امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 22658 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

سعید ذوالقدریها اعلام کرد؛

آسان پرداخت موفق ترین استارتاپ کشوراست / آپ 5 هدف را لحظه به لحظه پیگیری می‌کند / استارت‌آپ‌های فین‌تک به‌سرعت رشد کرده اند/ حذف هزینه های ناشی از چاپ پول در کشور و عرضه خدمات پرداخت آسان در بازار مصرف

خبرایران: مدیر بازاریابی شرکت آسان پرداخت گفت: درآسان پرداخت پرشین طیف وسیع انواع پرداخت الکترونیک با ارائه خدماتی چون خرید شارژ،پرداخت قبوض، خرید بستههای اینترنتی و سرویس ADSL، خرید بیمه، پرداخت خیریه و.... با بکارگیری تجهیزات و ابزار ویژه پذیرش و انتقال تراکنش‌ها بروز دنیا، صورت می‌گیرد.
آسان پرداخت موفق ترین استارتاپ کشوراست / آپ 5 هدف را لحظه به لحظه پیگیری می‌کند / استارت‌آپ‌های فین‌تک به‌سرعت رشد کرده اند/ حذف هزینه های ناشی از چاپ پول در کشور و عرضه خدمات پرداخت آسان در بازار مصرف

فین تک ها و بانک ها، دو کلمه ای که حداقل در ایران هنوز هم کسی نتوانسته است ارتباط بین آن ها را مشخص کند.تعامل،تقابل یا شراکت. اگر بخواهیم به صورت عادلانه به موضوع نگاه کنیم و فعالیت های بانک ها و psp ها را نادیده نگیریم می توانیم بگوییم که نحوه تعامل و مکانیزم همکاری آن ها هنوز هم مشخص نشده است و مسیر طولانی برای هماهنگی بین این دو وجود دارد. مهمترین دلیلی که برای همکاری بانکها با فینتکها وجود دارد نیازهای در حال تغییر مشتریان است که با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و تاثیر آن بر سبک زندگی، نیازها و خدمات مورد نیاز مشتریان هم عوض شده است و با توجه به ساختار عریض و طویل بانک ها برطرف کردن این نیازها با توجه به سرعت رشد موجود برای بانک ها بسیار مشکل است.از سویی هم با توجه به مزایایی که تعامل بانک ها با فینتک ها دارند هنوز هم مشکلات و چالش هایی وجو دارد که باعث شده است این همکاری شکل اجرایی به خود نگیرد.برای همین با «سعید ذوالقدریها» مدیر بازاریابی شرکت آسان پرداخت،یکی از شرکت هایی که یه عنوان یک استارتاپ از سال 1388 کار خود را شروع کرد مصاحبه ای داشتیم که در ادامه می خوانید.

 

 در یک سال اخیر استارت‌آپ‌های مالی ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و موفق شده‌اند سرویس‌های خوب و کاربرپسندی به بازار ارائه کنند. به نظر شما در آینده، بانک‌ها چه وضعیتی در این صنعت خواهند داشت؟ و آیا بانک‌ها و شعبه‌های بانک‌ها وجود خارجی خواهند داشت؟

همان‌طور که اشاره کردید طی یک سال اخیر استارتاپهای مالی فعالیت های قابل توجهی داشتهاند ولی آپ به عنوان استارآپ سبز کار خودش را از سال 1388 آغاز کرد و امروز میتوانیم آپ را به عنوان موفقترین استارتآپ کشور بنامیم. این استارتآپها با به‌کارگیری فن‌آوری‌های به‌روز در حوزه پرداخت، در خدمت بانکداری الکترونیک ایران قرار گرفته‌اند. نقش استارت‌آپ‌های فین‌تک یا شرکت‌هایی مانند آسان پرداخت پرشین چنین است که به‌عنوان درگاه پرداخت، در بستر بانکداری الکترونیک به ایفای نقش می‌پردازند. در اینجا دیگر فقط پول از حسابی به حساب دیگر منتقل نمی‌شود و خدماتی توسط این درگاه‌ها ارائه می‌شود که تاثیر مستقیمی در نظام بانکداری کشور گذاشته و دربرگیرنده طیف وسیع‌تری از انواع پرداخت الکترونیک است.

درآسان پرداخت پرشین طیف وسیع انواع پرداخت الکترونیک بر بسترهای مختلف مانند دستگاههای کارتخوان،درگاههای پرداخت موبایل شامل کد USSD (#733*) و اپلیکیشن آپ و درگاه‌های پرداخت اینترنتی، با ارائه خدمات مختلفی چون خرید شارژ،پرداخت قبوض، خرید بستههای اینترنتی و سرویس ADSL، خرید بیمه، پرداخت خیریه و.... با بکارگیری تجهیزات و ابزار ویژه پذیرش و انتقال تراکنش‌ها بروز دنیا، صورت می‌گیرد. در همین راستا آپ (آسان پرداخت پرشین) پنج هدف را لحظه به لحظه پیگیری می‌کند؛ 1- کمک به توسعه بانکداری الکترونیک،2- ارائه راهکارهای آسان در زمینه‌ پرداخت پول در بسترهای تجارت الکترونیک 3- رفع نگراني‌ها و مشکلات مردم در پرداخت‌های الکترونیک روزمره 4 - حذف هزینه های ناشی از چاپ پول در کشور وعرضه خدمات پرداخت آسان در بازار مصرف. 5- توجه به دغدغه های زیست محیطی و .... پس باید در نظر گرفت نیاز مشتری و فنآوری در آینده بانکداری تعیین کننده خواهد بود.

 

 مهم‌ترین چالش استارت‌آپ‌های فین‌تک چیست؟

اگرچه وضعیت استارت‌آپ‌های فین‌تک در ایران تا حد زیادی مشابه آن چیزی است که در دنیا رخ می‌دهد اما به‌دلیل متفاوت بودن شبکه بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران، قطعا فعالیت استارت‌آپ‌های فین‌تک تحت تاثیر تصمیمات و چارچوبهای وضع شده توسط نهادهای ناظر خواهد بود و چابکی و تسریع رگولاتری در تدوین آییننامهها میتواند به موفقیت فین تک ها کمک شایانی کند.

یکی دیگر از چالشهای فعالان این حوزه، بالا بودن هزینه های معرفی خدمات به طیف وسیع مخاطبان است لذا به نظر میرسد همکاری با کسب و کارهای بزرگتر جهت تسهیل این فرآیند میتواند یکی از راهکارهایی باشد که استارتآپها جهت لانچ قدرتمندتر خدماتشان در دستور کار قرار دهند.

 

 بهترین نحوه تعامل فین‌تک‌ها و بانک‌ها چیست؟

برای همکاری میان بانک‌ها،PSP ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک می‌توان حالت‌های متفاوتی را متصور شد. یکی رو در رویی این دو با هم است، دیگری تعامل فین‌تک‌ها و این موسسات و ادغام این دو با هم است. اما آنچه در این میان کمتر دیده می‌شود، تقابل استارت‌آپ‌های فین‌تک با یکدیگر است. شاید راه تعامل بهتر فین‌تک‌ها و بانک‌ها نیازمند یک مرحله پیشینی باشد که ابتدا فین‌تک‌ها به رقابت با یکدیگر بپردازند و بعد از اینکه با فعالیت در یک بازار رقابتی چالشهای بازار و نیازهای مشتریان را شناسایی کردند وارد تعامل با بانک‌ها، موسسات مالی و شرکتهای PSP شوند. آنچه طی سالهای اخیر مشهود است استقبال PSPها، بانکها و موسسات مالی از همکاری و تعامل با استارتآپهای جوان و فعالان حوزه فین تک است.

نمونه‌های زیادی از این نوع حمایت‌ها را میتوان در فعالیتهای سال‌های اخیر آسان پرداخت و حمایت از فعالیتهای استارت آپی و سرمایه‌گذاری در استارتآپها طی این سال‌ها مشاهده کرد.

 

فیلترینگ‌هایی که روی کسب ‌و کارهای فین‌تک اعمال می‌شود چه تأثیری بر روی رشد آن‌ها خواهد داشت؟

نوآوری و فناوری به سرعت با زندگی روزمره مردم عجین می‌شود و این فقط مختص ایران نیست. در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی بستری را فراهم کردهاند تا کسب‌و‌کارهای خرد نیز در این فضا شکل بگیرد. همچنین استارت‌آپ‌های فین‌تک به‌سرعت رشد کرده اند. در این حوزه، فین‌تک‌ها در ایران باید از شبکه بانکداری و پرداخت الکترونیک تبعیت کنند و مواردی که به‌هر دلیلی در این مسیر جهت کسب مجوزهای لازم اقدام نکرده یا الزامات را رعایت نکرده¬اند دچار مسئله خواهند شد.

 

 پرداخت برتر

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب