امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 22569 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رقبای ايران بيكار ننشسته‌اند/متأسفانه هميشه فرصت حضوردربازارهای خارجی را به‌خاطر مشكلات داخلی از دست داده ايم

خبرایران: بحران روابط قطر در حالی فرصت حضور کالاهای ایرانی در بازار این کشور را فراهم کرده که صادرکنندگان کشورمان تجربه فرصت‌سوزی در بازار روسیه را دارند.
رقبای ايران بيكار ننشسته‌اند/متأسفانه هميشه فرصت حضوردربازارهای خارجی را به‌خاطر مشكلات داخلی از دست داده ايم

 با توجه به فاصله اندك بنادر استان بوشهر با كشور قطر فرصت خوبي براي صادرات محصولات مختلف از طريق ناوگان دريايي به اين كشور فراهم و صادرات كالاهاي ايراني به قطر از بنادر جنوبي كشور و فرودگا‌ه‌هاي تهران و شيراز شروع شده است. بحران قطر موجب تكاپوي بيشتر و رقابت كشورهاي تركيه، عمان و ايران براي در اختيار گرفتن سهم بيشتري از بازار اين كشور شده است.

درواقع رقباي ايران بيكار ننشسته‌اند، تركيه صادرات مواد غذايي به اين كشور را افزايش داده و عمان نيز بندر صحار را به جاي بندر دوحه دوبي به مراودات خود با قطر اختصاص داده است. اما ما هنوز هم با چند مشكل اساسي در تجارت با قطري‌ها مواجهيم؛ مشكلات نقل‌وانتقال پول و نظام بانكي در پرداخت‌ها، بسته‌بندي نامناسب محصولات ايراني (بيشتر صادركنندگان بسته‌بندي مطابق با بازار مصرف كشور عربي براي شناساندن محصول به زبان عربي را ندارند)،

ضعف مبادلات تجاري ايران با كشورهاي حاشيه خليج‌فارس، تراز بالاي استاندارد‌هاي كيفي كالا در قطر (فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي قطر بيشتر محصولات را از آمريكا و اروپا تأمين مي‌كنند) و از همه مهم‌تر اينكه محصولات صادراتي به قطر در فروشگاه‌هاي معتبر زنجيره‌اي فروخته مي‌شود كه ورود به آن نيازمند سرمايه‌گذاري اوليه و ايجاد تعهداتي در مورد زمان و قيمت محصول است.

اما قيمت تمام‌شده بالا و نوسان نرخ كالاهاي ايراني، اجازه خطرپذيري براي حضور در بازارهاي مهم خليج‌فارس را نداده و نمي‌توانيم در يك بازه زماني طولاني، ثبات قيمت‌ها را تضمين و به فروشگاه‌هاي معتبر كشورهاي عربي براي تثبيت قيمت‌ها تعهد دهيم. افزايش هزينه حمل‌ونقل صادرات كالا به قطر مشكل ديگري است، به‌نحوي كه فرصت افزايش صادرات كالا از ايران به قطر عملا زمينه سوءاستفاده گروهي از كشتي‌داران جنوب كشور، شكل‌گيري بازار سياه حمل كالا و افزايش چهاربرابري هزينه حمل كالا با كشتي به قطر را فراهم كرده است.

بايد وزارت امورخارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت با ديپلماسي قوي شرايط لازم براي استفاده از آن را مهيا كنند اما با وجود اين الزامات هنوز هم برخي فعالان اقتصادي ايراني براي ورود به كشور قطر مشكل ويزا داشته و متأسفانه قطر به ايراني‌ها به سختي ويزا مي‌دهد. موانع كار براي حضور شركت‌هاي ايراني باعث شده تا تركيه بخشي از بازار قطر را در دست گيرد؛

چراكه دولت تركيه اقدامات مهمي را براي پيشبرد مديريت شده امرصادرات كالا به قطر انجام داده است. بازار امروز قطر فرصتي براي اقتصاد ايران است كه نبايد اين فرصت را از دست داد اما متأسفانه ما هميشه فرصت حضور در اين بازارها را به‌خاطر مشكلات داخلي از دست داده و مي‌دهيم.

دکتر مهدی کریمی‌تفرشی

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی هم صنف

مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب