امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23651 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیدرضا صالحی امیری اعلام کرد؛

فرهنگ غربی نمی‌تواند داروی شفابخش جامعه ما باشد/ راه نجات جامعه امروز بازگشت به معارف و سبک زندگی رضوی است / جامعه‌ بداخلاق از فرهنگ رضوی فاصله دارد / کتاب بهترین زبان انتقال و توسعه فرهنگ رضوی است

خبرایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ غربی نمی‌تواند ما را به مقصد برساند و نمی‌تواند داروی شفابخش جامعه ما باشد، تنها داروی شفابخش جامعه ما بازگشت به فرهنگ اهل بیت(ع) است که با احیاء زیست و سبک زندگی رضوی در جامعه امروز محقق خواهد شد.
فرهنگ غربی نمی‌تواند داروی شفابخش جامعه ما باشد/ راه نجات جامعه امروز بازگشت به معارف و سبک زندگی رضوی است / جامعه‌ بداخلاق از فرهنگ رضوی فاصله دارد / کتاب بهترین زبان انتقال و توسعه فرهنگ رضوی است

به گزارش خبرنگارخبرایران، آیین پایانی «هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی» ازسری برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) صبح امروز 10 مردادماه 1396 با حضور«سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجت‌الاسلام حمید رضا ارباب سلیمانی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،«جمشید جعفرپور» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ،«محمد الهیاری» معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، «اصغر مسعودی» نائب رئیس کمیسون فرهنگی، «فاطمه ذوالقدر» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، «حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شیخ» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، «سیدهادی حسینی» معاون امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد» رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، «امیر سرتیپ حمید رضا گرامی» جانشین معاونت تبلیغات دفاعی نیروهای مسلح، «حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی»مسئول فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س)،برگزیدگان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و اصحاب رسانه در تالار همایش‌های کوثر جنب مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تهران برگزار و دراین مراسم «سیدرضا صالحی‌امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: اعتقاد داریم که امروز با صدای بلند باید گفت که راه نجات جامعه امروز بازگشت به معارف و سبک زندگی رضوی است.

وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی تصریح کرد: تاکنون اقدامات گسترده و ارزشمند در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی انجام شده و استقبال گسترده عمومی از جشنواره کتابخوانی رضوی گواه این گفته ما است.

صالحی امیری خاطر نشان کرد: امروز فعالیت‌های علیرضا مختارپور به عنوان متولی نهاد کتابخانه های عمومی کشور جای تقدیرو تشکر دارد. چرا که ایشان به معنای واقعی کلمه در مسیر ایجاد تحول‌ در امر کتاب و کتابخوانی تامنون تلاش های بسیار ارزشمندی را انجام داده اند.

وی تاکید کرد: آقای مختارپور از مدیران فرهنگی موفقی اند که منشأ خدمات و تحولات بزرگی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند و خواهند بود، به طوری که این نهاد در دوره جدید مدیریتی خود دارای هویتی جدید شده و توانسته در امر کتاب و کتاب خوانی کشور گام های بسیار ارزشمند و مثبتی را بردارد.

وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی یاداورشد: امروز زبان‌های بسیار متنوعی مانند شعر، موسیقی، فیلم و  انیمیشن برای انتقال «معارف» مطرح است. اما کتاب بهترین زبان انتقال و توسعه فرهنگ رضوی است، چراکه کتاب دارای یک تبار و ریشه تاریخی در فرهنگ ملی و دینی ما است و از این منظر رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توسعه و اشاعه فرهنگ رضوی بسیار عمیق و مهم است.

وی ادامه داد: این حرکت، یک حرکت نمادین است که کتاب را به منازل و منازل را به کتابخانه‌ها آورده است. کتابخوانی فقط قرائت یک متن نیست. کتاب‌ها می‌توانند بیش از یک‌بار قرائت شوند؛ اگر در فضای مجازی بازنشر داد شود و بر اساس آن تولید محتوا صورت گیرد.

صالحی امیری با اشاره به تقارن برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی با دهه کرامت عنوان داشت: ما نیازمند اصلاح مفهوم کرامت، کریم و کریمان در جامعه هستیم. به اعتقاد بنده آن عزیزی که در نهضت سوادآموزی به دیگران سواد می‌آموزد، آن فردی که در مسجد به اشاعه فرهنگ رضوی می‌پردازد و یا کسی که در نهاد کتابخانه‌ها برای گسترش فرهنگ رضوی و علوی تلاش می‌کند، یک عمل کریمانه انجام می‌دهند و در راس آنها شهدای ما هستند که جان خود را اهدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: ازاین منظر مفهوم کریم و کرامت باید به‌عمل اجتماعی در جامعه تبدیل شود و این موضوع ضرورتی است که باید در حوزه فرهنگی به آن توجه کنیم و دهه کرامت فرصتی برای بازنشر و بازنمایی مفهوم کرامت در جامعه است و این افتخاری بزرگ و فرصتی ارزشمند است که ما از نعمت همجواری با یک ارزش والا و مقدس بنام حضرت ثامن‌الحجج(ع) بهره‌مند هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خورشید تابانی که همه مسلمانان و آزادگان جهان می‌توانند از آن نور و حرارت دریافت کنند؛ زیرا نور که بیاید، ظلمت می‌رود. ما نیز تلاش داریم در شعاع انوار حضرت ثامن‌الحجج قرار بگیریم، در این‌صورت است که از زشتی، بدی‌ها و تهمت فاصله می‌گیریم و انسانی که در شعاع رضوی قرار دارد، دارای اخلاق کریمه می شود.

وی ابرازداشت: به نظر بنده احیای گفتمان رضوی احیای اخلاق در جامعه است و جامعه‌ای که بداخلاقی در آن حاکم است از فرهنگ رضوی فاصله دارد. خداوند نعمت بزرگی به ما داده و بسیار حیف است با وجود این نعمت بزرگ، جامعه دچار چالش‌ها و آسیب‌های جدی باشد. از این منظر اگر بتوانیم بین جامعه و فرهنگ رضوی رابطه مناسبی ایجاد کنیم، می‌توانیم از این موهبت ارزشمند بهره بگیریم.

صالحی امیری تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی هدفمند برای ترویج و تعمیق گفتمان رضوی انجام شود و ما به‌عنوان متولیان فرهنگ باید بتوانیم سبک زندگی رضوی را در جامعه احیا کنیم، وقتی سیره و سنت رضوی را مطالعه می‌کنیم، درمی‌یابیم که سبک زندگی، تعامل با دیگران، یک پیام دارد و آن اینکه زیست در فرهنگ رضوی یعنی مدینه فاضله است.

وی تصریح کرد: فرهنگ غربی نمی‌تواند ما را به مقصد برساند و نمی‌تواند داروی شفابخش جامعه ما باشد، تنها داروی شفابخش جامعه ما بازگشت به فرهنگ اهل بیت(ع) است که با احیاء زیست و سبک زندگی رضوی در جامعه امروز محقق خواهد شد. از این جهت معتقدم که  تنها راه رسیدن به قله‌های معرفت و فضیلت فرهنگ اهل بیت(ع) است و تنها راه رسیدن به قله‌های معرفت و فضیلت در این سرزمین، مسیر فرهنگ ثامن‌الحجج(ع) و پیروی از سبک زندگی ایشان است.

صالحی امیری در پایان سخنان خود گفت: نقش و رسالت نهاد کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگ رضوی بسیار مهم است و جشنواره رضوی حرکتی نمادین است که کتاب را به منازل برده و منازل را به کتابخانه‌ها آورده و این کتاب یا کتاب‌ها می‌توانند بیش از یک‌بار قرائت شوند اگر در فضای مجازی بازنشر شود و تولید محتوا صورت می گیرد و در فرهنگ کتاب و کتابخوانی  تاثیر فراوانی خواهد داشت.

بنابراین گزارش، درآیین پایانی«هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی»۸۰ برگزیده دربخش‌های«کودک»، «نوجوان»،«بزرگسال» و بخش «خانوادگی»،«کتاب‌خوان مجازی»،«کتابداران » و«فارسی‌زبانان خارج از کشور»  تجلیل به عمل آمد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب