امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2431 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس‌جمهورکشورمان مطرح کرد؛

دولت معتقد به آزادی مسئولانه است/ فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود/ معضل ما فقر اقتصادی و فرهنگی است

خبرایران: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی، مذهبی و شرایط اجتماعی باشد، گفت: دولت معتقد به آزادی مسئولانه است
دولت معتقد به آزادی مسئولانه است/ فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود/ معضل ما فقر اقتصادی و فرهنگی است

به گزارش خبر ایران حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز، شنبه 17 اسفند ماه در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، جشنواره مطبوعات را به معنای جشنواره احترام آزادی در زمینه ارتباطات و اطلاع رسانی به جامعه تعبیر کرد.
وی ارتباطات و اطلاعات را آفریننده اصلی قدرت در یک کشور دانست و گفت: اگر قدرت را به قدرت سخت و قدرت نرم تقسیم کنیم، بی‌تردید بخش بزرگی از قدرت نرم در اختیار صاحبان تفکر، اندیشه و قلم قرار دارد.
حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه در هر کشوری که آزادی اندیشه، سخن و قلم و گردش اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت و تعالی در آن مهیاترخواهد بود، اظهار کرد: اگر در جامعه‌ای قلم‌ها شکسته و دهان‌ها بسته شود اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطی بیگانه سوق پیدا می‌کند.

دولت معتقد به آزادی مسئولانه است
وی تصریح کرد: بگذاریم میدان قلم و بیان میدانی باز باشد تا حقایق برای مردم وجامعه تبیین شود. البته آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی، مذهبی و شرایط اجتماعی باشد. به بیان دیگر دولت معتقد به آزادی مسئولانه است در همه جوامع اصول و ارزش‌ها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار بگیرد اگر رسانه‌ها بخواهند این اصول را مورد اهانت قرار دهند بی‌تردید ارتباط خود را با مردم را تضعیف یا قطع خواهند کرد.

مقدسات مذهبی و ارزش‌های فرهنگی ملی و قومی باید مورد احترام همه باشد
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مقدسات دینی و مذهبی و ارزش‌های فرهنگی ملی و قومی باید مورد احترام همه باشد، گفت: اکنون شاهد این هستیم که حساسیت‌ها در جامعه برای طوایف، قومیت‌ها و ... بسیار زیاد است که با کوچک‌ترین خطایی جمع قابل توجهی به این مسئله اعتراض می‌کنند.
وی ادامه داد: قدرت رسانه‌ها هر مقدار بیشتر باشد کشور توانمند‌تر در صحنه جامعه حضور پیدا خواهد کرد. چرا نتوانسته‌ایم بعد از 35 سال کاری کنیم که بزرگان کشور از شرایط فرهنگی جامعه رضایت داشته باشند؟ اشکال کار کجاست؟ اگر با فشار و شیوه‌های پلیسی مسئله فرهنگی حل شده بود امروز نباید بعد از گذشت آن سال‌ها، نگران فرهنگ جامعه باشیم.
حجت‌الاسلام روحانی به مشکل اعتیاد، طلاق، شکاف‌های اجتماعی، نادیده گرفتن قواعد بازی در بازی‌های سیاسی و ... نیز اشاره و بیان کرد: بخش عمده‌ای از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم مربوط به فرهنگ جامعه است.

امروز فرهنگ در اختیار کیست؟
وی سخنان خود را با مطرح کردن این سؤال که امروز فرهنگ در اختیار کیست؟ ادامه داد و گفت: خوشحالم که ندای مقام معظم رهبری را وزیر ارشاد بلافاصله پاسخ دادند و این کار درستی بود اما چه مقدار از مسائل فرهنگی و بودجه فرهنگی در اختیار دولت است و چه مقدار در اختیار سایر نهادهاست که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند؟

چاره‌اندیشی شورای عالی انقلاب فرهنگی
روحانی تصریح کرد: اگر با این حرف‌ها فرهنگ درست می‌شد می‌بایست همه امروز از فرهنگ اظهار رضایت می‌کردیم. بخش قابل توجهی از بودجه در اختیار نهادهایی است که تحت نظارت قوه مجریه نیستند و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر این مسئله چاره‌اندیشی کند تا بدانیم با بودجه عمومی در خصوص فرهنگ چه کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه راه‌ دیگری باید برگزینیم و انتخاب کنیم، گفت: امروز حتی در بخش مطبوعات، مطبوعاتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند چه تعداد هستند؟ مطبوعاتی که از بودجه خاص قوه مجریه استفاده می‌کنند چه تعداد هستند؟ من نمی‌گویم رسانه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، اما تعادل باید اجرا شود. پایداری مطبوعات و رسانه‌های بخش خصوصی ما چه مقدار است؟ اگر به وضعیت روزنامه‌ها نگاه کنیم به جز چند روزنامه که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، بقیه روزنامه‌ها عمر چند ساله دارند؟ چرا این نهال‌ها به درختان تنومند تبدیل نمی‌شود و ثمر نمی‌دهد؟ چرا بخش مطبوعات ما استقلال پیدا نمی‌کند؟

فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دولت یکی از وظایف خود را ایجاد تعادل و توازن می‌داند و از ابتدا دولت معتقد بوده فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود. امروز ساختن افکار عمومی در مسیر توسعه، تعادلی اخلاق و معنویت اهمیت دارد. اما آیا اخلاق حرفه‌ای در زمینه رسانه‌ها رو به تعالی است؟ و آیا تهمت‌ها، دروغ‌ها و اتهامات کم شده است؟ اگر اینچنین است ما موفق بوده‌ایم اما اگر اینچنین نیست ببینیم اشکال کار کجاست.

معضل ما فقر اقتصادی و فرهنگی است
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آزادی مسئولانه همه رسانه‌ها را ارج می‌نهیم و از همه صاحبان قلم و فرهنگی می‌خواهیم برای اینکه اذهان و افکار در مسیر صحیح قرار گیرد، واقعیات و مشکلات جامعه را به مردم بگویند. اکنون معضل ما فقر اقتصادی و فرهنگی است. معضل نبود اخلاق حسنه، اعتدال و وجود افراط و تفریط است. افراط، گویی که باید منزوی باشیم و درها را ببندیم و تفریط، گویی که باید هویت اسلامی‌مان را تضعیف کنیم.
وی ادامه داد: ما به دنبال اعتدال در جامعه هستیم. اعتدال در امنیت هم مورد نیاز است. رسانه‌ها باید دارای امنیت باشند و برای کشور امنیت آفرینی کنند. چرا برخی از مطبوعات دارای دژ پولادی هستند و هیچ کس نه قوه مجریه و نه قوه قضائیه جرأت نمی‌‌کنند به آنها نزدیک شوند. رسانه‌هایی که خود را قیم می‌دانند؛ نه تنها قیم برای دولت و احزاب و جنا‌ح‌ها که حتی قیم برای مردم. تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند اگر کسی خود را برتر می‌داند، دولت او را برتر نمی‌داند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هر کس خطا کرد با خطاکار باید برخورد شود، عنوان کرد: دولت معتقد است توقیف‌ها آخرین راه‌حل است نه اولین راه‌حل. ممکن است جریده‌ای خطا کند اولین قدم در این حالت این است که با نویسنده و مدیر مسئول برخورد شود چرا کل رسانه بسته می‌شود و عده‌ای‌ بی‌کار می‌شوند؟
وی ادامه داد: اگر نویسنده‌ای خطا کرده و به مقدسات، منافع ملی و ... احترام نگذاشته است با او و مدیر مسئول برخورد شود، چرا با همه ؟ چرا در قدم اول توقیف و توقف؟ چرا این همه عجله؟ چطور برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک دارند؟ منتقدان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید همراهان دولت نیز از آزادی برخوردار باشند و نقد سازنده کنند.
روحانی از توصیه خود به مسئولان برای به حداقل رساندن شکایت دولت از رسانه‌ها نیز سخن گفت و عنوان کرد: بگذارید در مسیری قرار بگیریم که شاسته ملت و کشور است. آیا مشکل فقط مسائل جناحی و سیاسی است و مثلاً محیط زیست مشکل نیست؟ بگذارید بخشی از انرژی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی صرف شود.
وی ادامه داد: در هیچ کاری دولت موفق نخواهد بود مگر آنکه مردم پشتیبان و حامی باشند و اگر ملت به صحنه بیایند ما پیروز خواهیم بود. رسانه‌ها نیز در مسائل اساسی جامعه به صحنه بیایند و به دولت و حاکمیت کمک کنند. مسائل زیست‌محیطی، مصرف انرژی و آلودگی‌ها غیز قابل قبول است. از سوی دیگر ما می‌خواهیم وارد بحث هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم بشویم که نیاز به حضور رسانه‌ها داریم تا شرایط را برای مردم تشریح کنند.
روحانی با اشاره به اینکه پول حامل‌های انرژی با بخشی از بودجه دولت به صورت یارانه‌های نقدی در اختیار مردم قرار داده می‌شود، گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها اگر بخواهیم قدم بلندی برداریم دو چراغ قرمز تورم و معضل اشتغال و رکود در مقابل ماست بنابراین ناچاریم قدم‌ها را آهسته برداریم و وقتی قدم‌ها را آرام آرام برمی‌داریم حل سریع مشکلات ممکن نیست.
وی به انتشارفرم‌های دریافت یارانه‌های نقدی در فروردین ماه نیز اشاره و خواستار عدم تکمیل این فرم‌ها توسط افراد دارای توانمندی مالی شد و گفت: مردمی که نیاز ندارند این فرم‌ها را پر نکنند تا ما با دست بازتری به مشکلات جامعه رسیدگی کنیم و برای این کار اصحاب رسانه باید قدم به میدان بگذارند.

هزینه فساد در جامعه باید به حدی باشد که کسی هوس فساد نکند
رئیس‌جمهور فساد را معضل بزرگ جامعه دانست و اظهار کرد: فساد معضل بزرگ جامعه ماست فسادی که گوشه‌هایی از آن بیان شده و گوشه‌هایی بعداً بیان خواهد شد. چه کسی می‌تواند با این فساد مقابله کند؟ قوه مجریه؟ قوه قضائیه؟ رسانه‌ها بزرگ‌ترین قدرت هستند. نام افراد مفسد نباید در جیب رئیس‌ دستگاه اجرایی باشد بلکه باید بر سر زبان خبرتگاران ما قرار گیرد. هزینه فساد در جامعه باید به حدی باشد که کسی هوس فساد نکند.
وی افزود: دولت و رئیس‌جمهور بر قولی که به اصحاب رسانه از روز اول داده‌اند پایبند هستند تا محیطی امن‌تر برای اصحاب رسانه به وجود بیاورند، اما به خاطر مشکلات فراوانی که وجود دارد باید قاعده تحول تدریجی اجتماعی را مد نظر قرار دهیم. ما باید آرام آرام حرکت کنیم. البته هر چه فشار بر دولت بیشتر شود دولت در آنچه اجرای آن را به مردم قول داده است، مصمم‌تر خواهد بود.
روحانی با تأکید بر اینکه نباید بگذاریم برخی سلیقه‌ورزی‌ها و ابهامات قانونی موجب شود سلیقه‌های سیاسی در حوزه فرهنگ حاکم شوند، بیان کرد: باید واقعیت‌ها را برای مردم تبیین کنیم و بدانیم اگر اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار گیرد، می‌توانیم به اهداف بلند از جمله آزادی و تعالی جامعه دست یابیم.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب