امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23294 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

سید کامل تقوی نژاد اعلام کرد؛

شفاف سازی رییس سازمان امور مالیاتی در باره پرداخت مالیات آستان قدس رضوی

خبرایران: رییس سازمان امور مالیاتی در باره سرانجام پرداخت مالیات از سوی آستان قدس رضوی به دولت توضیحاتی ارائه کرد.
شفاف سازی رییس سازمان امور مالیاتی در باره پرداخت مالیات آستان قدس رضوی

به گزارش خبرایران،سید کامل تقوی نژاد در این خصوص به شفاف سازی پرداخت. متن سوال ایسنا و پاسخ تقوی نژاد به این شرح است . در باره مالیات آستان‌ها و نهادها اطلاعات شفافی از وضعیت آن‌ها ارایه نمی‌شود. از طرفی طبق قانون معافیت شرکت‌های زیر مجموعه این نهادها و آستان‌ها از پرداخت مالیات، حذف شد و از سوی دیگر معافیت آستان قدس ظاهرا مجدا برگشته است. یک‌بار توضیحی جامع درباره مالیات‌ستانی از این نهادها و شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها ارایه می‌کنید. ظاهرا این موضوع اکنون به دغدغه بسیاری از مودیان مالیاتی تبدیل شده است.

-دو گروه از مودیان ما یعنی بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام جزو بهترین مودیان ما هستند و مالیات خود را کامل پرداخت می‌کنند و ارتباطات خوبی با سازمان دارند. نهادهایی مانند قرارگاه خاتم‌الانبیا هم مالیات خود را پرداخت می‌کند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

همان‌طور که می‌دانید مالیات بر اساس قانون اخذ می‌شود و ماده ۲ قانون کسانی که مشمول پرداخت مالیات و معافیت مالیاتی هستند را مشخص کرده است. به این ترتیب وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند. در بند ۴ ماده ۲ به یک مورد اشاره شده است که نهادها و بنیادهایی که با اذن امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از پرداخت مالیات معاف شده‌اند، اضافه شده است به کسانی که مشمول معافیت هستند و البته این فقط مشمول خود نهادها می‌شود. مثلا آستان قدس رضوی یا آستان حضرت معصومه (ص) یا آستان حضرت عبدالعظیم از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

البته در قانون پیشین تبصره ۳ ماده ۲ قانون بوده است که به موجب آن بعضی آستان‌ها مثل فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات مستثنی شده است. در اصلاحیه آن تبصره حذف شده و طبق همان تبصره ۳ قانون اشاره کرده است که کلیه فعالیت‌های اقتصادی مربوط به نهادها و بنیادهایی که خود مشمول معافیت‌ هستند باید مالیات پرداخت کنند. در حال حاضر به استثنای مالیات بر عملکرد آستان قدس رضوی هیچ گونه معافیت دیگری در کشور نداریم.

برخی اخبار حاکی از آن است که این معافیت‌های شرکت های آستان قدس رضوی با اصرار شخص آقای رئیسی معاف شده است. چنین چیزی صحت دارد؟

به هر حال آقای رئیسی خود رئیس یک نهاد است و طبیعی است که بخواهد از نهاد خود حمایت کند. ما با مجموعه آستان قدس جلساتی داشتیم و آنها این برداشت را دارند که این موسسات اقتصادی با پول نذورات ایجاد شده و نذورات مشمول معاملات نمی‌شود و این موضوع با برداشت ما مغایرت دارد. ما در نظام مالیاتی ممکن است تعبیر دیگری داشته باشیم ولی به هر حال قانونگذار اجازه داده است که آن بخش از نهادها و شرکت‌های وابسته که با اذن مقام معظم رهبری معاف هستند، توسط سازمان از پرداخت مالیات معافیت شوند ولی دو نکته در این بحث قابل توجه است. ابتدا اینکه مقام معظم رهبری با معافیت مالیات بر ارزش افزوده و معافیت تکلیفی موافقت نکرده‌اند و در سال ۱۳۸۷ نیز فرمودند که با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده به شفافیت منجر می‌شود و عدم پرداخت آن موجب انسداد اطلاعات می‌شود، در همان مقطع هم که درخواست معافیت تقدیم ایشان شده بود، ایشان مخالفت کرده بودند. همچنین ایشان فرموده‌اند که مالیات تشخیص داده شود و به صورت جمعی خرجی در اختیار آستان قدس رضوی قرار گیرد. به این معنی در قانون بودجه مالیات مربوط به این شرکت‌ها دقیقا مشخص می‌شود و به اندازه مالیات به آنها مسترد می شود.

البته این موضوع که این اطلاعات در سال ۱۳۹۶ در قانون بودجه لحاظ نشد، به این دلیل بود که در آذر ماه درخواست آقای رئیسی از مقام معظم رهبری مطرح شده بود و لایحه بودجه از طرف دولت ارایه شده بود و بنابراین نشد لحاظ شود.

من اکنون نامه‌ای برای رییس سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده‌ام که طبق آن اگر قرار باشد اصلاحیه در قانون بودجه لحاظ شود، این بند اضافه شود که مالیات آستان قدس به صورت جمعی خرجی در قانون بودجه لحاظ شود.

آخرین آمار مالیاتی را اعلام می‌کنید؟

همچنان تاکید داریم که فرار مالیاتی بین ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است…

ولی برخی نمایندگان مجلس تا ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را برآورد کرده‌اند!

ما این آمارها را قبول نداریم. طبق آمارها در سال گذشته قاچاق کم و شناسایی بیشتر شده است. ۳۰۰ هزار مودی جدید شناسایی کرده‌ایم و ۳۳۰۰ میلیارد تومان برگه تشخیص برای مودیان جدید صادر شد. در سال گذشته ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد برای دولت از طریق مبارزه با فرار مالیاتی به دست آوردیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب