امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2267 تاریخ انتشار: جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

واگذاری شرکت های دولتی همگام با هدفمندی یارانه هاست

خبرایران: میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی ابراز امیدواری کرد با اجرای هدفمندی یارانه ها فضای رقابتی برای قیمت حامل های های انرژی ایجاد شود تا این سازمان بتواند بدون دغدغه اموال، شرکت ها و بنگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کند.
واگذاری شرکت های دولتی همگام با هدفمندی یارانه هاست
به گزارش خبرایران، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی روز جمعه در گفتگو یی با بیان این که سازمان خصوصی سازی وظیفه مستقیمی در هدفمندسازی یارانه ها ندارد، افزود: در همین حال سیاست های دولت در هدفمند کردن یارانه ها بر فعالیت سازمان خصوصی سازی تاثیرگذار است.

رییس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: براساس اصل 44 قانون اساسی نیروگاه های مرتبط با وزارت نیرو باید تا پایان سال آینده واگذار شوند ولی اگر نیروگاهی فروخته و از خریدار پول آن دریافت شود و دولت نیز متعهد گردد که برق را به صورت رقابتی خریداری کند اما مشترکین قیمت برق را به صورت واقعی نپردازند، دولت نیز نمی تواند تعهد خود را در قبال نیروگاه ها انجام دهد.

پوری حسینی اظهار داشت: دولت نیز برای رفع این مشکل باید ازخزانه و بیت المال برداشت و به نیروگاه ها یارانه پرداخت کند ولی اگر چنین اتفاقی نیفتد نیروگاه ها از دولت طلبکار می مانند و بدهی خود را به سازمان خصوصی سازی نمی توانند پرداخت کنند.

وی ادامه داد: بنابر این علاوه بر واگذاری های گذشته، واگذاری های بعدی نیز دچار مشکل خواهند شد.

رییس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: البته در موارد دیگر نظیر حوزه نفت، گاز و حامل های انرژی نیز چنین وضعیتی وجود دارد و به همین دلیل چرخ خصوصی سازی زمانی خوب می چرخد که در نهایی یا رقابتی کردن قیمت های فروش محصولات عزم و اراده جدی وجود داشته باشد.

وی درباره وضعیت واگذاری های بزرگ نیز گفت: واگذاری های بزرگ نیازمند تامین مالی بزرگ است لذا برای تحقق این امر باید نقدینگی های خرد را سازماندهی کنیم.

پوری حسینی تصریح کرد: هرچه میزان سهامداران بیشتر باشد و حجم سرمایه کنار هم قرار گرفته، بیشتر باشد به اهداف خصوصی سازی بیشتر نزدیک می شویم.

وی با بیان آنکه ساماندهی سرمایه های خرد تاکنون مغفول مانده و یا شرایط اقتصادی جامعه ضرورت آن را تاکنون ایجاب نکرده است، اظهار امیدواری کرد: با شفاف سازی صحنه اقتصادی کشور و تمهیداتی اتخاذ شده چنین نهادهای مالی شکل گیرد تا براساس سرمایه های کلان مالی واگذاری های بزرگ را به این مجموعه ها انجام دهیم.

پوری حسینی در پایان اظهار داشت: اگر سهام عدالت به درستی اداره شود می تواند به یک توانمندی بزرگ مالی با تعداد فراوانی از سهامداران تبدیل شود و به همین دلیل می توان اختیار این مجموعه ها را به شرکت های بزرگ واگذار کرد.
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب