وی افزود: در سند تحول بنیادین تغییرات از ساختار آغاز شده یعنی 3-3-6 که بخش مختصری از این سند محسوب میشود. در این حالی که حوزهها، روشها و برنامهها در تحول بنیادین هر برنامهای بسیار موثر است و قبل از ساختار باید به آن پرداخته شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید قبل از حل مسئله، خود مسئله را بشناسیم، اظهار کرد: گام اول در حل مسئله، شناخت است و اگر مسئله به درستی شناخته شود، راهحل آن سخت نخواهد بود و مثال روشن آن همانند پزشکی است که اگر بیماری را درست تشخیص ندهد، ما را به نتیجه نمیرساند. چه بسا برخی از داروها نیز برای ما زیانآور باشد.
فانی ادامه داد: به نظر میرسد بسیج فرهنگیان با این حرکت که حول محور تحقیق و پژوهش است، به کمک آموزش و پرورش آمده و شروع پژوهشها از سوی این نهاد فرهنگی، ما را در آسیبشناسی و شناخت مسائل و همچنین ارائه راهحلهای پیشنهادی چنانچه مطالعه شده باشد، به نتیجه خوبی خواهند رساند.
وی گفت: مسائل پرورشی و تربیتی نیز در جشنواره بسیج فرهنگیان دیده شده و ضمن قدردانی از زحمات بسیج، معتقدم که این ارگان باید یک بار دیگر ظرفیت فرهنگیان را بررسی کند و تکتک وظایف را در حوزه بسیج فرهنگیان مورد مداقه قرار دهد تا شاید سالهای آینده شاهد فعالیتهای جدیدتری در راستای عملکرد معلمان باشیم.
وزیر آموزش و پرورش بار دیگر با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به دنبال تدوین نقشه راه برای سند تحول بنیادین است، گفت: این سند بزرگ نیازمند یک نقشه راه است تا در مسیر درست آن اجرا شود.
فانی با انتقاد از اجرای عجولانه ساختار 3-3-6، گفت: زمانی که نقشه راه برای این موضوع اتخاذ نشد، باعث شد نمازخانهها را تیغه کشیده، به کلاس تبدیل کنند و یا انباریها را کلاس کردهاند و هر کس از راه رسید، او را به کلاس فرستادند که از این دست مشکلات در آموزش و پرورش زیاد داریم.
وی ابراز امیدواری کرد: نقشه راه سند تحول بنیادین هر چه سریعتر به نتیجه برسد و در دولت یازدهم اجرای سند تحول بنیادین بر اساس اصول علمی شکل بگیرد.