امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23927 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیف در جشن یک سالگی تاسیس شبکه خبری ایبنا مطرح کرد؛

سرمایه گذاری در هر زمینه ای نمی تواند توجیه داشته باشد/ صحت، اصالت و امانتداری پیام، در رسانه ها فراموش نشود/ امروز دیگر موسسه غیرمجاز نداریم

خبرایران: رییس کل بانک مرکزی گفت: در عصر فضای مجازی، از رسانه های حرفه ای انتظار می رود در انتشار مطالب از صحت و اصالت اطلاعات اطمینان داشته باشند و امانتداری را در انتشار پیام فراموش نکنند.
سرمایه گذاری در هر زمینه ای نمی تواند توجیه داشته باشد/ صحت، اصالت و امانتداری پیام، در رسانه ها فراموش نشود/ امروز دیگر موسسه غیرمجاز نداریم

به گزارش خبرایران، «ولی اله سیف» عصر سه شنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار و جشن یک سالگی تاسیس شبکه خبری ایبنا در تالار ایوان شمس اظهار داشت: از عصر ارتباط عبور کرده و به عصر فضای مجازی رسیده ایم به شکلی که اطلاعات پس از ثانیه از وقوع، منتشر می شود.
وی با نقد سرعت بالای انتشار اطلاعات در عصر جدید، از انتشار برخی شایعات نظیر ورشکستگی بانک ها در فضای مجاز انتقاد کرد.
سیف به موضوع ساماندهی موسسات غیرمجاز در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: فعالیت این موسسات سبب شده بود تا سیاست ها و برنامه های شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود عملیاتی نشود.
وی با بیان اینکه زمانی نرخ سود 28 تا 29 درصد داشتیم، اما اکنون حوالی 20 درصد است، گفت: با توجه به اینکه تورم تک رقمی شده، نرخ سود باید کاهش یابد بخصوص اینکه سیاست کلی کشور رونق تولید و ایجاد اشتغال است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه تامین تسهیلات اثر مهمی در رقابت پذیری محصولات تولیدی دارد، بر تعادل بخشی بین نرخ سود بانکی تاکید کرد.
سیف از فعالیت موسسات غیرمجاز به عنوان یک پارازیت یاد کرد که مانع بانک مرکزی در تعادل بخشی به بازار پول بود.
وی افزود: بانک مرکزی از ابتدای دولت یازدهم سامان بخشی به بازار غیرمتشکل پولی را در دستور کار قرار داد و با همکاری دستگاه های دیگر نظیر قوه قضاییه و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های امنیتی امروز می توان گفت که دیگر موسسه غیرمجاز نداریم.
این مقام مسئول از مردم خواست سرمایه های خود را به نهادهایی که نمی شناسند و مجوز ندارند نسپارند و گول نرخ سودهای بالا را نخورند.
سیف ادامه داد: بانک مرکزی ابتدای دولت یازدهم در سال 1392 نیز می توانست این پیام را به مردم بدهد اما در این صورت با یک عدم تعادل و هجوم مردم به موسسات رو به رو می شد. اما امروز که موسسات غیرمجاز تعیین تکلیف شده اند، برای جلوگیری از پیدایش آنها باید اطلاع رسانی دقیقی به مردم داشت.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مردم باید به ریسک سرمایه گذاری در کنار بازدهی مورد انتظار توجه کنند، گفت: اگر جایی سود بییشتری می دهند باید بدانیم که ریسک بیشتری وجود دارد و سرمایه گذاری در هر زمینه ای نمی تواند توجیه داشته باشد.
سیف گفت: امروز در سایه این دستاورد می توان امکان بیشتری برای انضباط بخشی به اقتصاد کشور داشت .
رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: در ابتدای دولت یازدهم بحث اصلی خروج از شرایط رکود تورمی بود، اما پارسال رشد 12.5درصدی در اقتصاد کشور ثبت شد، هرچند منقدان بخش اعظم آن را مربوط به نفت می دانند اما رشد 3.3 درصدی بخش غیرنفت نشان می دهد که از رکود خارج شده ایم.

** ضرورت امانت داری رسانه ها
رییس کل بانک مرکزی با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: الان زمانی است که از عصر ارتباطات عبور کرده و وارد عصر شفافیت ارتباطات شده ایم. شبکه های اجتماعی اخبار و اطلاعات را در ثانیه ها و لحظه ها منتشر می کنند.
سیف با بیان اینکه آسیب هایی نیز از این بابت بروز می کند، تصریح کرد: در برخی مواقع میان اصول خبرنگاری، خبرنویسی، صحت و جامعیت خبر مخدوش می شود. گاهی برخی اطلاعات نادرست ترویج و منتشر می شود، بی آنکه صحت و درستی آنها مورد راستی آزمایی قرار گیرد.
سیف گفت: انتظار داریم رسانه ها ابتدا نسبت به صحت و درستی مطلب اطمینان حاصل کرده و بعد آنرا منتشر کنند.
رییس کل بانک مرکزی یاد اور شد: شبکه های مجازی این اجازه را به هر کسی می دهد که هر خبری را به هر کسی می خواهد نشر دهد، ولی رسانه های حرفه ای خبری را نشر می دهند که نسبت به صحت آن اطمینان دارند.
سیف با اشاره به اینکه اصل امانت داری نیز از اصول اساسی رسانه ها است و ادامه داد: رسانه باید با حفظ امانت، پیام را طوری انتقال دهد که باعث بروز سوء تفاهم نشود.
وی ادامه داد: برخی مواقع آقای نوبخت مطالبی را بیان می کنند که تیتری از خبرهای آن بیرون می آید که وی اصلا آن عبارات را نگفته است. همین چند روز قبل یکی از رسانه ها که بنده به مدیران آن ارادت هم دارم، تیتری را به نقل از صحبت های من در برنامه نگاه یک زد که اصلا نگفته بودم. این رسانه اعلام کرده بود که از روز اول دولت دوازهم نرخ ارز یکسان می شود ، درحالی که بیان من این نبود و استنباط آنها بود. من گفته بودم اوایل دولت دوازدهم. لذا انتقال مفهوم بسیار نیازمند دقت است.
سیف ادامه داد: توجه دادن مردم و مخاطبان به تشخیص اخبار درست و نادرست از دیگر کارهایی است که باید مورد توجه رسانه ها قرار گیرد. اصل خبر و درستی آن نباید قربانی سرعت آن شود.
وی با بیان اینکه آگاهی بخشی درباره مفاهیم تورم، رکود، رونق اقتصادی و رشد اقتصادی از دیگر مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: روزنامه نگاران با عینک افکار عمومی نکاتی را می بینند که ما نمی بینیم و این یک واقعیت است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب