیادی جز رسیدن به تفاهم با ملت بزرگ ایران ندارد.

وی با بیان اینکه ملت ایران تنها با زبان احترام و تکریم پاسخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: این ملت در مقابل زبان تهدید و تحریم مقاومت به خرج می‌دهد و در گذشته نیز چنین کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه در بیانات مقام معظم رهبری بود، راهگشای ما برای ادامه مذاکرات از موضع اقتدار جمهوری اسلامی و از موضع عزت خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ارتباط بین اقدامات تروریستی علیه مراکز دیپلماتیک ایران در لبنان و پاکستان و ... با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: گروهی که مبنای رفتارشان بر روابط بحران‌سازی و ایجاد تنش و درگیری بود از حرکت کنونی برای رسیدن به تفاهم بر اساس احترام به حقوق مردم ایران و رفع مشکلات و تحریم‌ها از این مردم نگران شدند که یک بحران ساختگی که سایه‌اش را بر این منطقه انداخته بود، در حال عبور است.

وی با بیان اینکه این بحران بر اساس یک دروغ ایجاد شده بود، اظهار داشت: ‌ما در جمهوری اسلامی معتقدیم برای منافع‌مان و امنیت منطقه رفع این دروغ و ثابت کردن اینکه ایران هراسی و دشمن‌انگاری ایران در منطقه توسط رژیم صهیونیستی و بقیه تندروها در منطقه کار خطرناکی بوده، به نفع صلح و ثبات در منطقه است.

ظریف اضافه کرد: کسانی که آینده خود را در تهدید و تنش تعریف کرده بودند اعم از رژیم صهیونیستی و برخی گروه‌های تندرو و حامیانشان از این توافق خشنود نشدند و اقداماتی ناشی از دستپاچگی را صورت دادند که متأسفانه اقدامات تروریستی علیه اماکن دیپلماتیک ایران صورت گرفت و منجر به شهادت تعدادی از ایرانیان و غیر ایرانیان شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه با حمله به سرکنسولگری ایران در پیشاور پاکستان توسط گروه‌‌های افراطی، مردم بیگناه پاکستان نیز کشته شدند به شهادت دیپلمات ایرانی در یمن و همچنین اقدامات تروریستی در لبنان در مقابل سفارت ایران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: متأسفانه این حرکت‌های کور و غیر منطقی که همانند آن را در خیابان‌های بغداد و در استان‌های مختلف عراق مشاهده می‌کنیم مردم بیگناه عراق را به شهادت می‌رسانند حرکت‌های خطرناک در منطقه است و همه باید با آن مقابله کنیم.

ظریف منفعت هیچ کس را حمایت از افراط ندانست و گفت:‌ هیچ کس و هیچ دولتی از همسایگان ما از حمایت از افراط و فرقه‌گرایی منفعتی نخواهند برد و به نفع همه کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام است که با تمام قوا در برابر افراط که تلاش می‌کند چهره نورانی اسلام رحمانی را در جهان به شکل دیگری نشان دهد و خطری را برای جهان اسلام فراهم کرده مقابله کند.

ظریف اضافه کرد: ما با دوستان عراقی همواره در این خصوص تشریک مساعی کرده و دیدگاه مشترک داشته‌ایم و به این همفکری و دیدگاه مشترک در آینده در راستای ثبات و امنیت کل منطقه ادامه می‌دهیم.

به گفته وزیر خارجه کشورمان این حرکت تنها یک گروه و کشور را هدف قرار نمی‌دهد بلکه ثبات کل منطقه را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست خبری عنوان کرد: منطقه ما نیازمند همفکری و همدلی بین کشورهای منطقه است به خاطر اینکه با مشکلات مشابهی مواجهیم.

وی با بیان اینکه مشکل تروریسم جنگ و خونریزی دامن‌گیر همه کشورهای منطقه می‌شود، بر گفت‌وگوهای منطقه‌ای در این زمینه به منظور مقابله با این مسائل تأکید کرد وافزد: عراق به عنوان کشور مهم و محوری در منطقه حتما در تمام گفت‌وگوهای کشورهای منطقه در موضوع امنیت و ثبات در منطقه نقش اساسی دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه عراق از جریانات افراطی و ارحابی در منطقه بیشترین رنج را برده، عنوان کرد: امروز مردم این کشور قربانیان این جریانات هستند و ما به عنوان کشورهای منطقه وظیفه داریم که با همکاری مشترک و تشریک مساعی مانع پیشرفت این حرکت بسیار خطرناک در منطقه شویم و انتشار آن را متوقف و زمینه را برای بازگشت ثبات و آرامش به سوریه، منطقه و سایر کشورهای منطقه فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، محمدجواد ظریف در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای عراقی خود روابط تهران و بغداد را مستحکم، تاریخی و مبتنی بر علایق مشترک دینی و فرهنگی برشمرد و افزود: خوشحالیم که یک صفحه کوتاه ولی دردناک از روابط را پشت سر گذاشتیم و الان ملت ایران و عراق از دولت‌هایی برخوردارند که آن دولت‌ها مثل روابط دو ملت روابطی دوستانه و برادرانه دارند.

وی با بیان اینکه اولین سفر خارجی‌آم را با عراق شروع کردم، اظهار داشت: تنها کشوری که دو بار طی شش ماه گذشته به آن سفر رسمی کردم عراق بود و خوشحالیم که آقای زیباری یک بار این بازدید را پس داده و برای دومین بار نیز به زودی منتظر ایشان هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت:‌در گفت‌وگوها بین همکاران توانستیم که در مورد کار در خصوص اروندرود و اجرای موافقتنامه 1975 به توافق برسیم و به زودی منتظریم که آقای زیباری برای امضای این توافق که بین کارشناسان ما صورت گرفته و پس از طی مراحل قانونی در عراق به ایران سفر کند که بازدید سفر دوم من را نیز انجام داده باشد.

ظریف این حرکت را به نفع مردم دو کشور و صلح و امنیت در منطقه و پیشرفت ایران و عراق برشمرد و افزود: از هیأت حقوقی دو طرف که تلاش زیادی را طی چند ماه گذشته در این خصوص انجام دادم سپاسگزرای می‌کم و امیدوارم حرکت بسیار مثبتی برای مردم دو کشور و پیشرفت دو ملت باشد.

وزیر خارجه همچنین گفت که با همتای عراقی خود رد خصوص موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه از جمله افراط و تروریسم در منطقه گفت‌وگو کرده و افزود: ما همواره خواهان ثبات، استقرار، آرامش، همکاری و همدلی همه گروه‌‌ها در عراق بودیم و خوشحالیم که دولت عراق با درایت این سیاست را به پیش می‌برد.

ظریف اضافه کرد: ما در مبارزه با افراط و ترور خود را در کنار برادران عراقی و سایر کشورهای منطقه احساس می‌‌کنیم و امیدواریم با درایت و حکت این حرکت در عراق به پیش برود و شاهد ادامه پیشرفت، توسعه و آرامش بیشتر مردم دوست و برادر عراق باشیم و بتوانیم در زمینه رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز و سیاسی در سوریه کمک کنیم.

وی ادامه داد: ما در حد خودمان به عنوان کشورهای نزدیک به کشورهای همسایه سوریه کمک کرده‌ایم و گفت‌وگوها در این خصوص ادامه می‌دهیم.

وی در پایان بار دیگر به زیباری برای حضور در خانه خود خوشامد گفت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب