امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23317 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علیرضا مختارپوراعلام کرد؛

فضای مجازی تهدیدی برای مطالعه نیست/ روستاها نقش بسیار مهم‌تری در توسعه فرهنگی دارند/ امروز کسی نمی‌تواند بگوید که مردم کتاب نمی‌خوانند چون وقت ندارند/ کتاب همچنان ارزان‌ترین کالای ایرانی محسوب می‌شود/ باید فضیلت کتابخوانی را دوباره برگردانیم

خبرایران:دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورگفت:برخی‌ها تصور می‌کنند فضای مجازی تهدیدی برای مطالعه است این طرزتفکردقیق نیست واتفاقا فضای مجازی آثارخیلی زیادی می‌تواند در کتابخوانی و به‌ویژه در اطلاع‌رسانی کتاب داشته باشد.
فضای مجازی تهدیدی برای مطالعه نیست/ روستاها نقش بسیار مهم‌تری در توسعه فرهنگی دارند/ امروز کسی نمی‌تواند بگوید که مردم کتاب نمی‌خوانند چون وقت ندارند/ کتاب همچنان ارزان‌ترین کالای ایرانی محسوب می‌شود/ باید فضیلت کتابخوانی را دوباره برگردانیم

به گزارش خبرنگارخبرایران،آیین تجلیل از«روستاهای برگزیده سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» بعدازظهر امروز دوشنبه  26 تیرماه 1396 با حضور«علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشور، «محمد اللهیاری» معاون توسعه کتابخوانی نهاد کتابخانه عمومی کشور، «علی‌اصغرسیدآبادی» دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ، دهیاران و کتابداران روستای برگزیده سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و اصحاب رسانه در مجموعه باغ زیبا برگزار و در این مراسم «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشور طی سخنانی اظهارداشت: امروز خرسندیم از اینکه بانوان در عرصه فرهنگی به‌ویژه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب حضور فعالی دارند، تاجایی که خوشبختانه در حال حاضر 7 مدیرکل استانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، 3 مدیرکل ستادی، 1327مسئول کتابخانه‌ها بر نهاد و 97 رئیس شهرستان‌های نهاد از بانوان محسوب می‌شوند، که این باعث افتخار نهاد کتابخانه عمومی کشوراست.

 

امروز کسی نمی‌تواند بگوید که مردم کتاب نمی‌خوانند چون وقت ندارند

مختارپورتصریح کرد: درکشوربرنامه‌های مختلفی برای گسترش کتابخوانی مانند پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب و نشست کتابخوانی برگزار شده که این برنامه‌ها اثرخود را گذاشته و خواهند گذاشت و می تواند این گونه برنامه ها در ترویج کتاب و کتاب خوانی نقش بسیار خوبی  داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در سطح عموم مردم آنچه که باعث رشد کتابخوانی می‌شود به تشخیص بنده احیای ارزش و فضیلت کتابخوانی است و امروز کسی نمی‌تواند بگوید که مردم کتاب نمی‌خوانند چون وقت ندارند. این درست نیست، چرا که طبق اعلام مرکز بازی‌های دیجیتال 27 میلیون نفر از مردم  ایران روزانه به طور متوسط 72 دقیقه به بازی‌های مجازی اختصاص می دهند.

 

کتاب همچنان ارزان‌ترین کالای ایرانی محسوب می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی کشورابرازداشت: شاید عده‌ای علت دیگر کتاب نخواندن مردم را گران‌بودن آن مطرح کنند که بازهم این درست نیست، چون کتاب همچنان ارزان‌ترین کالای ایرانی محسوب می‌شود؛ هزینه‌ای که امروزمردم ما صرف هزینه شارژ باطری‌های دستگاه‌هایشان و اینترنت می‌کنند بسیار بالاتر است. مردم ما هم پول خرج می‌کنند و هم وقت دارند اما اینکه چرا کتاب نمی‌خوانند شاید احساس می‌کنند که کتابخوانی دیگر فضیلت نیست.

 

باید فضیلت کتابخوانی را دوباره برگردانیم و مردم احساس کنند که باید کتابخوان باشند

وی یادآورشد: تا موقعه ای که نتوانیم فضیلت کتابخوانی را دوباره برگردانیم و مردم احساس نکنند که باید کتابخوان باشند و کتاب باید در دسترس باشد همچنان وضعیت کتابخوانی همین است. یکی از راه‌های کتابخوان کردن مردم این است که مدیران و مسئولان نشان دهند که کتاب می‌خوانند اما متاسفانه در کشور ما فقط مقام معظم رهبری هستند که همواره به کتاب اشاره دارند و با نویسندگان دیدار می‌کنند و در سخنانشان به کتاب استناد می‌ورزند و نشان می‌دهند که کتابخوانی اهمیت دارد.

 

فضای مجازی تهدیدی برای مطالعه نیست

مختار پور درادامه تاکید کرد: کتابدار، دهیار، مدیرکل نهاد، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اگر خودشان کتابخوان نباشند کار به‌جایی نمی‌رسد و برخی‌ها تصور می‌کنند فضای مجازی تهدیدی برای مطالعه است این طرز تفکر دقیق نیست. اتفاقا فضای مجازی آثار خیلی زیادی می‌تواند در کتابخوانی و به‌ویژه در اطلاع‌رسانی کتاب داشته باشد.

وی اضافه کرد: اطلاع‌رسانی کتاب به‌واسطه فضای مجازی خیلی خوب شده و کتابخانه‌ها باید به مراکز اجتماعی، مدنی و فرهنگی تبدیل می‌شود در آن صورت است که تکلیف ما با آسیب‌های اجتماعی مشخص می‌شود. کودکان و نوجوانان تربیت می‌شوند و آداب لازم را می‌آموزند. امروز خوشبختانه ظرفیت‌های محلی خوبی در حوزه کتاب ایجاد شده و می توان ازاین طریق به ترویج کتاب خوانی کمک شایانی کرد.

 

روستاها نقش بسیار مهم‌تری در توسعه فرهنگی دارند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان داشت: در نقاط مختلف کشور به‌ویژه در روستاها نویسنده و عالم وجود دارد. باید این ظرفیت‌ها شناسایی شود. یکی از مشکلاتی که اکنون در شهرها وجود دارد و به روستاها نیز سرایت کرده است این است که پیوندهای عاطفی در اثر مجتمع‌ و شهرنشینی شکسته شده است درحالی‌که روستاها نقش بسیار مهم‌تری در توسعه فرهنگی دارند باید مانع از ظهور و بروز بیشتر این معضل شوند.

 

54هزار روستا فاقد کتابخانه هستند

وی ابرازداشت: 61هزار روستا در کشور وجود دارد که از آن میان 54هزار روستا فاقد کتابخانه هستند. در تلاش هستیم در این دولت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مکان‌هایی که بلااستفاده در روستاها هستند برای ایجاد کتابخانه استفاده کنیم و مجموعه طرح‌هایی که در حوزه ترویج کتابخوانی ارایه می‌شود باید مستندسازی شوند و به اشتراک گذاشته شوند و در سطح کشور، منطقه و جهانی انتقال یابند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورتصریح کرد: کتابخانه‌های مراکز مهم خاطرات جهانی‌اند. بنابراین من به معاون توسعه کتابخوانی نهاد پیشنهاد دادم که عکس کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها را قاب و در محل کتابخانه‌ها نصب کنند. تا با رفتن یک کتابدار و آمدن کتابدار جدید بتوان به گذشته کتابخانه پی برد و آنها را به دست فراموشی نسپرد.

 

می‌توانیم در کتابخانه‌ها مراکز مشاوره راه‌اندازی کنیم

وی درپایان سخنان خود گفت: در کتابخانه‌ها می‌توانیم مراکز مشاوره راه‌اندازی کنیم تا مردمی که وقت مراجعه به مشاور یا روانشناس را ندارند بتوانند از این فرصت استفاده کنند و نبود کتاب خوب در کشور تنها یک بهانه است. سال گذشته 85هزارعنوان کتاب چاپ شد. یک کتابدار و کتاب خوان می تواند از85 هزار عنوان کتاب به عنوان مثال 365 کتاب برای هر روز را برای مطالعه انتخاب کند. هرچند خواندن یک کتاب برای هر روز کار بسیار سختی است.

بنابراین گزارش، دراین مراسم از 10 نماینده روستاهای برگزیده سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اهدای لوح تقدیر و 50 میلیون ریال کمک هزینه تجهیز و ملزومات کتابخانه‌ تقدیرشد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب