امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 22867 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل بانک ملت بررسی کرد:‌

رابطه انضباط مالی دولت و وضعیت نظام بانکی

خبرایران:شواهد نشان می‌دهد در سال‌های قبل از انتشار اوراق بدهی، بازار پول و بازار سرمایه آرایش جدیدی به خود گرفته و سیاست‌های بانک مرکزی موثر واقع شده بود.
رابطه انضباط مالی دولت و وضعیت نظام بانکی

به گزارش خبرایران، مدیرعامل بانک ملت در بعد از ظهر اولین روز همایش و به دنبال ارائه دو مقاله سیاستی با موضوع ثبات مالی، تورم پایین و رشد اقتصادی توسط دکتر سید احمدرضا جلالی نائینی، مدیر گروه پول و ارز پژوهشکده پولی و بانکی و دکتر تیمور رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مشکلات ایجاد‌شده از طریق سلطه مالی را نقطه اشتراک مقالات ارائه‌شده دانست و کانال اثر آن را به صورت سنتی درآمدهای نفتی و در سال‌های اخیر بدهی دولت عنوان کرد.
دکتر هادی اخلاقی افزود: بر این اساس، بی‌ثباتی‌های بر‌آمده از سلطه مالی، سیاست‌های پولی بانک مرکزی را کم اثر کرده است. علاوه بر این، در سال‌های اخیر بی‌انضباطی‌های دولت از کانال بدهی موجب بروز اختلالاتی در نظام بانکی نیز شده است. شواهد نشان می‌دهد در سال‌های قبل از انتشار این اوراق، بازار پول و بازار سرمایه شاهد شکل‌گیری آرایشی جدید بوده به طوری که سیاست‌های بانک مرکزی در حال اثرگذاری بود. اما پس از انتشار این اوراق، زمینه سرایت مشکلات بودجه‌ای به بازار پول و نیز افزایش نرخ سود فراهم شده است.

او ادامه داد: این مسائل تا حدی تشدید شده است که تورم یک‌رقمی در ماه اخیر از دست رفته است و پیش‌بینی‌هایی از افزایش بیشتر این نرخ در صورت ادامه روند موجود وجود دارد و این مشکلات به تدریج آثار خود را بر اقتصاد بیشتر نشان خواهند داد و دامنه این آثار به کاهش رشد اقتصادی نیز خواهد رسید. لذا به نظر می‌رسد، چنانچه سخنرانی‌ها نیز نشان داد، ضروری باشد بانک مرکزی بهبود وضعیت بودجه‌ای را از دولت مطالبه کند و یا در برنامه جامع اصلاح نظام بانکی، وزن قابل توجهی به این مساله داده شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب