امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24483 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

با وجود موج محکومیت‌ها؛

کره شمالی آزمایش یک بمب هیدروژنی را تایید کرد

خبرایران: کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، انجام ششمین آزمایش هسته‌ای را تایید کرد و آن را موفقیت آمیز خواند.
کره شمالی آزمایش یک بمب هیدروژنی را تایید کرد

به گزارش خبرایران به نقل از خبرگزاری یونهاپ در این بیانیه آمده است: کره شمالی با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است.

بر اساس اعلام مقامات پیونگ‌یانگ این بمب هیدروژنی قابلیت بارگذاری بر روی موشک‌های جدید بالستیک بین‌ قاره‌ای را دارد.

تلویزیون کره شمالی گفت آزمایش این بمب هیدروژنی به دستور کیم جونگ اون انجام شد و یک "موفقیت کامل" و "گامی معنادار" در جهت تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای کشور بوده است.
در پی این امر کره جنوبی ضمن محکوم کردن این آزمایش موشکی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا جلسه‌ای فوری تشکیل دهد.

چین نیز انجام این آزمایش را به شدت محکوم و سازمان ملل نیز ابراز تاسف خود را اعلام کرد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: کره شمالی مخالفت‌های گسترده جامعه بین‌الملل را نادیده گرفت و بار دیگر یک آزمایش هسته‌ای انجام داد. دولت چین مخالفت قاطع و محکومیت جدی و محکم خود را در قبال این اقدام اعلام می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما جدا از کره شمالی می‌خواهیم خواست محکم جامعه بین‌الملل برای غیرهسته‌ای شدن را جدی بگیرد و قطع‌نامه‌های شورای امنیت را اجرا کند، دست از اقدامات اشتباه که شرایط را وخیم‌تر کرده و در جهت منافع منطقه نیست بردارد و به مسیر حل و فصل این مشکل از طریق گفتگو برگردد. چین قطعنامه‌های شورای امنیت را بطور کامل به اجرا می‌گذارد .

چین تاکید کرده است که غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره کره و عدم تولید و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و حفظ صلح و امنیت در شمال شرق آسیا موضع جدی و قاطع پکن است.

سئول اعلام کرده که در صدد اجرای شدیدترین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی برای انزوای کامل این کشور است.

کره جنوبی همچنین گفت که در نظر دارد قوی‌ترین سلاح‌های تاکتیکی آمریکا را برای دفاع از خود مستقر کند.

مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی گفته است که کشورش هرگز اجازه نخواهد داد که کره شمالی به پیشبرد تکنولوژهای موشکی و هسته‌ای خود ادامه دهد.  

در توکیو نیز شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قول داد که ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را نادیده نگیرد.

وی گفت: توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی تهدیدی جدی و فوری برای امنیت کشور ماست. این اقدام صلح و امنیت در منطقه و جامعه بین‌المللی را  به خطر می‌اندازد. ما این اقدام کره شمالی را به شدیدترین و قوی‌ترین وجه محکوم می‌کنیم. ژاپن به همکاری خود با آمریکا، چین و روسیه و دیگر کشورها برای بررسی نوع پاسخ به کره شمالی از جمله اقدامات بیشتر شورای امنیت سازمان ملل ادامه خواهد داد.

ژاپن اعلام کرده لرزه‌هایی که پس از این آزمایش در کره شمالی ثبت شده نشان دهنده این است که این آزمایش حداقل ۱۰ بار قوی‌تر از آزمایش‌های قبلی بوده است. آزمایش هسته‌ای قبلی بنا به تخمین کارشناسان حدود ۱۰ کیلوتن قدرت داشت.

آژانس آب و هوایی کره جنوبی با تایید "بسیار قوی" بودن این آزمایش هسته‌ای اعلام کرده، احتمالا قدرت این انفجار ۵۰ تا ۶۰ کیلو تن یعنی پنج تا شش برابر قوی‌تر از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سپتامبر گذشته بوده است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت که جامعه بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل باید به سرعت و قاطعانه به آزمایش کره شمالی واکنش نشان دهد.

وی از اعضای شورای امنیت خواست هر چه سریعتر به نقض قوانین بین‌المللی توسط کره شمالی پاسخ دهند.

در بیانیه ماکرون آمده است: جامعه بین‌المللی باید با قاطعیت هر چه تمامتر به این تحرکات جدید پاسخ دهد تا کره شمالی مجبور شود بدون قیدو شرط به مذاکره بیاید و برنامه‌های موشک‌های بالستیک و هسته‌ایش را بطور کامل برچیند. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برنامه هسته‌ای کره شمالی را "نگرانی جدی" دانست.

یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آزمایش امروز هسته‌ای کره شمالی اقدامی به شدت تاسف‌بار بود، بار دیگر قویا اجرای کامل قطعنامه‌های مرتبط را خواهانم.  این آژانس تحولات در برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی را که موجب نگرانی جدی است از نزدیک زیرنظر دارد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، روسیه شدیدا آزمایش هسته‌ای جدید کره‌شمالی را محکوم می‌کند.

این وزارتخانه افزود، آزمایش هسته‌ای جدید کره‌شمالی صلح  و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید شده است که اقدامات رهبر کره شمالی امنیت در شبه جزیره کره و کل منطقه را به خطر انداخته است و عواقب جدی برای این کشور دارد.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیر گفت که وی انتظار دارد شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع بپردازد و موضعی موثر و قاطع اتخاذ کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز این آزمایش را نقض مجدد قطعنامه‌های سازمان ملل دانست و گفت که ناتو از عملکرد بی‌ثبات‌سازی پیونگ یانگ که تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان است، بشدت نگران است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز ضمن محکوم کردن این آزمایش اتمی گفت که صدراعظم در گفتوی تلفنی با ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اقدامات تحریک‌آمیز اخیر حاکمان پیونگ‌یانگ که ابعاد تازه‌ای پیدا کرده را بشدت محکوم کرد. 

 

رویدادهای امروز

 

صبح امروز، جهان در شرق دور با آزمایش هسته‌ای کره شمالی و زمین‌لرزه‌های ناشی از آن از خواب پرید.

 

دستکم دو زمین لرزه به بزرگی ۵.۶ و ۴.۶ ریشتر توسط دستگاه‌های لرزه‌نگاری ژاپن، چین و کره جنوبی ثبت شد و همین امر احتمال وقوع یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره شمالی را قوت بخشید.

ساعاتی پیش از این کره شمالی از ساخت یک بمب هیدروژنی جدید خبر داده بود که قابلیت نصب بر روی موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای را دارد.  

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، در ناحیه‌ای در شمال کره شمالی که مرکز آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در آن واقع است، زمین لرزه‌ای به قدرت ۵.۶ ریشتر و سپس ۴.۶ ریشتر ثبت شد.

در پی این رویدادها تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن، در اظهاراتی که پس از یک جلسه اضطراری ایراد می‌کرد، گفت: پس از انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسیده‌ایم که آن لرزه‌ها ناشی از یک آزمایش هسته‌ای بوده است.

پیشتر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سخنانی انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره شمالی "غیر قابل قبول" خوانده بود.

همچنین گزارش شده است که نخست‌وزیر ژاپن با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طریق تلفن تماس گرفته است.

در عین حال و به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت ملی کره جنوبی برای بررسی این رخداد جلسه اضطراری تشکیل داد.

ساعاتی قبل از آزمایش هسته‌ای امروز، کره شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، از یک کلاهک هسته‌ای هیدروژنی قابل نصب روی موشک قاره‌پیما بازدید کرده است.

خبرگزاری رسمی حکومت کره شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گفت: "همه اجزای بمب هیدروژنی در داخل کشور تولید شده است."

بمب هیدروژنی سلاحی از جهنم

بمب هیدروژنی نیرومندترین سلاحی است که تاکنون بشر توانسته به آن دست یابد که در آن با یک فرایندی بسیار پیچیده شیمیایی و فیزیکی با همجوشی اتم‌های هیدروژن انرژی بسیار زیادی در زمانی بسیار کوتاه آزاد می‌شود.

انرژی حاصل از پیوند اتم‌های هیدروژن ‌در یک بمب اتمی هیدروژنی به مراتب بیشتر از شکافت هسته‌ای است که در انواع دیگر بمب‌های اتمی به کار می‌رود و البته ساخت آن نیز به همین میزان دشوارتر است. به همین دلیل است که کارشناسان هنوز شک دارند که کره شمالی توانسته باشد به این سطح از فناوری دست یابد.

قوی‌ترین بمب هیدروژنی که تاکنون انسان آزمایش کرده، بمب "تزار" است که شوروی در سال 1961  آزمایش کرد و قدرتی معادل 58 مگا تن تی‌ان‌تی داشت. برای مقایسه میزان قدرت تخریب این بمب باید بدانیم که تزار سه هزار برابر از بمب اتمی که آمریکا در جریان جنگ دوم جهانی بر فراز هیروشیما رها کرد، قوی‌تر بود.

کره شمالی تا به حال به پنج آزمایش هسته‌ای دست‌ زده است. این کشور در جریان آزمایش چهارم دستیابی به یک بمب هیدروژنی را اعلام کرد. ناظران تردید دارند پیونگ یانگ به یک بمب هیدروژنی دست پیدا کرده باشد.

ادعای امروز کره شمالی مبنی بر نصب کلاهک هیدروژنی روی موشک قاره‌پیما هنوز توسط منابع مستقل تایید نشده است. بمب هیدروژنی حجم زیادی ندارند و در کلاهک موشک‌های بالستیک جای می‌گیرد.

کره شمالی همچنین اخیرا دست به یک آزمایش موشکی زد که طی آن یک فروند موشک بالستیک از فراز خاک ژاپن عبور کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا آن اقدام را محکوم کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در واکنش به آن آزمایش و خطاب به پیونگ یانگ هشدار داده بود: "همه گزینه‌ها روی میز است."

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب