امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24135 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با همکاری موسسه فرهنگی شهرستان ادب؛

کتاب‌خوان تخصصی شعر و ادبیات در استان قم برگزار شد+تصاویر

خبرایران:کتاب‌خوان تخصصی شعر و ادبیات با همکاری موسسه فرهنگی شهرستان ادب معاصر و نهادکتابخانه هی عمومی کشور در استان قم برگزار شد.
کتاب‌خوان تخصصی شعر و ادبیات در استان قم برگزار شد+تصاویر

به گزارش خبرایران از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر و ادبیات با حضور محمدعلی مجاهدی، دبیر شعر آیینی کشور؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد محمدزمانی، دبیر کنگره شعر کتاب دفاع مقدس؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین جباری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و دیگر اهالی فرهنگ در تالار غدیر اداره کل کتابخانه‌ها برگزار شد.

محمدعلی مجاهدی ضمن تقدیر از اهتمام نهاد کتابخانه‌های عمومی نسبت به برگزاری نشست‌های معرفی کتاب اظهار کرد: این نشست‌ها و هم‌فکری‌ها می‌تواند به تعامل بیشتر و پیامدهای مبارکی برسد.

وی اضافه کرد: بیدل تنها شاعر پارسی‌گو است که در مقوله وحدت وجود حضور پررنگی دارد؛ هرچند برخی وحدت وجود را با وحدت موجود اشتباه می‌گیرند، اما هیچ فردی به وحدت موجود اعتقاد ندارد و سخن اصلی در مورد وحدت وجود است.

این استاد برجسته شعر آیینی با بیان اینکه بیدل از شاعران آیینی است و عرفان نیز جوهره شعر آیینی است، تصریح کرد: در سال ۷۹ به سفارش پژوهشکده شهید محلاتی تحقیقی در حوزه شعر عاشورا آغاز کردم که نتیجه آن رسیدن به کتاب «شکوه شعر عاشورا» شد. هرچند با توجه به برخی از محدودیت‌ها از نظر حجم کتاب نتوانستیم به شیوه مطلوب به عرصه‌های موردنظر در حوزه شعر آیینی ورود کنیم اما درنتیجه در حوزه شعر عاشورا اثری مطلوب تهیه شد.

وی تصریح کرد: زمانی که شعر محتوای ضد ارزشی و ضداخلاقی دارد ازنظر اسلام به‌عنوان یک هنر ارزشی شناخته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد محمدزمانی در ادامه این نشست اظهار داشت: کتاب «کلید در باز» نوشته محمدکاظم کاظمی توسط انتشارات سوره مهر وابسته به سازمان تبلیغات به چاپ رسیده است. در بخشی از این کتاب ره‌یافته‌هایی به شعر بیدل و شرح ۱۳ غزل بیدل مشاهده می‌شود. اشعار بیدل و بسیاری از شاعران سبک هندی در ایران شناخته‌شده نیست. چراکه اساتید نیز این سبک را انحرافی از سبک شعر پارسی می‌دانستند و در برخی از موارد نگاه‌های افراطی و انحرافی را به‌عنوان سبک هندی مطرح می‌کردند.

وی با بیان اینکه اشعار بیدل به چهار دسته تقسیم می‌شود، گفت: توجه به این اشعار سبب می‌شود که افراد بتوانند در حوزه شعر و شاعری با سبک‌های جدید و متنوعی آشنا شوند.

سید محمدجواد شرافت شاعر و منتقد با معرفی کتاب «گزیده اشعار علی معلم دامغانی» اظهار کرد: شاعران باید با این کتاب‌ها انس بیشتری داشته باشند چراکه این آثار برخی از آموزه‌های اصلی پیشکسوتان عرصه شعر و شاعری را یادآوری می‌کند. وی اضافه کرد: با خواندن شعرهای سطحی و آزاردهنده که در فضای مجازی ترویج یافته ذائقه ادبی افراد در حال تجاری شدن است؛ امیدواریم با بازگشت به کتاب و مطالعه به شاعران پیشکسوت بیشتر توجه کنیم چراکه آموزه‌های مطلوبی را از خود بر جای گذاشته‌اند.

شرافت با تأکید بر اینکه محتوای کتاب مذکور توسط علی معلم دامغانی تائید شده است، گفت: این شخصیت موضوع اسوه شناسی و اسطوره‌شناسی را به‌خوبی درک و در آثار خود نیز از این عنصر به شیوه مطلوبی استفاده کرده است.

این شاعر شعر آیینی با اشاره به اینکه آموزه‌های دینی در برخی از اشعار علی معلم دامغانی تبیین شده است، اظهار داشت: بعد از انقلاب با رسیدن به برخی از رویکردها در مثنوی، تحولاتی را در این عرصه شاهد بوده‌ایم.

در ادامه حسن بیاتانی با اشاره به فعالیت شاعران قمی در عرصه‌های ملی و فراملی اظهار داشت: اشعار شاعران قمی در سطح کشور به‌عنوان اشعاری مطلوب و کیفی مطرح است.

وی از اهتمام سید مهدی موسوی برای نوشتن کتاب «تاروپود» یادکرد و افزود: این کتاب به سفارش انجمن شعر طلاب کشور و با هدف آموزش مقدماتی شاعران تهیه شده است. نگارش این کتاب سه سال به طول انجامید و برای نوشتن ۴۵۶ صفحه این کتاب از ۵۶ منبع علمی و ۵۴ مجموعه شعر استفاده شده است.

وی توجه به اسلوب علمی و دقت نویسنده در رعایت استانداردهای پژوهش را یکی از ویژگی‌های برجسته این کتاب برشمرد و گفت: کتاب «تاروپود» با هدف آموزشی نوشته شده است؛ به همین علت مثال‌های این کتاب بسیار به‌روز و متنوع است، مربیانی که در کارگاه‌های آموزش شعر فعالیت دارند می‌توانند از این اثر استفاده کنند. هر بخشی از کتاب «تاروپود» با یک بیت شعر شروع می‌شود که در آن بیت محتوای بخش موردنظر تبیین شده است.

اعظم سعادتمند، شاعر قمی نیز به معرفی کتاب «نارنج مویه‌ها» سروده سیده تکتم حسینی پرداخت و افزود: در اشعار این شاعر واژه‌هایی چون من، گریه و غم به فراوانی به چشم می‌خورد که این نشان از «من» قدرتمند درون شاعر است. غم دوری از وطن، غم معشوق و غم بی‌عدالتی‌ها و ... همه این موارد نشان از احساسات و عواطف ظریف و توجه شاعر به ریز مسائل روزمره در جامعه امروزی است. در کتاب شعر «نارنج مویه‌ها» اشعار شاد نیز به همراه موسیقی زیبا آورده شده که این حاکی از لطافت روح شاعر است.

سعادتمند ضمن اشاره به هویت و ملیت افغانی سیده تکتم حسینی گفت: اشعار این بانو دل‌نشین و سبک شعری آن نیز به شعرای ایرانی  نزدیک‌تر بوده و ازاین‌رو موردپسند ادیبان ایران است. با مطالعه این کتاب شعر، به تسلط شاعر به زبان کوچه و بازار پی می‌بریم.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب