امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2389 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران خبرداد؛

طرح سپاس از فجرآفرینان اجرا می‌شود /2200 نفر راوی از ایثارگران و خانواده آنان تربیت کرده‌ایم/ از عوامل فیلم سینمایی شیار 143 تقدیر می شود

خبرایران: محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید از دیدار با 17 هزار خانواده شهید در قالب طرح سپاس از فجرآفرینان خبر دادوگفت: اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نهادینه کردن ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب از اهداف اصلی بزرگداشت است.
طرح سپاس از فجرآفرینان اجرا می‌شود /2200 نفر راوی از ایثارگران و خانواده آنان تربیت کرده‌ایم/ از عوامل فیلم سینمایی شیار 143 تقدیر می شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری تشریح برنامه روز بزرگداشت شهدا صبح امروز با حضور«محسن انصاری» قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران و اصحاب رسانه در بنیاد شهید برگزارشد.

دراین نشست خبری «محسن انصاری» قائم مقام بنیاد شهید ا امور ایثارگران اظهارداشت: طرح سپاس از فجرآفرینان از 22 بهمن با هدف دیدار با 22 هزار خانواده شهید آغاز شد و تا 22 اسفند ادامه خواهد داشت. تاکنون با 17 هزار خانواده شهید دیدار شده و تا 22 اسفند نیز 5000 دیدار دیگر انجام خواهد شد.

انصاری با بیان اینکه روز بزرگداشت شهدا در پانصد و چهل و چهارمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، گفت: در 22 اسفندماه سال 1357 امام راحل فرمان تاسیس بنیاد شهدا را صادر کردند و از همان سال نامگذاری روز 22 اسفند به عنوان روز بزرگداشت شهدا، دستگاه‌های مختلف و به خصوص بنیاد شهید اقداماتی را برای تکریم مقام شهدا انجام دادند و امسال برای اولین بار است که یک اقدام سیستماتیک با همکاری همه دستگاه‌ها صورت گرفته است.

قائم مقام بنیاد شهید با تاکید بر اینکه روز بزرگداشت شهدا روز نکوداشت فجرآفرینان و بازخوانی آموزه‌های وحی و توحید و پاسداشت از اهدای حیات عزتمند به جامعه است،‌ افزود: اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نهادینه کردن ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب از اهداف اصلی بزرگداشت این روز است ومصوبه روز بزرگداشت شهدا نباید صرفا کاغذی و برای ثبت در تقویم‌ها باشد؛ بلکه باید این تاریخ را در اذهان مردم ثبت کنیم و برای آن روز جایگاه شهادت و ایثار را مرور کنیم.

وی با اشاره به اینکه روز بزرگداشت شهدا نسبت به روز جانباز و روز آزادگان مغفول مانده است، افزود: باید به اندازه ارزش واقعی این روز به آن پرداخته شود و تا کنون به میزان کافی به شهدا و ارزش‌های آنها نپرداخته‌ایم. رویکرد ما در اجرای مراسم روز بزرگداشت شهدا تبیین جایگاه شهید و شهادت بوده است و لازم دانستیم تا برای نسل جدید بازآموزی انجام دهیم. هرچند که در یک سال این بازآموزی اتفاق نمی‌افتد و نیاز به سالهای متمادی دارد.

انصاری با بیان اینکه اسفند ماه، ماه شهداست، تصریح کرد: ‌در روز اول اسفندماه هواپیمای نماینده امام و 40 نفر از فرهیختگان در حمله دشمن بعثی سقوط کرد همچنین چندین فرمانده دفاع مقدس از جمله شهید عباس کریمی، شهید خرازی، شهید همت، در این ایام به شهادت رسیده‌اند. عملیات خیبر نیز در اسفندماه اجرا شده است.

قائم مقم بنیاد شهید با بیان اینکه موضوع شهید موضوعی فرادستگاهی است و تنها بنیاد شهید دست اندرکار بزرگداشت شهدا نباید باشد، عنوان کرد: بنیاد شهید تنها هماهنگ کننده است و ما به دنبال مردمی کردن این مراسم با استفاده از تریبون نماز جمعه و سه پایگاه مهم مسجد،‌ مدرسه و دانشگاه و استفاده از پتانسیل بسیج برای رسیدن به این هدف هستیم. برای بزرگداشت شهدا ستادی آغاز به کار کرد و همه دستگاه‌ها تلاش کرده‌اند تا اقدامات چشمگیری برای تکریم شهدا انجام دهند.

انصاری با بیان اینکه برای بزرگداشت این روز برنامه‌هایی را از روزهای گذشته آغاز کرده‌ایم، عنوان کرد: طرح سپاس از فجر آفرینان که توسط تیم‌هایی متشکل از شخص استاندار، مدیران کل و معتمدین معین از 22 بهمن تا 22 اسفند با تمرکز بر مفقودین شهید، جانبازان و کارمندان شهید و به طور کلی شهدایی که در این سالها کمتر به آنها سرکشی شده است انجام می‌شود. به این شکل که تیم مذکور با 22 هزار خانواده شهید در سراسر کشور دیدار خواهد کرد. از 22 اسفند تا کنون 17 هزار دیدار انجام شده است و تا 22 اسفندماه نیز پنج هزار دیدار دیگر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در روز 22 اسفند از خانواده 227 شهیدی که در روز 22 اسفندماه متولد شده‌اند و یا در این تاریخ به شهادت رسیده‌اند دیدار خواهیم داشت.

قائم مقام بنیاد شهید از تجلیل عوامل فیلم سینمایی شیار 143 به مناسبت روز بزرگداشت شهدا خبر داد و افزود:‌ این مراسم توسط همسر رئیس جمهور و همسر رئیس بنیاد شهید در سالن سید الشهدا انجام شد و طی آن از عوامل سازنده فیلم سینمایی شیار 143 تقدیر شد.

وی با اشاره به برگزاری همایش پیام آوران ایثار به مناسبت روز بزرگداشت شهدا افزود: 2200 نفر راوی از ایثارگران و خانواده آنان تربیت کرده‌ایم که بیش از 80 درصد از این افراد تحصیلات دانشگاهی دارند. آموزش این افراد در مرحله مقدماتی است و مراحل پیشرفته تر نیز با توجه به نیاز نسل آینده برای درک عظمت ایثارگری شهدا در برنامه قرار دارد.

انصاری در ادامه بیان کرد: در روز جمعه هفته جاری نماینده ولی فقیه در این بنیاد در خطبه نماز جمعه صحبت خواهد کرد همچنین مسئولین دیگر نیز در نماز جمعه شهرستان بیرجند، شهرری، سمنان و استان البرز سخورانی خواهند داشت. در برخی دیگر از استان‌ها نیز با توجه به مقتضیات استان مراسم سخنرانی ائمه جمعه ممکن است در هفته آینده نیز با موضوع شهید انجام شود.

قائم مقام بنیاد شهید همچنین عنوان کرد: در روز شنبه 17 اسفندماه نشست تاریخ شفاهی ایثار و شهادت را با حضور 200 نفراز اساتید، محققین و صاحب نظران و همچنین 200 نفر از فعالین این حوزه برگزار خواهیم کرد و با توجه به اینکه بسیاری از موضوعات مربوط به شهدا مکتوب نیست و تنها در ذهن خانواده شهدا وجود دارد این نیاز احساس می‌شود که این مسائل در تاریخ آینده بماند. بنابراین تاریخ شفاهی را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بازیابی می‌کنیم؛ چرا که یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب مکتوب کردن خاطرات شفاهی است.

انصاری با بیان اینکه در این ایام از 22 خانواده شهدای ورزشکار نیز تجلیل صورت می‌گیرد، گفت: از افرادی که مدال ورزشی آسیایی، پارالمپیک و مدالهای کشوری و استانی دارند تجلیل به عمل می‌آید. همچنین در برنامه دیگری برای دیدار نخبگان، کارآفرینان و خانواده شهدا با ریاست جمهوری برگزار می‌شود که در این دیدار از تمبر یادبود «22 اسفند روز بزرگداشت شهدا» و از کتاب «فرهنگ اعلام» برای استانها رونمایی خواهد شد.

وی در تشریح کتاب فرهنگ اعلام افزود: دو نوع کتاب را در سالهای گذشته در بنیاد طراحی کردیم یک نوع آن فرهنگ اعلام است که شهدای هر استان به صورت جداگانه در یک کتاب مطرح شده است و اطلاعات شخصی هر شهید شامل نام شهید، ریشه شهید، نام والدین، شغل، محل دفن و مشخصات دیگر در آن مطرح شده است و10 کتابی که در دیدار با رئیس جمهور از آن رونمایی می‌شود مربوط به استانهای اردبیل، ایلام، بوشهر، سمنان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، کردستان، زنجان و لرستان است.

قائم مقام بنیاد شهید در رابطه با نوع دوم کتاب‌های اختصاصی بنیاد شهید گفت: وصیت نامه شهدا با دو نوع جمع بندی بر اساس نام شهدا و یا موضوعات وصیت نامه‌ها شامل وحدت، امام، فرهنگ و غیره استخراج و جمع بندی شده است.

به گفته وی 32 جلد کتاب برای فرهنگ اعلام استان‌ها و 500 جلد برای کتابهای با موضوع «وصیت نامه» طراحی شده است و به مرور زمان از آن رونمایی خواهد شد.

انصاری همچنین از تجلیل خادمین شهدا به مناسبت روز بزرگداشت شهدا خبر داد و افزود: 738 نفر از خادمین شهدا در سراسر کشور تجلیل می‌شوند که از کارمندان و بازنشستگان بنیاد شهدا و دیگر دستگاه‌ها هستند؛ البته تعداد خادمین شهدا بسیار بیشتر از این تعداد است.

قائم مقام بنیاد شهید در ادامه از برگزاری کنگره شعر ایثار خبر داد و گفت:‌ از دو سال گذشته فراخوان دادیم و 2000 مجموعه شعر به دبیرخانه واصل شده است که تعدادی از آنها برای این کنگره انتخاب شده است. در جریان این کنگره از خانواده 22 شهید شاعر و یا شاعره نیز تجلیل می‌شود.

وی افزود: طی مراسمی از 74 نفر از مروجین فرهنگ شهادت شامل سخنران، نویسنده، کارگردان و فعالین سایر عرصه‌ها که در ترویج فرهنگ شهادت تاثیرگذار بودند نیز تجلیل می‌شود. 22 نفر از آنان در موزه شهدا و در زمان افتتاح نمایشگاه نقاشی و ایثار و مابقی به مرور زمان در این ایام مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

انصاری در ادامه گفت: دو میلیون و 300 هزار پیامک حاوی وصیت نامه شهدا به صورت رندوم به تلفن‌ همراه هموطنان در این ایام ارسال خواهد شد. همچنین بر اساس هماهنگی‌هایی که با سازمان حج و زیارت انجام شده است در روز 22 اسفند زوار و حجاجی که در مکه و مدینه به سر می‌برند می‌توانند برای شهدای شهر خود مراسمی داشته باشند و یا به نیابت از آنان زیارت کنند.

قائم مقام بنیاد شهید از کاشت 222 هزار نهال به نیت 222 هزار شهید انقلاب در روز درختکاری خبر داد و افزود: امسال این اقدام با کمک سازمان محیط زیست و سازمان جنگلداری انجام شده است.

انصاری با اشاره به اینکه در روز 15 و 23 اسفندماه مراسم غبار روبی گلزار شهدا را نیز برگزار خواهیم کرد، اظهارکرد: در روز 22 اسفند ماه نیز در مراکز استانها و شهرستان‌ها پیاده روی خانوادگی با حضور خانواده شهدا نیز انجام خواهد شد.

قائم مقام بنیاد شهید با اشاره به اینکه علاوه بر فرهنگ اعلام و وصیت نامه شهدا 1100 عنوان کتاب در ارتباط با فرهنگ ایثار و شهادت توسط کمیسیون انتشار بنیاد شهید به چاپ رسیده است، گفت: برای کتابهای تولیدی کمتر سفارش کار قبول می‌کنیم و علاقمند هستیم بیشتر کسانی که در صحنه‌های مختلف دفاع مقدس حضور داشتند برای تهیه کتاب مشارکت کنند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب