امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2424 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۸:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در گردهمایی سالانه کانون‌های مساجد استان تهران صورت گرفت؛

رونمایی از دو طرح گشایش کانون‌های تخصصی تعالی خانواده و خانه هنرمندان مسجد

خبرایران: در گردهمایی سالانه کانون‌های مساجد استان تهران از دو طرح گشایش کانون‌های تخصصی تعالی خانواده و خانه هنرمندان مسجد رونمایی شد.
رونمایی از دو طرح گشایش کانون‌های تخصصی تعالی خانواده و خانه هنرمندان مسجد

به گزارش خبرنگار خبرایران، گردهمایی سالانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در آستانه سالروز تاسیس ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور 15 اسفند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و اصحاب رسانه در تالار خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار می شود.

بنابراین این گزارش ، در ابتدای این گردهمایی برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نهاد کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد را از جمله سنت‌های خیری دانست که توسط افرادی همچون احمد مسجد جامعی (رئیس کنونی شورای شهر تهران) بنیاندگذاری شده است و گفت: امیدواریم امانت‌دار خوبی برای به ثمر رساندن اهداف بنیانگذاران این کانون‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه 21 سال از تأسیس کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد می‌گذرد، گفت: اکنون می‌توان گفت این کانون‌ها به دوره بلوغ خود رسیده‌اند و دوران رشد و بالندگی را سپری می‌کنند.

ضرغامی اظهار امیدواری کرد در دهه‌ای که امواج تبلیغات بیگانه به شدت زیاد است کانون‌های مساجد بتوانند با شناخت وضع موجود برنامه‌هایی را طراحی کنند که موجب مراجعه بیشتر جوانان به مساجد شود.

وی اعلام کرد: در دوره‌ای که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران مشغول فعالیت است خود را مکلف می‌داند به کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد به عنوان نقطه‌های مهم و کلیدی که می‌توانند هدایت فرهنگی دولت تدبیر و امید را به پیش ببرند بیشتر توجه کند.

ضرغامی در پایان سخنانش تصریح کرد: باید تلاش کرد چراغ‌های کانون‌ها را روشن‌تر و تعداد کانون‌ها و افراد مرتبط با آنها را بیشتر کنیم.

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه سیمای شهری و معماری ما طبق فرموده مقام معظم رهبری تداعی‌کننده ایرانی ـ اسلامی بودن شهر نیست، گفت: اگر معماری شهر باید تداعی‌کننده اسلامی ـ ایرانی بودن آن باشد، معماری مساجد باید بیشتر نشان‌دهنده این نگاه و حس معنوی در کالبد ساختمان مساجد باشد.

وی از تشکیل کارگروه مشترکی برای توجه به معماری مساجد خبر داد و گفت: تکمیل 400 مسجد را به لحاظ کمی در دستور کار داریم اما به لحاظ کیفی توجه به این مساجد نیز مهم است و ما نمی‌خواهیم صرفاً آمار را بالا ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به عنوان سخنران بعدی این گردهمایی به ارائه گزارشی از عملکرد 21 ساله کانون‌های مساجد پرداخت و گفت: در حال حاضر 17 هزارو 400 کانون در مساجد کشور وجود دارد که در برخی از شهرها مانند شهر مرزی مهران تمام مساجد شهر دارای کانون فرهنگی هنری است.

راه‌اندازی 170 مرکز فرهنگی دیجیتال

وی از راه‌اندازی 170 مرکز فرهنگی دیجیتال نیز خبر داد و گفت: نقش ما در فعالیت کانون‌ها نقش نظارتی است و 10 درصد کار را شامل می‌شود و 90 درصد بقیه برعهده مردم است. بر همین اساس است که تیر تحریم دشمن بر بلندای مساجد اصابت نکرده است چرا که مردم هزینه‌های مساجد را تأمین می‌کنند.

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران نیز با تأکید بر اینکه انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی مبتنی بر اندیشه‌های علوی بوده است، گفت: کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد باید برای جوانان امروز که نسل IT هستند جذابیت داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما باید در قالب کاهش واردات کالاهای فرهنگی خارجی شرایط سرمایه‌گذاری داخلی را فراهم کنیم. تهران پنج میلیون و 700 هزار نفر جوان 15 تا 30 سال دارد که اگر درست تربیت شوند معجزه‌ای در کشور رخ خواهد داد.

وقت آن رسیده است که به توسعه کیفی بپردازیم

در ادامه این گردهمایی حجت‌الاسلام گلی، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان تهران گفت: امروز از نظر کمی در شرایط خوبی به سر می‌بریم و مطابق برنامه پنج ساله توسعه توانسته‌ایم در یک چهارم مساجد استان تهران کانون فرهنگی، هنری تأسیس کنیم اما به نظر می‌رسد با رعایت حرکت در توسعه کمی وقت آن رسیده است که به توسعه کیفی بپردازیم.

وی از فعال کردن بخش بانوان کانون‌های مساجد، تأسیس کانون‌های تخصصی تعالی خانواده و تأسیس خانه هنرمندان مسجد نیز خبر داد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به عنوان آخرین سخنران این مراسم مساجد را از محل‌هایی دانست که باید مباحث اقتصادی در آن دنبال شوند و گفت: سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، فقط برای دولت نیست بلکه همه آحاد ملت باید نقش خود را در این موضوع یافته اجرا کنند تا در فاصله زمانی کوتاه بتوانیم از مشکلات موجود عبور کنیم.

وی ادامه داد: مساجد باید در سبک زندگی و مقابله با مصرف‌گرایی نیز فعال باشند. ما از سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی دور افتاده‌ایم و نیاز داریم سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) دوباره و چند باره مورد مطالعه قرار گیرد.

رونمایی از دو طرح گشایش کانون‌های تخصصی تعالی خانواده و خانه هنرمندان مسجد و نیز تقدیر از مسئولان سابق کانون‌های مساجد، ائمه جمعه و جماعات برگزیده، خادمان برگزیده، کتابداران نمونه، مؤلف و پژوشگر برتر، مدیران مسئول کانون‌های برگزیده و فعالان رسانه‌ای برتر حوزه کانون‌های مساجد پایان‌بخش گردهمایی سالانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان تهران بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب