امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 22604 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل صندوق هنر اعلام کرد؛

تفاهم‌نامه بیمه ۱۲ هزار نفر از اصحاب فرهنگ ابلاغ شد

خبرایران:مدیرعامل صندوق هنر از ابلاغ تفاهم‌نامه بیمه ۱۲ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به همه بخش‌های اجرایی خبر داد.
تفاهم‌نامه بیمه ۱۲ هزار نفر از اصحاب فرهنگ ابلاغ شد

به گزارش خبرایران، سیدحسین سیدزاده درباره تفاهم‌نامه‌ای که وزارت ارشاد با سازمان بیمه تامین اجتماعی در ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال امضا کرد، گفت: توافق‌نامه‌ای که با سازمان تأمین اجتماعی امضا شد، به همه بخش‌های اجرایی ابلاغ شده و از هفته گذشته، ۱۲ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم و تا امروز برای دوهزار و ۱۱۶ نفر معرفی‌نامه به بیمه صادر شده است. صندوق اعتباری هنر، بدهی انباشته‌ای حدود ۳۸ میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی داشت که با آغاز کار صالحی امیری در وزارت ارشاد و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تسویه شد.

وی اظهار کرد: حدود ۵۰۰ نفر به افراد تحت تکریم مستمری و تحت پوشش صندوق اعتباری هنر اضافه شده است. با وجود این‌که این حرکت برای وزارت ارشاد بار اضافی دارد، اما هنرمندان جزو شریف‌ترین افراد هستند، به همین دلیل، این طرح پذیرفته شد. گرچه ممکن است رقمی که پرداخت می‌کنیم زیاد نباشد، اما قرار شد آن را از محل‌های دیگری تأمین کنیم.

مدیرعامل صندوق هنر افزود: پیگیری حوزه اقتصادی فرهنگ به‌عنوان یک مأموریت از وزارت ارشاد به ما محول شده است و با توجه به گفته وزیر ارشاد، مبنی بر این‌که در حمایت از هنرمندان توفیق نخواهیم داشت مگر این‌که صنایع فرهنگی و کسب و کار فرهنگی را تسهیل کنیم، به همین دلیل بیش از هشت میلیارد تومان به توافق‌نامه‌ای که بین صندوق کارآفرینی امید بسته شد، اختصاص پیدا کرد و قرار شد با توجه به این تفاهم‌نامه، حمایت خود از اعضای صندوق را از تیرماه شروع کنیم. تلاش ما این است که تسهیلات ساده‌ای برای افراد فرهنگ و هنر در نظر بگیریم.

سیدزاده همچنین اعلام کرد: در تفاهم با سازمان تأمین اجتماعی، پذیرش بدون نوبت هنرمندان در بیمارستان میلاد در دستور کار قرار گرفت. همچنین طرح بیمه تکمیلی نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرد و قرار شد در سه سطح عرضه شود. همزمان با ورود من به صندوق اعتباری هنر، بنا بر تشخیص وزیر ارشاد، این صندوق از ابتدای سال ۹۶ توسط خانه‌های صنفی، تشکل‌ها و ذی‌نفعان اداره می‌شود، زیرا وعده رئیس‌جمهور این بود که کار هنر را به اهالی آن واگذار کنیم.

او ادامه داد: در حال پیدا کردن راهکاری هستیم تا اصناف دیگری که برای حضور در این صندوق تمایل نشان داده‌اند، با ما همراه باشند، زیرا معتقدیم این برنامه تخصصی است و فقط با دادن تسهیلات نمی‌توان به عمق آن رسید. تصمیم‌گیری‌های ما نسبت به گذشته بسیار موثرتر شده است. پیدا کردن کسی که نیازمند است و گره‌گشایی از کار او، تأثیر اقدامات ما را بیشتر کرده است.

مدیرعامل صندوق هنر در نشستی که ۲۹ خردادماه برگزار شد، بیان کرد: طبق اساسنامه صندوق هنر، هیأت مدیره آن پنج نفر پیش‌بینی شده‌اند. بنابر شرایط قانونی نمی‌توانستیم بیشتر از این تعداد باشیم. نهادهایی که در حال حاضر در سمت هیأت مدیره این صندوق هستند، یکی از پردغدغه‌ترین‌ها محسوب می‌شوند، اما وزیر ارشاد معتقد است باید از مشورت دیگر شاخه‌ها نیز استفاده کنیم. در حال حاضر ما از حوزه‌های فرهنگ، نشر، مطبوعات و قرآنی، کسی را در این صندوق نداریم. بنابراین باید راهکاری پیدا کنیم که مشورت این دوستان به‌صورت مستقیم به‌دست ما برسد.

سیدزاده اضافه کرد: به‌جز تشکل‌های صنفی، این تبعیض در شهرستان‌ها نیز وجود دارد. مأموریتی که وزیر ارشاد در وزارتخانه تبیین کرده‌اند اقتصاد فرهنگی است، زیرا معتقدند اگر زیرساخت‌های آن شکل بگیرد، کمتر به نیازهای مستقیم وابسته خواهیم بود. به همین دلیل، همه در حال برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌ها هستند. صندوق نیز تلاش می‌کند تا سازوکارهایی را پیدا کند، اما منابع ما محدود است. به همین دلیل درصدد هستیم از اعتبار صندوق برای ارتباط با شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی استفاده کنیم. البته این پروژه به یک سال زمان نیاز دارد و شروع آن با صندوق کارآفرینی هنر بوده است. ما نیز خوب می‌دانیم که با یک گل بهار نمی‌شود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که صنایع دستی یکی از مهمترین صنایع فرهنگی است، با توجه به تأکیدهایی که در حوزه تولید صنایع فرهنگی در اقتصاد مقاومتی شده است، صندوق اعتباری هنر چه رابطه‌ای با هنرمندان این حوزه دارد؟ گفت:‌ فعلا برنامه‌ای در این‌باره نداریم، بویژه آن‌که منابع محدودی داریم. صنایع دستی قطعا می‌تواند اقتصادی قوی به همراه داشته باشد و شاید جزو پراستعدادترین‌ها در این حوزه باشد. فکر می‌کنم سینما، هنرهای تجسمی و صنایع دستی رشته‌های پیش‌رویی هستند که در آینده‌ی نزدیک، شاهد رشد بیش از اندازه آن‌ها خواهیم بود.

مدیرعامل صندوق هنر همچنین درباره بیمه هنرمندان بالای ۵۰ سال و اقداماتی که صندوق اعتباری هنر برای آن‌ها انجام داده است، توضیح داد: در حال رایزنی هستیم تا این صندوق از محدودیت سنی هنرمندان استثنا شود و در دوماه آینده خبر آن را منتشر می‌کنیم. ما درپی آن هستیم که زنان بالای ۴۵ سال و مردان بالای ۵۰ سال، از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند. بنابراین پیگیر یکسری مصوبات هستیم و می‌توانم قول دهم که این کار انجام شود، زیرا مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز چنین قولی به ما داده است.

سیدزاده گفت: تأکیدهای رئیس جمهور در دوران انتخابات و ایام بعد از آن، درباره حوزه فرهنگ و هنر بوده است و در اولین کنفرانس خبری خود نیز قول کمک در این زمینه دادند. ما نیز به‌دنبال تعریف بسته حمایتی در این زمینه هستیم.

مدیرعامل صندوق هنر همچنین بیان کرد: اعضایی که توسط صندوق تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند، از سال ۸۲ تا امروز حدود ۱۹ هزار نفر بودند. این تعداد امسال با پیگیری وزیر ارشاد و همکاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است و ۱۲ هزار نفر را به آن اضافه کرده‌ایم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب