امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2327 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۹:۴۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

معاون بهره برداري و سير و حرکت مطرح کرد:

افزایش 300 درصدی بودجه راه آهن در سال آینده/افتتاح پروژه محور قزوين- رشت در آينده نزدیک

معاون بهره برداري و سير و حرکت راه آهن با اشاره به احداث خط آهن ايران- ترکمنستان- قزاقستان در راستاي کريدور شمال- جنوب اعلام کرد: 700 کيلومتر از اين مسيردر خاک ترکمنستان، 82 کيلومتر آن در ايران و 144 کيلومتر آن در خاک قزاقستان است که مسير گرگان- اينچه برون در ايران در خرداد92 به اتمام رسيده و محور ريلي اترک- برکت توسط قزاقستان در دست ساخت است و بخش راه آهن ترکمستان در سپتامبر 2014 تکميل مي شود.
افزایش 300 درصدی بودجه راه آهن در سال آینده/افتتاح پروژه محور قزوين- رشت در آينده نزدیک
 

به گزارش خبر ایران ، حسين عاشوري در اجلاس چهارگانه اکو با اشاره به اينکه سازمان همکاري هاي اقتصادي از جمله اکو از جمله سازمان هاي بالقوه توانمند در سطح منطقه است گفت: اين سازمان با 10 کشور عضو جمعيتي بالغ بر 450 ميليون نفر و بيش از 7 ميليارد کيلومتر مربع مساحت را پوشش داده و با داشتن 56 هزار کيلومتر خط و قرار داشتن در کريدورهاي شرق – غرب و شمال – جنوب يکي از نويد بخش ترين سازمان هاي منطقه اي قلمداد مي شود.وي افزود: ميزان بار حمل شده در منطقه اکو به 460 ميليون تن بار و مسافر جابجا  شده به 230 ميليون نفر بالغ شده که در بخش بار، قزاقستان، ازبکستان و ايران و در بخش مسافري ترکيه، پاکستان و ايران به ترتيب بيشترين سهم را در حمل بار و جابجايي مسافر داشته اند.عاشوري خاطرنشان کرد: راه آهن ايران با اتصال به بنادر جنوبي بندر عباس و بندر امام خميني و در شمال، بندر اميرآباد و بندر ترکمن و نير اتصال به 7 منطقه مرزي داراي موقعيت مناسبي براي عبور کريدورهاي بين المللي است.به گفته وي در حال حاضر کريدورهاي ترانزيتي متعددي در مسيرهاي شمالي- جنوبي و شرقي – غربي جهت اتصال آسيا به اروپا از ايران عبور مي کند که بر اي رفع گسستگي ها و برقراري اتصال ريلي، پروژه هاي متعددي را در دست اجرا داريم.وي با اشاره به پروژه هاي ريلي ايران- آذربايجان گفت: اين محور به طول 372 کيلومتر براي اتصال با راه آهن آذربايجان در دو محور قزوين- رشت به طول 205 کيلومتر و رشت- آستارا به 167 کيلومتر در دست اجرا داريم.به گفته عاشوري با تامين مالي پروژه محور قزوين- رشت به زودي در آينده افتتاح مي شود و مطالعات محور آستارا- رشت نيز پايان يافته است.معاون بهر برداري و سير و حرکت راه آهن تصريح کرد: اين پروژه در راستاي کريدور شمال- جنوب و اتصال شمال اروپا به کشورهاي جنوبشرق آسيا از طريق ايران است.وي در ادامه به اتصال ايران- ترکمنستان- قزاقستان اشاره کرد و گفت: اين محور به طول 926 کيلومتر است که 700 کيلومتر آن در خاک ترکمنستان، 82 کيلومتر آن در ايران و 144 کيلومتر آن در خاک قزاقستان است.به گفته وي احداث اين مسير در راستاي کريدور شمال- جنوب در شرق درياي خزر است که مسير گرگان- اينچه برون در ايران در خرداد92 به اتمام رسيده است.عاشوري تصريح کرد: در حال حاضر قزاقستان ساخت مسير ريلي داخلي خود را به پايان رسانده و محور ريلي اترک- برکت در دست ساخت است و طبق اعلام راه آهن ترکمستان در سپتامبر 2014 تکميل مي شود.معاون بهر برداري و سير و حرکت راه آهن در مورد اتصال ريلي بين ايران و افغانستان خاطرنشان کرد: اين محور به طول 191 کيلومتر است که دو قطعه از مسير در خاک ايران و دو قطعه در خاک افغانستان است.به گفته وي زيرسازي خط آهن در خاک ايران، تکميل و روسازي آن نيز رو به اتمام است و در خاک افغانستان نيز زيرسازي قطعه سوم توسط ايران پايان يافته است.عاشوري تصريح کرد: اين مسير در راستاي تکميل کريدور جديد ريلي چين- قرقيزستان- تاجيکستان- افغانستان- ايران است که توسط سازمان اکو دنبال مي شود و سبب دسترسي کشورهاي چين، آسياي ميانه، افغانستان، ايران و اروپا به بازاهاي يکديگر مي شود.عاشوري در ادامه افزود: اتصال ريلي ايران و عراق نيز در قالب دو طرح کوتاه مدت خرمشهر- بصره به طول 51 کيلومتر و بلندمدت اراک- کرمانشاه- خسروي دنبال مي شود که طرح اول ساخت مسير ريلي خرمشهر- شلمچه به طول 16 کيلومتر در ايران به پايان رسيده و در حال بهره برداري است و مطالعات مسير در قسمت عراق به طول 35 کيلومتر نهايي شده است.در مورد طرح دوم نيزقطعه اراک- ملاير به طول 90کيلومتر در سال 90 افتتاح شده و مطالعات مسير کرمانشاه- خسروي نيز به اتمام رسيده و در آينده کار اجرايي آن آغاز مي شود.به گفته وي، اين مسير در راستاي کريدور شرق- غرب است که از يکسو کشورهاي چين و cis را به عراق و سوريه و درياي مديترانه متصل خواهد کرد و از سويي ديگر کشورهاي حوزه خليج فارس را از طريق ايران و عراق و درياي مديترانه متصل مي کند.عاشوري در ادامه با اشاره به ناوگان ريلي ايران افزود: در حال حاضر 600 لکوموتيو در گردش در شبکه ريلي کشور وجود دارد که 74 دستگاه آن توسط بخش خصوصي در دست بهره برداري است و 100 درصد راهبري واگن هاي باري و مسافري نيز به بخش خصوصي واگذار شده است، همچنين در سال 2013 حدود 27 ميليون مسافر و 34 ميليون تن بار جابجا شده است.معاون بهر برداري و سير و حرکت در پايان خاطرنشان کرد: دولت ايران توجه جدي به توسعه حمل و نقل ريلي دارد و در سال 2014 بودجه راه آهن ايران را 300 درصد افزايش داده که اميد مي رود با ادامه اين رويکرد طي چند سال آينده شاهد تحول و جهش در گسترش شبکه حمل و نقل ريلي باشيم.

 
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب