امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2335 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

ازسوی رحمت امینی؛

برنامه های سال 92 مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری تشریح شد

خبرایران: رحمت امینی مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری برنامه های سال 92 این مركز را تشریح كرد.
برنامه های سال 92 مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری تشریح شد
به گزارش خبرایران، رحمت امینی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه طی سال 92 سعی كرده ایم تولید نمایش و نمایشنامه محوریت اولمان باشد، اظهار كرد: به همین دلیل هم جشنواره تئاتر سوره ماه جشنواره ای شده است كه عمده نمایش های اجرا شده در آن حتما به عنوان اجرای عمومی در ماه های بعد از جشنواره به اجرا رفتند و این روزها نیز نمایش "پلاك هشت" از آثار برگزیده جشنواره در حال اجرا است و جالب است كه از معدود نمایش هایی است كه بلیطش یك هفته زودتر پیش فروش شده است.
وی ادامه داد: همچنین روی آوردن به نمایش های طنز در حوزه هنری از دیگر هدف گذاری هایی است كه بخش عمده ای از آن به وقوع پیوسته است. بنابر این جشنواره تئاتر سوره ماه تعریف درستی از یك نوع برگزاری جشنواره را در حوزه هنری به وجود آورده است كه ما انشاالله برای سال آینده هم با همین تعریف جلو می رویم.
امینی ادامه داد: در حوزه تئاتر كودك و نوجوان هم اتفاق مستمری كه رخ داده تولید برای بچه های مدارس است كه البته برای دیدن تئاتر بلیط خریداری می كنند، هر چند سعی كرده ایم قیمت بلیط را متناسب عرضه كنیم تا كسی از دیدن نمایش بی بهره نماند. در حوزه های دیگری مانند دفتر "بچه های مسجد" و نمایش های مذهبی هم امسال توفیقات خوبی داشته ایم. كوروش زارعی كلید اولین اجرای حرفه ای تئاتر بچه های مسجد را با نمایش "حكایت مطربان پریشان"زد كه وارد جشنواره فجر هم شد. حسین پارسایی نیز اقتباسی از كتاب "دا" در یك نمایش انجام داد كه آن هم از نقاط عطف مركز نمایش به حساب می آید.
این كارگردان تئاتر با اشاره به تشكیل كارگروه اقتباس در مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، عنوان كرد: از چند ماه قبل بررسی آثار ادبی توسط این كارگروه انجام می شود و چندین رمان انتخاب شده و بررسی می شود و با نویسندگان در میان می گذاریم تا افرادی كه مایلند و علاقه دارند بر اساس آن نمایش بنویسند. این شورا كه متشكل از شهرام كرمی، سعید اسدی، مهرداد رایانی مخصوص، افشین خورشید باختری و جواد روشن هستند، رمان های خوب عرصه دفاع مقدس را بررسی می كنند و اگر هر كدام به تایید رسید نمایشنامه آن تولید می شود و به روی صحنه می رود.
این استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری مسابقه استعدادهای تازه در دفتر نمایش كودك و نوجوان، اظهار كرد: اولین دوره برگزاری این مسابقه با افتتاحیه و اختتامیه همراه شد و آن هم شرایط متفاوتی دارد نسبت به یك مسابقه و برگزیدگانش در این روزها مكاتبه ای و تلفنی آموزش می بینند تا هم آثار قبلی را تقویت كنند و هم آثار جدید را تولید كنند.
مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: در بخش آموزش مسابقه استعدادهای تازه افرادی همچون عطا الله كوپال، علیرضا نعیمی، حسین فدایی حسین، حسن دولت آبادی و ناصر بخت به عنوان مدرسین فعالیت می كنند.
وی درباره فعالیت های دفتر تئاتر كاربردی در سال 92 نیز گفت: در حال حاضر سرپرست دفتر محمود صابری است كه تلاش های زیادی می كند تا همایش دوم رویكرد پژوهشی اش بیشتر شود و چند همایش را برگزار كنیم و به سمت این كه بنیان های این تئاتر را در ایران بیشتر تقویت كنیم برویم. آقای ظفرقهرمانی نژاد نیز از تهران رفته اند ولی در اتاق فكر مركز هنرهای نمایشی هنوز هست.
امینی گفت: از كارهای نه چندان بزرگ اما مهم مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، گیشه ای برای فروش بلیط نمایش است كه در درب ورودی خیابان حافظ حوزه هنری راه اندازی شده است و درب سمت خیابان حافظ نیز برای عموم علاقه مندان تئاتر باز شده است.
وی خاطرنشان كرد: می خواهیم به سمتی برویم كه نمایش های حوزه هنری ضمن حفظ ارزش های زیبایی شناسی، مخاطب عمومی را هم جذب كند. در همین راستا اجرای نمایش های كمدی را مد نظر داریم كه در سال آینده نیز به روی صحنه خواهد رفت.
مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برگزاری برنامه ها، همایش ها و جشنواره های این مركز، گفت: بیشترین همراه و پشتیبان ما مركز محافل و جشنواره های حوزه هنری بوده است و علی قربانی مدیر این مركز علاوه بر این كه به همه هنرها علاقه مند است عرصه تئاتر را می شناسد و خود از فعالان این عرصه بوده است.
این كارگردان تئاتر همچنین به برگزاری اجرخوانی "سوگ نامه ها و سوگ چامه ها" در محرم سال 92 اشاره كرد و افزود: این برنامه می تواند برای سال آینده نیز برگزار شود. در سال آینده تصمیم داریم همه متن ها اورجینال باشد و برای اولین بار در برابر مخاطب امتحان خودش را پس بدهد و نویسنده و كارگردان بدانند كه بعدا اگر بخواهند كاملش كنند چه كار كنند. در این پروسه اگر سه متن خوب هم تولید شود، می توانیم همایشی برگزار كنیم و آثار را به اجرا در بیاوریم.
وی درباره كارگاه تولید نمایش كه بنا بود با حضور داریوش ارجمند و آتیلا پسیانی در حوزه هنری برگزار شود، گفت: تست هایی كه از مراجعان و متقاضیان حضور در این كارگاه گرفته شد راضی كننده نبود و چیزی كه برای تولید مایل بودیم در نیامد و ترجیح دادیم افراد كمی كه مناسب برای حضور در كلاس ها بودند را نگه داریم و فراخوان جدیدی بدهیم و اگر به حد نصاب رسید انجام دهیم.
امینی گفت: نگاهمان این گونه نیست كه به هر قیمتی هنرجو بپذیریم، كارگاه تولید است و آدم هایی می خواهیم كه اهل این كار باشند و توانایی داشته باشند. برخی حضور داشتند در كارگاه ها كه اطلاعات كمی درباره نمایش داشتند و البته كسی كه می آید اگر استعداد و توان داشته باشد در این كارگاه تقویت می شود و تعلیم هم می بیند ولی نقطه اولویت ما تعلیم و تربیت نبود بلكه تولید بود و وقتی می خواهیم تولید كنیم باید آدمی باشد كه سطحی از توانایی را داشته باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب