امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23662 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در آیین پایانی «هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی مطرح شد؛

الهیاری: میزان مشارکت هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به گذشته 5/2 برابر رشد داشته/ گنابادی نژاد: موضوع کتاب و کتابخوانی با هویت شیعی ما عجین شده است/ جعفرپور: کمیسیون فرهنگی مجلس ازتلاش‌ها و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورحمایت می کند

خبرایران: درآیین پایانی«هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی» از۸۰ برگزیده در بخش‌های«کودک»، «نوجوان»،«بزرگسال» و بخش «خانوادگی»،«کتاب‌خوان مجازی»،«کتابداران » و«فارسی‌زبانان خارج از کشور» تجلیل به عمل آمد.
الهیاری: میزان مشارکت هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به گذشته 5/2 برابر رشد داشته/ گنابادی نژاد: موضوع کتاب و کتابخوانی با هویت شیعی ما عجین شده است/ جعفرپور: کمیسیون فرهنگی مجلس ازتلاش‌ها و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورحمایت می کند

به گزارش خبرنگارخبرایران، آیین پایانی «هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی» ازسری برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) صبح امروز 10 مردادماه 1396 با حضور«سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجت‌الاسلام حمید رضا ارباب سلیمانی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،«جمشید جعفرپور» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ،«محمد الهیاری» معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، «اصغر مسعودی» نائب رئیس کمیسون فرهنگی، «فاطمه ذوالقدر» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، «حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شیخ» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، «سیدهادی حسینی» معاون امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد» رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، «امیر سرتیپ حمید رضا گرامی» جانشین معاونت تبلیغات دفاعی نیروهای مسلح، «حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی»مسئول فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س)،برگزیدگان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و اصحاب رسانه در تالار همایش‌های کوثر جنب مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تهران برگزارو دراین مراسم «محمد الهیاری» معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با ارائه گزارشی از روند برگزاری هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اظهارداشت: در این دوره میزان مشارکت نسبت به گذشته بیش از 5/2 برابر رشد داشته است، به طوری که از ۲۳۸ هزار نفر در سال گذشته به ۶۴۸ هزار نفر در این دوره افزایش یافته است.

اله یاری تصریح کرد: در بخش بین الملل ۲هزار و ۲۴۰ نفر از ۳۵ کشور مشارکت داشتند و از میان ۴۲۹ روستای کشور، اهالی ۴۲۷ روستا در این جشنواره شرکت کردند. همچنین ۳۱۹ دستگاه دولتی و غیردولتی در این جشنواره شرکت کردند.

وی خاطرنشان کرد: در ششمین دوره جشنواره رضوی میزان مشارکت کودکان حدود ۵۰ هزار نفر بود،میزان مشارکت کودکان و نوجوانان در هفتمین دوره ۱۳۸ هزار و ۷۰۰ نفر بود که افزایش قابل توجهی را در این بخش شاهد بودیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد: موضوع کتاب و کتابخوانی با هویت شیعی ما عجین شده است

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره اظهارداشت: اگر دیروز مناسبت‌های میلاد ائمه اطهار(ع) صرفا به برگزاری مراسمی با شور و شوق معنوی محدود می‌شد، امروز به برکت انقلاب اسلامی، رویدادهای فرهنگی بزرگی ذیل نام این بزرگواران برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد: موضوع کتاب و کتابخوانی با هویت شیعی ما عجین شده و هرنام و نشانی که از اهل بیت(ع) داریم جایگاه کتاب و کتابخوانی را در آن مغفول نمی‌بینیم. علمای مادر طول تاریخ، تلاش بسیاری در بسط کتابخوانی داشته‌اند به طوری که تا مرز شهادت پیش رفته‌اند. بر این اساس کتاب در تاریخ تشیع از جایگاهی ویژه برخوردار است.

با ابراز خرسندی از استقبال گسترده عمومی از جشنواره کتابخوانی رضوی در هفتمین دوره برگزاری، گفت: آمار ارائه شده از افزایش میزان مشارکت در این جشنواره نشان می‌دهد که ظرفیت‌های عظیمی در این عرصه وجود دارد که باید برای بهره‌مندی از آن بیش از پیش تلاش کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه به ارائه آماری از فعالیت‌های انتشارات آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: بنابر گزارش‌های موجود در مجموعه آستان قدس از سال ۱۳۲۷ هجری قمری تأسیس قرآن‌خانه و کتابخانه در این مکان مقدس سابقه داشته است. براساس اسناد موجود از سال ۸۶۱ هجری قمری در حرم حضرت امام رضا (ع) کتابخانه دایر بوده است.

وی افزود: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از سال ۱۳۷۴ با ۲۸ هزار و ۷۰۰ مترمربع مساحت در محل جدید به فعالیت مشغول است و ۱۶ هزار نسخه خطی و سنگی که از سوی رهبر معظم انقلاب به این کتابخانه اهدا شده، تنها یکی از افتخارات این مجموعه است.

گنابادی نژا در پایان سخنان خود گفت: کتابخانه مرکزی و در کنار آن ۲۸ کتابخانه دیگر تحت این عنوان در سراسر کشور و همچنین یک کتابخانه در هندوستان، افتخاری دیگر برای مجموعه آستان قدس رضوی است. تا پیش از انقلاب در مجموعه آستان قدس فقط ۲۷ کتاب به چاپ رسیده بود ولی امروز چاپ و انتشار پنج هزار و ۶۰۰ عنوان کتاب در ۱۲ هزار و ۵۰۰ جلد در کارنامه این مجموعه دیده می‌شود.

 

جعفرپور: کمیسیون فرهنگی مجلس ازتلاش‌ها و برنامه‌های کتابخوانی  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورحمایت می کند

جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از این مراسم، طی سخنانی رشد چشمگیر تعداد شرکت‌کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی را قابل تقدیر دانست و اظهارداشت: همه مسئولان فرهنگی کشور باید در این زمینه تلاش و همکاری داشته باشند چراکه معتقدم این جشنواره ظرفیت آن را دارد که در سال آینده با مشارکت دوبرابری نسبت به امسال برگزار شود.

جعفرپور عنوان داشت : توسعه فرهنگ رضوی از طریق کتابخوانی به‌ویژه از سنین کودکی موضوع بسیار مهمی است. براساس حدیثی معروف از امام رضا (ع)، مسلمان عاقل در طول روز و همه عمر خود از کسب علم باز نمی‌ماند و راه طلب علم نیز کتابخوانی است.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به کمال عقلِ مسلمانی باید توجه ویژه‌ای به برنامه‌ریزی در حوزه کتابخوانی داشت. مسئولان و برنامه‌ریزان باید ابزارها و امکانات لازم برای ورود کتاب به زندگی افراد را فراهم کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ابرازداشت: ما همواره از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یک نهاد فعال در حوزه فرهنگ حمایت‌کرده‌ایم و همین جا حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس را از این گونه تلاش‌ها و برنامه‌های کتابخوانی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام می‌کنم و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این بخش از وظایف خود توجهی ویژه داشته باشد.

 

بنابراین گزارش، درآیین پایانی«هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی»۸۰ برگزیده دربخش‌های«کودک»، «نوجوان»،«بزرگسال» و بخش «خانوادگی»،«کتاب‌خوان مجازی»،«کتابداران » و«فارسی‌زبانان خارج از کشور»  تجلیل به عمل آمد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب