امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2380 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر هفتمین جشنواره عکس «ما می‌توانیم»مطرح کرد؛

برخی به سالانه برگزار شدن این جشنواره انتقاد دارند/ راه‌یابی آثار ۲۶ عکاس به این جشنواره/ این جشنواره جهت و مسیر خود را یافته است

خبر ایران: رسول اولیازاده دبیر هفتمین جشنواره عکس «ما می‌توانیم» گفت: برخی به سالانه برگزار شدن این جشنواره انتقاد دارند و تصور می کنند که پیشرفت‌های ایران در طول سال به اندازه‌ای نیست که بتوان هر ساله یک جشنواره عکس برگزار کرد در حالی که این طور نیست.
برخی به سالانه برگزار شدن این جشنواره انتقاد دارند/ راه‌یابی آثار ۲۶ عکاس به این جشنواره/ این جشنواره   جهت و مسیر خود را یافته است

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری هفتمین جشنواره عکس «ما می‌توانیم» با حضور «رسول اولیازاده» دبیرهفتمین جشنواره عکس «ما می‌توانیم» ، «بیژن بنی احمد» داور این جشنواره و  اصحاب رسانه در حوزه هنری برگزار شد.

دراین نشست خبری «رسول اولیازاده» دبیرهفتمین جشنواره عکس «ما می‌توانیم» گفت:   در آغاز مروری داشت بر چگونگی آغاز به کار این جشنواره که  با هدف ارائه دستاوردها و پیشرفتهای علمی،‌ نظامی،‌ فرهنگی،‌هنری و ... کشور با استقبال مسئولان حوزه هنری مواجه شد و تاکنون هفت دوره آن برگزار شده است.

وی از بهره‌مندی برخی نهادهای فرهنگی از جمله وزارت ارشاد از عملکرد این جشنواره هم سخن گفت و افزود: دو سال پیش آثار 5 دوره قبلی این جشنواره با حمایت وزارت ارشاد گردآوری شد و با داوری جدید آثار منتخب آن به 50 کشور خارجی ارسال و به نمایش گذاشته شد که این نشان می‌دهد جشنواره عکس «ما می توانیم» جهت و مسیر خود را یافته است و در راستای اهدافش موفق عمل کرده است.

اولیازاده با بیان این که ارسال و نمایش آثار منتخب این جشنواره به سراسر کشور و در کشورهای خارجی هر ساله صورت می‌گیرد گفت: با برپایی نمایشگاه ‌های عکس «ما می توانیم» در سراسر ایران و دفاتر نمایندگی ایران در خارج از کشور،‌ توجه همه دنیا را نسبت به فعل ما می توانیم در ایران جلب می‌کنیم.

دبیر بخش عکس «ما می‌توانیم» در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه نظامی،‌نانوتکنولوژی،‌سلولهای بنیادی،‌فرهنگی، ورزشی و ... گفت: این پیشرفت‌های هر ساله ایران از دریچه نگاه عکاسان خلاق ایرانی به جهانیان نشان داده می‌شود.

بیژن بنی‌احمد یکی از داوران این جشنواره که در طول چهار سال گذشته در کنار محمد ستاری، علیرضا کریمی صارمی، افشین بختیار،‌رسول اولیازاده داوری آثار این جشنواره را برعهده دارد در ادامه درباره داوری این آثار توضیح داد: داوران این جشنواره سعی می کنند تا هر دوره آثاری را انتخاب کنند که نه تنها با آسودگی وجدان امکان نمایش در سراسر کشور را پیدا کند بلکه در خارج از مرزها نیز قابلیت نمایش داشته باشد.

وی همچنین نمایش آثار این جشنواره را در خارج از مرزها،‌عرض اندامی در برابر فعالیت های فرهنگی در خارج از ایران دانست و گفت: داوران تلاش می کننند که مطابق توازن کارهای خلاق هنری در خارج از ایران پیشرفت کنیم.

بنی‌احمد در ادامه عکاسی دیجیتال را یکی از مشکلات عکاسی امروز عنوان کرد و گفت: عکاسی دیجیتال هم تنبلی را به دنبال آورده است و هم کمتر عکاسان به فکر ساختار عکس وعکاسی هستند اما با این حال تلاش داوران این است که بهترین عکس‌ها را همراه با خلاقیت‌های تازه عکاسان انتخاب کنند.

اولیازاده دبیر این جشنواره عکس در ادامه درباره قابلیت سالانه برگزار شدن این جشنواره هم توضیح داد: برخی به سالانه برگزار شدن این جشنواره انتقاد دارند و تصور می کنند که پیشرفت‌های ایران در طول سال به اندازه‌ای نیست که بتوان هر ساله یک جشنواره عکس برگزار کرد در حالی که این طور نیست و به طور مثال همان طور که شاهدید در جشنواره علمی خوارزمی هر ساله شاهد تلاش‌ها و پیشرفت‌های علمی بسیاری هستیم که حتی سالانه برگزار کردن این جشنواره نیز توانایی این را ندارد که همگام با پیشرفت‌های هر روزه ایران جلو برود.

رسول اولیازاده درادامه درباره آمار این دوره از جشنواره هم گفت: در هفتمین جشنواره عکس ما می توانیم،‌ 1400 عکس از حدود 200 عکاس ارسال شده است که با رأی هیئت داوران 48 اثر از 26 عکاس انتخاب شده و به نمایشگاه راه یافته است و برندگان اول و دوم این دوره کسانی بودند که مجموعه عکس ارائه کرده بودند.

دبیر این جشنواره در ادامه درباره تفاوت برگزاری این دوره از جشنواره با دوره‌های قبلی و برنامه‌هایی که برای این آثار در نظر گرفته شده است توضیح داد: همه ساله آثار منتخب این جشنواره در قالب کتاب چاپ و منتشر می‌شود که کتاب آثار این دوره نیز روز اختتامیه رونمایی خواهد شد.همه ساله آثار این جشنواره علاوه بر نمایش در 30 استان دارای حوزه هنری، در کشورهای خارجی نیز به نمایش گذاشته می‌شود و این اتفاق قبل از آن که با حمایت موزه هنرهای معاصر در دو سال گذشته همراه باشد،‌ از سوی حوزه هنری برگزار می شد و می‌شود.

اولیازاده با بیان این که اهداف این جشنواره روزمره و ساده نیست گفت: این جشنواره می‌تواند با این اهداف بزرگ همچنان ادامه یابد و توانمندی‌های نخبگان ایرانی در تمامی عرصه‌ها نشان داده شود و در یکی دو نمایشگاه خارجی این آثار من حضور داشتم از جمله در پاکستان که بازدیدکنندگان بسیار علاقه مند به دانستن سطح پیشرفت‌های نظامی و علمی ما علیرغم تحریم‌های جهانی بودند و این موضوع برایشان بسیار جالب توجه بود که چگونه با وجود این تحریم‌ها ایرانی‌ها توانسته‌اند به موفقیت‌هایی در زمینه علمی،‌نظامی و ... برسند و تقاضاهای بعدی آن‌ها برای نمایش آثار دوره‌های بعد این جشنواره نیز نشان دهنده موفقیت این جشنواره در اهداف خود است.

  وی درباره محدودیت راه‌یابی عکاسان جوان و علاقه‌مند به موقعیت‌های ویژه نظامی و علمی برای عکاسی توضیح داد: موقعیت‌های نظامی تنها یکی از گزینه‌های پیشرفت‌های کشور است ضمن این که در دوره‌های قبلی یکی از عکاسان برگزیده دوم ما کسی بود که با یک دوربین اجاره‌ای توانسته بود به عکاسی نجوم بپردازد و برگزیده دوم جشنواره ما شود،‌ و دیگری با عکاسی از پروژه سدسازی توانست یکی از برگزیدگان ما باشد، بنابراین عکاسان جوان و علاقه‌مند می‌توانند به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ایران در سایر زمینه‌ها نیز توجه داشته باشند.

اولیا زاده در خاتمه بر عدم پذیرش عکس‌های تلفن همراه و پذیرش عکس‌های با کیفیت خوب تأکید کرد.

بیژن بنی‌احمد داور این جشنواره نیز در پاسخ به سؤالی درباره تکراری بودن هیئت داوران این جشنواره در طول‌ سال‌های گذشته گفت: یکی از محاسن تکراری بودن هیئت داوران این است که عکس‌های تکراری سال‌های قبلی امکان راه‌یابی به جشنواره را پیدا نمی کنند.

بنابراین گزارش مراسم پایانی و اهدای جوایز برگزیدگان این دوره از جشنواره روز شنبه 17 اسفندماه ساعت 16 در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب