امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2469 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

محمد فهیم، معاون اول رییس جمهوری افغانستان درگذشت

محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در سن 56 سالگی درگذشت.
محمد فهیم، معاون اول رییس جمهوری افغانستان درگذشت
به گزارش خبر ایران ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان این خبر را تایید کرده است. فیضی در صفحه تویتر خود نوشته: "با تاثر عمیق که معاون اول ریاست جمهوری افغانستان مارشال محمد قسیم فهیم از دنیا رفت."

به گزارش بی.بی.سی، حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان به مناسبت درگذشت معاون اولش، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. در این سه روز پرچم افغانستان در حالت نیمه افراشته قرار خواهد گرفت.

نزدیکان قسیم فهیم نیز خبر مرگ معاون اول ریاست جمهوری را تایید کردند و گفتند که دلیل مرگ فهیم، سکته بوده است. او پیش از این نیز از بیماری دیابت رنج می‌برد و چندین بار تحت مراقبت‌های جدی قرار گرفته بود.

قسیم فهیم از پنج سال گذشته معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بود.

طبق قانون اساسی افغانستان هرگاه یکی از دو معاون ریاست جمهوری "استعفا و یا وفات کند"، رئیس جمهوری افغانستان می‌تواند فرد دیگری را به تائید مجلس نمایندگان افغانستان جاگزین او کند.

 

زندگی نامه محمد قسیم فهیم

 

محمد قسیم فهیم که در دوران حکومت حامد کرزای، به عالی ترین رتبه نظامی – مارشالی – رسید، به دنبال کشته شدن احمد شاه مسعود، فرمانده ارشد جبهه متحد ضد طالبان به شهرت رسید.

مارشال فهیم پس از مرگ مسعود در اثر یک حمله انتحاری، رهبری نیروهای مجاهدین را در مبارزه علیه طالبان به عهده گرفت و نقش مهمی را در فروپاشی رژیم طالبان با حمایت هوایی جنگنده های آمریکایی بازی کرد.

فهیم پس از فروپاشی طالبان نیز در صحنه سیاسی افغانستان همواره حضور داشته، به استثنای پنج سال ریاست جمهوری انتخابی حامد کرزای، که به دلیل عدم حضور در دولت، نتوانست حضور خود را به شکل فعال حفظ کند.

محمد قسیم فهیم، در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در روستای عمرض ولایت پنجشیر به دنیا آمد.

او آموزش‌های ابتدایی خود را در زادگاهش فرا گرفت و برای آموزش عالی، به کابل رفت و در رشته حقوق اسلامی درس خواند.

فرمانده جهادی

مارشال فهیم، پس از کودتای هفت ثور ۱۳۵۷ و مخالفت با حکومت تحت حمایت شوروی سابق در افغانستان، به پاکستان رفت.

او پس از اقامت کوتاه مدت در پاکستان، دوباره به افغانستان بازگشت و با گروه‌های مجاهدین، به ویژه در کنار احمد شاه مسعود، مخالفت‌های مسلحانه خود را علیه حکومت آغاز کرد.

او فرماندهی بخشی از نیروهای مجاهدین را به عهده گرفت و در سالهای بعد نیز حوزه فرماندهی خود را گسترش داد.

فهیم در این سالها، نقش مهمی را در تنظیم گروه‌های مجاهدین در ولایات بدخشان، بغلان، تخار و قندوز بازی کرد.

تا آنکه پس از فروپاشی حکومت و پیروزی گروه‌های مجاهدین، فهیم همراه با نیروهای جهادی در سال ۱۳۷۱ وارد کابل شد. او در دولت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی عهده دار وزارت امنیت ( اسختبارات) شد.

فرماندهی جبهه ضد طالبان

به دنبال قوت گرفتن گروه طالبان و تصرف پایتخت افغانستان از سوی این گروه، فهیم برای مدت کوتاهی فرماندهی گروه های جهادی را در جنگ علیه طالبان در شمال افغانستان به عهده گرفت.

در این سالها، او تحت فرمان احمد شاه مسعود می‌جنگید اما پس از آنکه مسعود در یک حمله انتحاری کشته شد، او در راس صفوف مجاهدین قرار گرفت.

پس از مرگ مسعود، تنظیم گروه‌های جهادی و مستحکم کردن آنها در مبارزه علیه طالبان، به یک چالش اصلی برای فهیم تبدیل شد.

پس از فروپاشی رژیم طالبان و برگزاری اجلاس بن، فهیم به عنوان معاون اول دولت موقت و وزیر دفاع افغانستان تعیین شد.

گوشه نشینی

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان در نخستین انتخابات ریاست جمهوری فهیم را از معاونت خود کنار زد و به جای او، احمد ضیا مسعود، برادر احمد شاه مسعود را به عنوان معاون اول خود معرفی کرد.

این اقدام که برای بسیاری غیرمنتظره بود، روابط میان فهیم و رئیس جمهور کرزای را تیره کرد، تا جایی که فهیم گفت، حامد کرزای دیگر هرگز از مجاهدین حمایت نخواهد دید.

در پنج سال ریاست جمهوری کرزای، مارشال فهیم گوشه نشینی اختیار کرد اما هر از گاهی از اداره کرزای در زمینه آنچه که او کنار زدن مجاهدین از قدرت می خواند، به شدت انتقاد می‌کرد.

تا آنکه حامد کرزای در انتخابات دوم، یک بار دیگر به سراغ فهیم رفت و او را بار دیگر به عنوان معاون خود در انتخابات معرفی کرد.

او در پنج سال گذشته معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب