امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 22593 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پيام رئيس كل بيمه مركزي به مناسبت سالگرد تاسيس بيمه مركزی

خبرایران: رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران در پيامي به مناسبت چهل و ششمين سالروز تاسيس بيمه مركزي، ابراز اميدواري كرد كه صنعت بيمه كشور، پشتيباني لازم را از تمام شهروندان و فعاليت هاي اقتصادي در برابر خطرات گوناگون به عمل آورد.
پيام رئيس كل بيمه مركزي به مناسبت سالگرد تاسيس بيمه مركزی

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوري اسلامي ايران پيام به شرح ذيل است:

بازارهاي مالي كه بيمه نيز بخش مهمي از آن است به جهت تنوع، تعدد و پيچيدگي هاي شكست بازار در اين بخش از اقتصادها، در تمام دنيا تحت شديدترين مقررات نظارتي و حاكمتي قرار دارند. بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، نهاد حاكميتي ناظر بر صنعت بيمه در ايران است كه بيش از ۴۵ سال پيش با تصويب مجلس وقت در خرداد ۱۳۵۰شمسي، فعاليت خود را آغاز نموده است.

بر اين اساس بيمه مركزي مسئوليت ارائه گزارش از فعاليتهاي موسسات بيمه در ايران و پيشنهاد مقررات و ارائه برنامه كسب و كار شركت هاي متقاضي فعاليت بيمه گري به شورايعالي بيمه جهت بررسي، تصويب و يا تأييد آنها را عهده دار است. بيمه مركزي همچنين وظيفه دارد بر اجراي تصميمات و مقررات مصوب شورايعالي بيمه از سوي بيمه گران، بيمه گذاران و واسطه هاي بيمه نظارت كند. وظيفه ديگر بيمه مركزي انجام امور بيمه اتكائي اجباري جهت اطمينان از سلامت و صحت امور در صنعت بيمه و نظارت نهادي بر آن است. بيمه مركزي وظيفه تعميم و هدايت امر بيمه در ايران را نيز طبق قانون بر عهده دارد.

از حدود ۸ دهه فعاليت رسمي بيمه گري در ايران، بيش از نيمي از آن تحت نظارت بيمه مركزي بوده است. صنعت بيمه در اين مدت فراز و فرودهاي زيادي داشته و از خصوصي شدن تا دولتي شدن و واگذاري مجدد به بخش خصوصي را تجربه نموده است. آزاد سازي نسبي و استقرار نظارت بر حاشيه توانگري مالي موسسات بيمه و كاهش اتكائي اجباري اصلاحات ساختاري مهم ديگري بوده كه طي سالهاي اخير با پيگيري و مديريت بيمه مركزي صورت پذيرفته است. توسعه سيستم متمركز فناوري اطلاعات نياز مهم ديگري بوده طي چند سال اخير با همت بيمه مركزي پيشرفت قابل توجهي را شاهد بوده است.

طي بيش از چهار دهه گذشته بيمه مركزي و شورايعالي بيمه، مقررات موجود صنعت بيمه را طراحي و عملياتي نموده و بر اساس آن به شكل گيري وضعيت موجود صنعت بيمه كمك كرده اند. فارغ از مشكلاتي كه در ارتباط با كارايي و اثر بخشي عملكرد شورايعالي بيمه و بيمه مركزي در دوران حيات آنها، بطور طبيعي مي توان مطرح كرد اما به نظر مي رسد برآيند عملكرد نهاد ناظر بر صنعت بيمه ايران با توجه به جميع جهات و شرايط ويژه اقتصادي و اجتماعي ايران در بخش عمده اي از دوران فعاليت اين سازمان، مثبت بوده است. بديهي است در مقام مقايسه ميان آنچه شورايعالي بيمه و بيمه مركزي بعنوان نهاد ناظر بر صنعت بيمه ايران انجام داده اند با آنچه مي توانست و يا مي بايست انجام مي شد. فاصله هايي وجود دارد كه اميد است با تلاش هاي خالصانه و عالمانه بيمه مركزي و همكاري خانواده بزرگ صنعت بيمه اين فاصله ها نيز كاهش يابد.

اينك در چهل و ششمين سالگرد تأسيس بيمه مركزي جمهوري اسلامي لازم مي دانم از طرف مديران و كاركنان اين نهاد به فعالان صنعت بيمه اعم از شركت هاي بيمه، نمايندگان، كارگزاران، ارزيابان خسارت و نهادهاي صنفي و تخصصي آن شاد باش گفته و موفقيت هاي بيشتر را براي همه آنان از خداوند بزرگ طلب كنم.

اميدوارم در سال اقتصاد مقاومتي: توليد و اشتغال، صنعت بيمه نيز بتواند در چارچوب سياستهاي دولت تدبير و اميد و در آغازين سال اجراي برنامه ششم توسعه، حمايت و پشتيباني لازم را از كليه شهروندان و فعاليت هاي اقتصادي در برابر خطرات گوناگون به عمل آورده و در جهت تامين آرامش و آسايش آنان گام بردارد.

 

عبدالناصر همتي

رئيس كل بيمه مركزي

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب