امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23968 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانی درنشست خبری مطرح کرد؛

همایش «بر بال اربعین» ویژه بانوان برگزار می‌شود/ ظرفیت بی‌نظیراربعین در سال‌های اخیر فراتر از حج بوده است/ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مهدویت ساماندهی شد/ نباید از ظرفیت های اربعین غافل شویم

خبرایران: مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) گفت: ظرفیت اربعین در سال‌های اخیر یک فضای بی‌نظیری را شکل داده که فراتر از حج است و اربعین نه به عنوان اتفاق در سرزمین عراق بلکه به عنوان یک جریان وحدت‌آفرین در جهان مطرح است .
همایش «بر بال اربعین» ویژه بانوان برگزار می‌شود/ ظرفیت بی‌نظیراربعین در سال‌های اخیر فراتر از حج بوده است/ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مهدویت ساماندهی شد/ نباید از ظرفیت های اربعین غافل شویم

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری همایش «بر بال اربعین» بعدازظهر امروز 23 مرئدادماه 1396 با حضور«حجت‌الاسلام والمسلمین سعید اصفهانی»مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) واصحاب رسانه برگزار ودراین نشست خبری «حجت‌الاسلام والمسلمین سعیداصفهانی»مدیرموسسه مطالعات راهبردی وفرهنگی اصحاب الحسین(ع) اظهارداشت: امسال همایش «بر بال اربعین» درزنجیره همایش‌های علمی و فرهنگی اربعین با حضور بانوان فرهیخته در روز پنجشنبه  26 مرداد1396  همایش علمی و فرهنگی «بر بال اربعین» در مسجد حضرت ولی عصر (عج) در شهرک شهید محلاتی برگزار می‌شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانی تصریح کرد: کنگره بین‌المللی «عهد مع الحسین(ع) و لقاء الحسین (ع)» امسال برای دوره متوالی در عراق و همزمان با مراسم اربعین شکل می‌گیرد که این کنگره مقدماتی دارد که از 6 ماه قبل ظرفیت‌های آن مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: درماه رجب مجموعه مقدماتی این همایش آغاز شده و دومین همایش آن ویژه خواهران در روز پنجشنبه است و سومین برنامه ما در راستای کنگره اصلی اربعین، همایش ملی اساتید با مشارکت آستان قدس رضوی در مشهد است و چهارمین برنامه ما بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان است که در ایام محرم برپا خواهد شد.

مدیرموسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) خاطرنشان کرد: مجموعه این فعالیت‌ها در مسجد کوفه در دانشگاه نجف به محضر حضرت علی(ع) و سیدالشهداء تقدیم می‌شود. آنچه سبب می‌شود که این موسسه در فضای علمی و فرهنگی اربعین تمرکز کند، دیدن یک خلأ بزرگ در جریان اربعین بود و دشمن در صدد است که از این طریق فعالیت‌هایی داشته باشد.

وی عنوان داشت: شورای امور خارجه آمریکا یک برنامه 30 ساله دارد و آن جنگ مذهب علیه مذهب است و آن را با داعش آغاز کرد و در میان این همه جریان تفرقه و نفاق، اربعین با محور امام حسین (ع)، امام آزادی، می‌تواند سبب ایجاد همدلی شود و تفرقه در منطقه خاورمیانه از بین برود و یک محور اتحاد، انسجام و جامعه توحیدی شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانی افزود: ظرفیت اربعین در سال‌های اخیر یک فضای بی‌نظیری را شکل داده که فراتر از حج است و اربعین نه به عنوان اتفاق در سرزمین عراق بلکه به عنوان یک جریان وحدت‌آفرین در جهان مطرح است و ایران و عراق را به دولت‌های استراتژیک و قدرتمند تبدیل می‌کند.

وی ابرازداشت: فراگیر شدن اربعین برای یک روز و یک ماه نیست بلکه در تمام روزها و مکان‌های جغرافیایی اربعین قابل بررسی است. خلأ فضای علمی در اربعین سبب شد که این موسسه در این پنج سال تلاش کند که یک هم‌افزایی با اساتید و نخبگان کشور داشته باشد و کمیسیون‌های علمی تشکیل بدهیم تا ابعاد اربعین مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین (ع) اضافه کرد: تاکید بر اینکه نخبگان در زمان اربعین این اندیشه را بررسی کنند به دلیل سیاست‌گذاری ما است. برای اولین بار این جریان علمی در درون خود پدیده مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگرچه که هنوز ما از جریان علمی پدیده دورتر هستیم.

وی یادآورشد: این همزمانی مطالعه علمی می‌تواند نکات ارزشمندی از اربعین را برای جامعه بیان کند. ما باید از ظرفیت‌های آکادمیک و حسی افراد در حوزه‌های مختلف علمی و هنری بهره ببریم و بانوان در عرصه فضای اربعین بسیار تاثیرگذار هستند. در همایش روز پنجشنبه دو پنل علمی شامل «فرهنگ و آینده» و «فرهنگ و اجتماع» داریم. در کنار این پنل‌های، علمی در صدد هستیم که از شعر و ادب، خاطره‌نویسی و غیره بهره ببریم.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین (ع) تاکید کرد: قورچیان یکی از نقاشان ارزشمند کشورمان در این مراسم حضور دارند و در این مراسم از خانواده شهدای مدافع حرم تجلیل می‌شود. در جریان اربعین بحث شناخت آینده بسیار مورد توجه است و ما در صدد مقصدشناسی جریان اربعین هستیم و جمع کثیری از افراد و جریان‌های فکری با وقوع هر جریان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا زمان ظهور نزدیک شده است، ماجرای داعش که شکل گرفت خیلی‌ها به این جریان تاکید کردند اما نباید فراموش کنیم که هنوز در جامعه ما آن‌گونه که باید نگاه به مهدویت و ظهور تغییر نکرده است.

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مهدویت ساماندهی شد اما ما باید در این زمینه اقدامات بیشتری داشته باشیم. گاهی مجموعه‌های فکری و سیاسی ما در حوزه مهدویت دچار اختلال می‌شود. جریان اربعین یکی از جریان‌هایی است که باید به آن توجه کنیم و بدانیم که این جریان کدام بخش از مهدویت را پشتیبانی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانی خاطرنشان کرد:اینکه ما فقط بخواهیم فضا را با مسائل تطبیق بدهیم درست نیست. اندیشمندان ما در رابطه با بحث ظهور هنوز در جاهایی اختلاف دارند اما اگر یک جامعه علمی در این رابطه شکل بگیرد می‌توانیم پدیده‌ها و ماجراها را به صورت شاخص‌تر بررسی کنیم که اربعین ظرفیتی است که نباید از آن غافل شویم.

وی ابرازداشت: ما درهمایش «بر بال اربعین»  به دنبال مبدأ و مقصد برای جریان اربعین هستیم تا بتوانیم از آفت‌ها و آسیب‌ها دور شویم. جریان اربعین بیش از این‌که عقلی باشد یک جریان حسی است و بانوان در جریان حس قوی‌تر هستند و می‌توانیم از آنها بهره ببریم. در این همایش تلاش می‌شود که از ظرفیت‌های تمدن‌سازی بانوان برای آینده با فضای اربعین بهره مند شویم.

بنابراین گزارش، همایش «بر بال اربعین» در روز پنجشنبه  26 مرداد1396 در مسجد حضرت ولی عصر (عج) در شهرک شهید محلاتی برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب