امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2408 تاریخ انتشار: جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل بورس کالای ایران مطرح کرد؛

تامین مالی 189 هزار میلیاردی بخش تولید از بورس کالا در سال 92/خروج 39 قلم کالای پتروشیمی از سیستم بهین یاب

خبرایران: تامین مالی 189 هزار میلیاردی بخش تولید از طریق معاملات سلف در بورس کالای ایران صورت گرفت که این رقم در سال 91 بالغ بر 165 هزار میلیارد بوده که حاکی از رشد 15 درصدی میزان تامین مالی تولیدکنندگان است.
تامین مالی 189 هزار میلیاردی بخش تولید از بورس کالا در سال 92/خروج 39 قلم کالای پتروشیمی از سیستم بهین یاب
به گزارش خبر ایران ، حسین پناهیان مدیر عامل بورس کالای ایران در دومین کنفرانس خبری خود در سالجاری در کیش به بیان  کارکردهای این بورس  در اقتصاد ملی  و تشریح محيط كسب و كار بورس کالا در سال 92 پرداخت و با اشاره به مهمترین اقدامات توسعه ای این بورس در سال جاری، رویکردها و اولويت‌هاي اصلی آنرا در سال آینده مطرح کردو گفت: بورس کالای ایران به منظور نقش آفرینی در بازار سرمایه و در جهت تحقق سند چشم انداز، با تکیه بر نظام سازمانی کارآمد، بهره گیری از فناوری ها و ابزارهای نوین مالی و متنوع و و مدیریت ریسک به دنبال افزایش تنوع در کالاها و بازارها و شفاف سازی و تسهیل فرآیندها است و در راستای  ارتقای جایگاه این بورس در اقتصاد ملی و و تبدیل شدن به مرجع کشف قیمت در کشور و منطقه بوده و درصدد است تا به یکی از بورس های معتبر جهانی تبدیل گردد.
 
وی در ادامه با بیان کارکردهای بورس کالا در اقتصاد ملی از جمله کشف نرخ، مدیریت ریسک نوسانات قیمت، ایجاد فرصت سرمایه گذاری ، تسهل تجارت فیزیکی و تامین مالی گفت: اقدامات و فعالیت های انجام گرفته در بورس کالا به بهبود فضای کسب و کار، گسترش بازارهای مالی و هدایت بانکها به سمت منابع تولید و همچنین گسترش صادرات و ارتقای ظرفیت های مالیاتی و نظام گمرکی می انجامد که از جمله اهداف اقتصادی مرتبط به شمار می رود.

مدیرعامل بورس کالای ایران سپس با تشریح محیط کسب و کار این بورس در سالجاری و رکود تورمی در اقتصاد ملی به همراه تغییر دولت و  شکل گیری رویکرد بازار و ارتقاء رقابت پذیری ملی گفت: در سالجاری ما شاهد بودیم که بودجه کافی به پروژه های عمرانی تخصیص داده نشد و کسری بودجه در دو نیمه سال وجود داشت. ضمن آنکه با وجود ابهام در فضای سرمایه گذاری در کشور در نیمه دوم سال، ما همچنین شاهد تغییر در سطح تعاملات ایران و دنیا و شکل گیری خوش بینی و امید ناشی از این تغییر از نیمه اول سال بودیم. 

***دادو ستد 12.8 میلیون تن انواع کالا در تالار صنعتی و معدنی

وی در ادامه گفت: ارزش کل معاملات بورس کالا در دو بازار فیزیکی و مشتقه در یازده ماه و 12 روز سالجاری بالغ بر 591 هزار میلیارد ریال بوده است. سهم بازار فیزیکی از ارزش کل، بالغ بر 402 هزار میلیارد ریال و بازار مشتقه بالغ بر 189 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. این در حالی است که سال گذشته حجم معاملات در بازار فیزیکی 315 هزار میلیارد بوده و ما در این بخش شاهد رشد بوده ایم. لیکن در بازار مشتقه در سال گذشته حدود 363 هزار میلیارد ریال قرارداد سکه منعقد شد و در این بخش کاهش را به علت نوسانات شدید دلار و طلای جهانی تجربه کردیم. 

پناهیان در ادامه گفت: در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا طی یازده ماهه اخیر 12.8 میلیون تن انواع کالا با ارزشی بالغ بر 212 هزار میلیارد ریال داد و ستد شده که حاکی از رشد 7 درصدی ارزش و افت 3 درصدی حجم معاملات این دسته از محصولات است. در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز در این مدت بالغ بر 10 میلیون تن انوا کالا با ارزشی معادل 187 هزار میلیارد ریال به فروش رفت که 61 درصد از نظر ارزش و 25 درصد از نظر حجمی رشد داشته است. همچنین در بخش کشاورزی ما شاهد معامله 265 هزار تن انواع کالا به ارزش 2 هزار و 738 میلیارد ریال بودیم که نمایانگر افزایش 103 درصدی ارزش و 44 درصدی حجم معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا است.

***رشد 35 درصدی معاملات در تالار صادراتی

وی سپس در خصوص حجم معاملات در تالار صادراتی بورس کالا گفت: در این مدت بالغ بر 5 میلیون تن انواع کالا با ارزشی معادل 43 هزار میلیارد ریال در تالار صادراتی معامله شده و در این بخش نیز رشد 59 درصدی ارزش و 35 درصدی معاملات کاملا مشهود است.

وی در ادامه با اشاره به تامین مالی 189 هزار میلیاردی بخش تولید از طریق معاملات سلف در بورس کالای ایران گفت: این رقم در سال 91 بالغ بر 165 هزار میلیارد بوده که حاکی از رشد 15 درصدی میزان تامین مالی تولیدکنندگان است.  

مدیرعامل بورس کالای ایران سپس با اشاره به دستآوردهای بورس کالا طی امسال در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباط گفت: در این بخش توسعه زیرساخت ارتباطی با کارگزاران از طریق توسعه شبکه WAN و ایجاد ارتباط دو سویه بورس و دفاتر شرکتهای کارگزاری  از طریق شبکه رادیویی، MPLS و وایمکس حاصل شد و با ارتقای سیستم های معاملاتی از راه دور، اقدامات لازم برای راه اندازی  معاملات  برخط  آتی و معاملات بازار فرعی ، سلف موازی استاندارد و راه اندازی سامانه معاملات مشتریان خرد صورت گرفت.

وی در ادامه با اعلام طراحی و پیاده سازی پورتال جدید بورس کالا گفت : طراحی و ایجاد سیستم پذیرش قبض انبار، ارتقای سیستم های عرضه،  نظارت بر بازار آتی و  ثبت سفارش و تولید و توسعه سامانه های  مغایرت گیری تسویه، سیستم کنترل تعهد عرضه، سیستم تسویه بین بانکی (ستاب) از جمله سایر اقدامات انجام شده در این بخش است.

***پذیرش 35 کالای جدید در بخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی

مدیرعامل بورس کالای ایران در این نشست خبری با بیان پذیرش 35 کالای جدید در بخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی ، 11 کالا در حوزه محصولات صنعتی و معدنی و 7 کالا در بخش وارداتی گفت: طی سال 92 بورس کالای ایران موفق به پذیرش اوراق بهادار مبتنی بر کالا از جمله سلف موازی میلگرد و آتی زیره شد و همچنین انبارهای استان های گلستان و کرمانشاه به منظور آغاز
بکار سیستم معاملاتی از طریق قبض انبار پذیرش شد.
 
وی همچنین به تدوین و ارتقای استاندارد ملی کالای پذیرش شده در این سال اشاره کرد و گفت: امسال بورس کالا توانست در سطح ملی استاندارد میلگردهای گرم برای تسلیح بتن و انبارداری برای محصولات فولادی و محصولات کشاورزی را با همکاری سازمان ملی استاندارد تدوین نماید.

پناهیان سپس به تشریح مجموعه اقدامات بورس کالا در توسعه بازار بخش کشاورزی پرداخت و خاطر نشان کرد: استقرار نظام انبار داری محصولات کشاورزی و سامانه صدرو قبض انبار برای معاملات این دسته از کالاها و ارائه روش قیمت تضمینی به عنوان جایگزین خرید تضمینی محصولات از جمله اقدامات بسیار مهم در این زمینه است و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی کلیه اقدامات مورد نیاز در چارچوب الزامات ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی انجام شده که ان در سال جدید عملیاتی می شود. ضمن آنکه بورس در این بخش افزایش سطح تعامل با ذینفعان را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا جلسات و نشستهای مختلف با مسولان وزارت جهاد، تولیدکنندگان، اتحادیه ها و تشکل ها، خانه کشاورز و شرکتهای سهامی زراعی برگزار شد. 

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه گفت: زمینه های عملیاتی راه اندازی معاملات سلف موازی میلگرد به عنوان ابزار مالی نوین فراهم شده و توسعه زیرساختهای بازار به منظور تکمیل زنجیره تولید، توزیع و مصرف محصولات فولادی با راه اندازی سیستم قبض انبار صورت گرفته است.  

***متعادل سازی بازار محصولات پتروشیمی

وی در ادامه با اشاره به تعاملات با دستگاه های ذیربط در خصوص متعادل سازی بازار   محصولات پتروشیمی گفت: در این راستا سقف مجاز تغییر قیمت 7 گروه کالایی افزایش یافت و خروج دست کم 39 قلم کالای پتروشیمی دارای بازار متعادل از سیستم بهین یاب حاصل شد. 

وی سپس به بیان رویکردهای بورس کالا در سال 93 پرداخت و گفت: تعمیق کارکردهای بورس در اقتصاد ملی، افزایش ظرفیت بورس کالا در تعامل اقتصاد بین المل و تعامل با نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز از جمله این رویکردها به شمار می رود.

وی در پایان خصوص اولویت های این بورس در سال جدید گفت: راه اندازی معاملات برخط قراردادهای آتی، ارتقای سامانه های بازارهای فیزیکی و مشتقه به همراه گسترش سامانه پذیرش انبارها و صدور قبض انبار در این راستا عملیاتی می شود. همچنین ما راه اندازی قراردادهای آتی بر روی دارایی های پایه جدید ، گسترش بازارگردانی در قراردادهای مشتقه، راه اندازی معاملات اختیار و معاملات سلف موازی را در دستور کار خود داریم. ضمن آنکه راه اندازی نشریه بورس کالای ایران، سایت اختصاصی خبری، مرکز مشاوره و اطلاع رسانی بورس کالا و توسعه پورتال جدید بورس کالا و توسعه ارتباطات بین المللی در سال جدید عملیاتی می شود.

***هیچ سهامداری قدرت نفوذ در عملکرد بورس کالا را ندارد

در ادامه نشست پناهیان اظهار کرد:ساختار سهامداری بورس کالای ایران به گونه ای طراحی شده که هیچ سهامداری قدرت نفوذ در عملکرد بورس کالا را ندارد زیرا سهامداران نمی توانند بیش از 2 در صد سهام داشته باشند.

وی در خصوص فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت:تاکنون هیچ ماموریت در ارتباط با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به ما داده نشده اما ما آمادگی های لازم را اجرای طرح داریم.

مدیر عامل بورس کالای ایران تصریح کرد:در سیستم بهین یاب تصمیم بر آن شد که وزارت صنعت،معدن و تجارت به عنوان متولی تولید به ما بگوید مصرف کننده و خریدار نهایی کالا چه کسی است .در ارتباط با یکسری از کالا ها که با مازاد عرضه روبرو هستند ضرورتی ندارد و باید برای سایر اعضا این امکان بوجود آید.

پناهیان افزود:ما به دنبال قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی در بخش کشاورزی هستیم و تعاملاتی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم انتظار داریم سال آینده بخش کشاورزی در 6 قلم کالا شاهد رونق بیشتری باشیم.

وی در خصوص عرضه سیمان گفت:سیمان مشمول قیمت گذاری است و با یکسری محدودیت های روبرو است و قابلیت بورسی شدن نداشت ودر بورس کالا از حجم 100 درصد تولید سیمان تنها 2 درصد در بورس کالا معامله می شود.
 
گفتنی است در پایان نشست،از پورتال جدید بورس کالای ایران رونمایی شد .
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب