امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23431 تاریخ انتشار: جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

زمان توزیع سود سهام عدالت بین مشمولان

خبرایران: طرح سهام عدالت به زودی و با مشخص شدن سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر تعیین تکلیف و به گفته علی طیب نیا وزیر اقتصاد آزاد خواهد شد.
زمان توزیع سود  سهام عدالت بین مشمولان

به گزارش خبرایران،  اجرای طرح سهام عدالت به مراحل نهایی خود رسیده و قرار است بزودی و طی ماه‌های آینده مشمولان طرح ثمره آن را ببینند و بچشند. براین اساس اولین واریزی سود سهام عدالت تا پایان تابستان امسال و پس از برگزاری مجامع آنها خواهد بود.

بر اساس آخرین اخبار تاکنون حدود ۱۱ شرکت از مجموع ۶۰ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت مجامع خود را برگزار کرده‌اند. طبق پیش‌بینی‌ها سود این شرکت ها با برگزاری مجامع عملکرد سال ۹۵ آنها دیگر به حساب خزانه دولت نخواهد رفت و این بار به حساب مشمولان واریز می‌شود.  

سهم سود طرح سهام عدالت از مجموع سود مصوب تقسیم شده در مجامع عمومی شرکت های سرمایه پذیر در سال جاری که تاکنون جلسات مجامع عمومی آن شرکت‌ها تشکیل و برگزار شده، به مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان بالغ شده است.

این میزان سود متعلق به بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمولین سهام عدالت است و این شرکت‌ها مطابق قانون تجارت ۸ ماه فرصت دارند تا سود تقسیم شده خود را توزیع کنند و سازمان خصوصی‌سازی نیز موظف است این سود توزیع شده را به حساب مشمولین سهام عدالت واریز نماید.

۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول سهام عدالت معرفی شده‌اند و بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون ۳۵ میلیون نفر به سامانه سهام عدالت مراجعه و صورت‌حساب دریافت و حدود ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز شماره شبای بانکی خود را اعلام کرده‌اند.  بیش از ۹۷ درصد شماره‌های شبا اعلام شده مشمولان صحیح و بدون ایراد بوده است.

این در حالی است که در ۳۰ فروردین ۹۶ فاز دوم ساماندهی سهام عدالت آغاز شده است و همچنین قرار است سود مشخص شده بر اساس مجامع طی دو تا سه مرحله در سال ۹۶ به حساب مشمولان واریز شود که اولین آن تا قبل از پایان تابستان امسال خواهد بود.

سودی که ظرف ١٠ سال گذشته یعنی از سال ۸۵ تا ۹۴ به خزانه بابت این برگه‌ها واریز شده برای همه صاحبان سهام برابر بوده است. بر اساس آنچه سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده سود این ١٠ سال ٥٣٢ هزار تومان برای هر نفر بوده است. این در حالی است که در چند سال ابتدای اجرای طرح سهام عدالت برخی از دارندگان یعنی گروه های اولیه مشمول طرح سود دریافت کردند که طی یک یا دو مرحله بوده است و مابقی دارندگان تاکنون سودی دریافت نکرده اند.  

بعضی از مشمولان در یک مرحله و بعضی دیگر در دو مرحله سود دریافت کرده‌اند که گروه اول ٤٠ هزار تومان، گروه دوم ٨٠ هزار تومان و برخی از مشمولان هر دو مرحله را با هم یعنی ١٢٠ هزار تومان سود دریافت کرده‌اند. اما بعضی دیگر از مشمولان تاکنون هیچ سودی از سوی سازمان خصوصی‌سازی دریافت نکرده‌اند که تمام این جزییات در حساب تک تک مشمولان آورده شده و قابل مشاهده است.

طرح توزیع سهام عدالت در کشور از سال ۸۵ تاکنون اجرایی شده و بر اساس قانون تاکنون بیش از ۴۹ میلیون نفر به عنوان مشمولان و دریافت کنندگان نهایی سهام عدالت در کشور شناخته شده‌اند.  بر اساس آمارها حدود ۲ میلیون نفر از این تعداد تاکنون فوت شده‌اند. بر این اساس بررسی آماری ترکیب جمعیتی، مشمولان سهام عدالت در قید حیات را ۴۷ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۶۵۸ نفر  برآورد می‌کند.

توزیع سود بین مشمولان سهام عدالت

میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس کل سازمان خصوصی سازی و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هر زمان که سود شرکت های سرمایه پذیر مشمول سهام عدالت در پی برگزاری مجامع آنها دریافت شود سود مشمولان سهام عدالت پرداخت خواهد شد.  

وی از واریز سود به حساب مشمولان به محض دریافت خبرداد و عنوان کرد: البته هنوز سودی بابت سال مالی ۹۵ دریافت نشده، زیرا مجامع عمومی شرکت های مزبور در حال برگزاری است و آنها بر اساس قانون ۸ ماه فرصت دارند که این سود را در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دهند.  

معاون طیب‌نیا از ارائه پیشنهادی توسط سازمان خصوصی سازی به شورای عالی اصل ۴۴ خبرداد و گفت:‌ برای توزیع سود بین تمام مشمولان در مقاطع زمانی مختلف این پیشنهاد تهیه شده که توزیع همزمان سود بین مشمولان و همچنین دریافت سود از شرکت های سرمایه پذیر زودتر از موعد مقرر که هشت ماه است، در این مصوبه مدنظر قرار دارد.

پوری حسینی خاطرنشان کرد: بر این اساس به محض دریافت موافقت از شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی با این پیشنهاد سازمان خصوصی سازی برای توزیع سود بلافاصله اقدام خواهد کرد.

بیش از ۴۹ میلیون نفر از مردم کشور سهامدار سهام عدالت هستند و بالغ بر ۲۰ میلیون نفر از این افراد را روستاییان و عشایر در سراسر کشور تشکیل می دهند.

 همچنین بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی با اجرای مرحله توزیع سود و واگذاری نهایی ورقه های مالکیت عدالت، درآمد سرانه روستاییان و عشایر کشور افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب