امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23130 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

غربالگری آنلاین اتیسم برای کودکان ۲ تا ۵

خبرایران: خصوصیات اصلی اختلال طیف اتیسم با نشانه‌هایی در دو زمینه رفتاری مشخص شده‌اند که عبارتند از نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود. اصطلاح «طیف» به این موضوع اشاره دارد که علایم این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند. این کودکان دارای طیف وسیعی از اختلالات روانشناختی و پزشکی می‌باشند. تشخیص این اختلالات در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد و مداخلات تاثیر بیشتری خواهند داشت.
غربالگری آنلاین اتیسم برای کودکان ۲ تا ۵

علایم اختلال طیف اتیسم از حدود دو سالگی مشهود است. اما همیشه مدت زمانی طول می‌کشد تا خانواده و نیز فرد متخصص، اختلال را تشخیص دهد. با اینکه اختلال طیف اتیسم مادام العمر هستند؛ اما فرد مبتلا با آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی‌تری برخوردار شود. هر چقدر زودتر بتوان این اختلال را در یک کودک تشخیص داد، زودتر هم می‌شود از برنامه‌های درمانی برای کمک به این کودکان بهره برد و بعلاوه هرچه برنامه درمانی منظم‌تر و دارای ساختار دقیق‌تری باشد، می‌توان نتایج بهتری را بدست آورد.

اکنون با استعانت از پروردگار متعال، برنامه ملی غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم در تمامی استان‌های کشور که دارای مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم می‌باشند، آغاز شده است. در این برنامه، ضمن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی گسترده در سطح استان‌های کشور در خصوص اختلال طیف اتیسم، تمامی کودکان 2 تا 5  سال مراجعه‌کننده به پایگاه‌های غربالگری و تشخیص آن استان (مراکز روزانه آموزش و توانبخشی اختلالات طیف اتیسم)، توسط والدین و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش‌دیده از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال، مورد سنجش و غربال (آزمون هیوا) قرار خواهند گرفت. سپس در صورت مشکوک بودن کودک به ابتلای این اختلال، توسط کارشناسان تخصصی آموزش‌دیده در این، مورد اجرای آزمون تشخیصی (گارس 2)  قرار خواهند گرفت و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مراکز آموزش و توانبخشی اختلالات طیف اتیسم استان جهت مداخلات مرکزمحور و خانواده‌محور، ارجاع خواهد شد.

با عنایت به اینکه خانواده به عنوان عامل مهمی در افزایش سطح مداخلات در این اختلالات به حساب می‌آید، این برنامه به عنوان برنامه‌ای خانواده‌محور در نظر گرفته شده و لذا پس از تشخیص قطعی اختلال طیف اتیسم برای تمامی خانواده‌هایی که دارای کودکان مبتلا این به این طیف می‌باشند، برنامه و بسته آموزشی «روزنه»، ارایه می‌شود، تا روند مداخلات در درون مرکز و نیز در درون خانواده همپای هم پیش رود. این بسته شامل 5 کتابچه آموزشی و اسباب‌بازی‌های هدفمند است.

برای شرکت در آزمون آنلاین غربالگری اتیسم اینجا کلیک کنید!

لیست مراکز اتیسم را اینجا ببینید!

راهنمای شناسایی اختلال طیف اتیسم را  اینجا  ببینید

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب