امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23593 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر احمد رضا سروش اعلام کرد؛

برنامه های پیشگیری و درمان چاقی و دیابت در کشور باید اجرا شود/ 500 هزار ایرانی نیاز به عمل جراحی چاقی دارند/ درمان جراحی 10 تا 30 میلیون تومان هزینه دارد/ زنان ایرانی چاق تر هستند

خبرایران: دبیرعلمی سمینار تازه های چاقی و دیابت گفت: برنامه های پیشگیری و درمان چاقی و دیابت در کشور باید اجرا شود و اگر فکر اساسی در این زمینه صورت نگیرد با عواقب خیلی بدی دچار خواهیم شد.
برنامه های پیشگیری و درمان چاقی و دیابت در کشور باید اجرا شود/ 500 هزار ایرانی نیاز به عمل جراحی چاقی دارند/ درمان جراحی 10 تا 30 میلیون تومان هزینه دارد/ زنان ایرانی چاق تر هستند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «سمینار 2 روزه تازه های چاقی و دیابت»صبح امروز8 مردادماه 1396 با حضور«دکتر احمد رضا سروش» دبیرعلمی سمینار تازه های چاقی و دیابت و رییس بیمارستان شریعتی تهران،« شیرین حسنی رنجبر» فوق‌تخصص غددومعاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی، «عبدالرضا نوروزی» متخصص تغذیه و دبیر اجرایی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت و اصحاب رسانه در بیمارستان شریعتی تهران برگزار ودراین نشست خبری «دکتر احمد رضا سروش» دبیرعلمی سمینار تازه های چاقی و دیابت اظهارداشت: چاقی و دیابت در بروز برخی بیماری ها از جمله قلبی و ریوی، فشارخون، برخی سرطان ها و افسردگی نقش موثر دارد.

دبیرعلمی سمینار تازه های چاقی و دیابت تصریح کرد: برنامه های پیشگیری و درمان چاقی و دیابت در کشور باید اجرا شود و اگر فکر اساسی در این زمینه صورت نگیرد با عواقب خیلی بدی دچار خواهیم شد.

وی به وجود اضافه وزن در کودکان و نوجوانان اشاره و عنوان داشت: 16 درصد کودکان و 42 درصد نوجوانان اضافه وزن دارند و زنان ایرانی چاق تر هستند و 30 درصد زنان و 15 درصد مردان اضافه وزن دارند.

دکتر سروش افزود: طبق آمار منتشره 500 هزار ایرانی نیاز به عمل جراحی چاقی دارند. عمل جراحی چاقی پس از تغییر شیوه زندگی، افزایش فعالیت بدنی و دارو درمانی توصیه می شود و عمل جراحی آخرین راهکار در این زمینه است.

وی ادامه داد: در دهه اخیر استقبال از عمل جراحی در کشور بیشتر شده و طبق آخرین امار سالانه بیش از 7 هزار عمل جراحی چاقی در کشور انجام می شود.

رییس بیمارستان شریعتی تهران به انجام مطالعه ای در این بیمارستان در مورد اثرات تعطیلات نوروز بر وزن افراد، اظهار کرد: این مطالعه نشان داده است که تعطیلات نوروز بر چاقی افراد تاثیر داترد و باعث چاقی افراد می شود.

سروش اضافه کرد که برای تغییر این روند نیاز به کارهای فرهنگی است تا افراد تشویق به مناسب غذا خوردن شوند تا براثر زیاده خوری دچار چاقی نشوند.

وی ادامه داد: فرهنگی که همه چیز آن حول محور خوردن باشد، ماحصل آن افزایش اضافه وزن و چاقی در جامعه می شود که برای تغییر فرهنگ نیاز به تغییرات عمیق اجتماعی، افزایش آگاهی و استفاده از درمان های جدید است .

سروش بر لزوم تحرک بدنی در مردم تاکید کرد و از آنان تقاضا کرد که تحرک بدنی به اندذازه لازم داشته و غذاهای سالم و به اندازه مصرف کنند تا دچار چاقی نشوند و هرچند جراحی ها ایمن و با مرگ و میر پایینی انجام می شود اما باز هم تغییراتی در ساختار بدن ایجاد می کند. اگر افراد بتوانند با روش های غیرجراحی وزن خودشان را در حدی مطلوب نگهدارد خیلی بهتر است.

وی درمان های دارویی و عمل جراحی چاقی را گران قیمت اعلام کرد و گفت: درمان جراحی 10 تا 30 میلیون تومان هزینه دارد که هرکسی توان پرداخت این هزینه را ندارد .

 

نوروزی: هم‌اکنون در کشور ما ویزیت، دارو و درمان چاقی آزاد حساب می‌شود

عبدالرضا نوروزی متخصص تغذیه و دبیر اجرایی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: هدف از برگزاری این سمینار این است که برنامه بین‌المللی آموزش چاقی را برای متخصصین راه‌اندازی کنیم. اینگونه سمینارها چندین سال است که در اروپا توسط انجمن چاقی برگزار می‌شود، اما این کار برای اولین بار در کشور ما در حال انجام است.

وی افزود: در این سمینار 20 دوره آموزشی برگزار خواهد شد که اولین دوره آن در تهران در 21 مرداد برگزار می‌شود. این سمینارهای آموزشی هر 3 ماه یکبار تکرار خواهد شد.

دبیر اجرایی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت افزود: هدف دوم از برگزاری این سمینار این است که یک ارتباط بین تصمیم‌گیران و مردم به وجود آید، زیرا همیشه می‌گوییم چاقی بد است، اما بیمه‌ها چاقی را به عنوان درمان درنظر نمی‌گیرند.

نوروزی گفت: هم‌اکنون در کشور ما ویزیت، دارو و درمان چاقی آزاد حساب می‌شود و فردی که اقدام به درمان چاقی و گرفتن رژیم غذایی سالم کند، باید برای یک دوره پنج ماهه 800 تا یک میلیون تومان پول خرج کند. این پول شامل رژیم‌های کاهش وزن، دارو، ویزیت و آنالیز می‌شود. حتی برای درمان چاقی، بیمارستان‌های دولتی پول را به صورت نقداً دریافت می‌کنند.

نوروزی اضافه کرد: مؤسسه‌ای در دنیا وجود دارد که بیماری‌ها را طبقه‌بندی می‌نماید و این مؤسسه هر ده سال یکبار کتابی را منتشر کرده و بیماری‌های مهم را در آن نام می‌برند. از سال 2012 چاقی به عنوان یک بیماری محسوب شده اما ما تنها کشوری هستیم که درمان چاقی شامل خدمات درمان پوشش بیمه‌ای نمی‌شود.

وی درپایان سخنان خود گفت: مهمترین علت چاقی در کشور ما به هم خوردن تعادل دریافت کالری و فعالیت بدنی است، یعنی هم‌اکنون مردم غذاهای پرکالری را مصرف می‌کنند، اما فعالیت بدنی کمی دارند.

 

حسنی رنجبر: هم‌اکنون 500 تا 700 میلیون نفر در دنیا مبتلا به چاقی هستند

شیرین حسنی رنجبر فوق‌تخصص غدد و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: در سمینار تازه‌های چاقی و دیابت در ارتباط با بیماری چاقی و عوارضی که می‌تواند ایجاد کند، بحث می‌شود. چاقی یک بیماری متابولیک است که با تجمع بیش از حد چربی بیماری‌هایی همچون دیابت،‌ انواع سرطان، بیماری‌های کلیوی و مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: عوامل محیطی، ژنتیک و غدد درون‌ریز موجب چاقی در افراد می‌شود انا مهم‌ترین علت به وجود آمد چاقی، مسائل محیطی است. یعنی زمانی که فردی رژیم غذایی پرکالری دریافت می‌کند اما به همان میزان تحرک و فعالیت بدنی ندارد، سبب اضافه‌وزن در فرد می‌شود.

رنجبر تاکیدکرد: عوامل ژنتیک و مسائلی همچون غدد درون‌ریز، مشکلات هیپوتالاموس، مشکلات کلیوی می‌تواند موکجب اضافه وزن در افراد شود و هم‌اکنون 500 تا 700 میلیون نفر در دنیا مبتلا به چاقی هستند و در ایران نیز چاقی در بین مردم 50 درصد و در بین زنان 63 درصد است.

وی در خصوص تفاوت چاقی و اضافه‌وزن گفت: برای محاسبه چاقی و اضافه‌وزن باید وزن هر فرد را تقسیم بر قد کرد و قد را به توان 2 رساند. اگر عدد به‌دست‌آمده بالای 25 بود، فرد به اضافه‌وزن مبتلاست و اگر این عدد بالای 30 بود، فرد چاق محسوب می‌شود. به عبارت دیگر اضافه‌وزن خفیف‌تر از چاقی است.

رنجبر درپایان این نشست خبری گفت: مطالعات نشان داده که در استان‌های شمالی کشور،‌ افراد بیشتر به اضافه وزن و چاقی دچار هستند و استان‌های جنوب شرقی چاقی شیوع کمتری دارد. از آنجا که چاقی باعث بیماری دیابت می‌شود، بسیار مورداهمیت است. هم‌اکنون دیابت بین 6 تا 8 درصد در کشور شیوع دارد و شیوع آن در استان یزد بسیار بالاست. 80 درصد افراد دیابتی چاق هستند به همین دلیل برای درمان دیابت، باید چاقی را درمان کرد.

بنابراین گزارش، سمینار تازه های چاقی و دیابت روزهای 21 و 22 مرداد ماه برگزار می شود.   

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب