امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25039 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

باید قانون ازدواج کودکان تغییر کند /برنامه جامعی برای مبارزه با فقر نداریم

خبرایران: عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درخصوص اظهارنظر برخی حقوقدانان درباره تأثیرنداشتن اصلاحیه ماده 1041 قانون مدنی(ازدواج کودکان) گفت: قانون فقط می تواند برای ازدواج کودکان محدودیت ایجاد کند،اصلاح زیرساخت های فرهنگی و اقتصادی مهمترین مسئله است .
باید قانون ازدواج کودکان تغییر کند /برنامه جامعی برای مبارزه با فقر نداریم

طیبه سیاوشی در گفتگویی با اشاره به تأثیر متقابل فرهنگ و قانون در اجرای قوانین اظهارداشت: در مورد رابطه حوزه فرهنگ و قانون بحث بسیار گسترده است به طوری که این موضوع مطرح می شود که آیا قانون از فرهنگ متاثر است یا  فرهنگ از قانون متاثر می شود. این جریان بر سنت های مختلف در برخی کشورها تأثیرگذار بوده است اما در ایران مساله مهمی وجود دارد که ما هنوز به این تاثیر و تاثر توجه نکرده ایم یعنی این توجه هنوز در عرصه نخبگان باقی مانده و این اصل هنوز در عرصه دولت و قانون گذاری رسوخ پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: در کشور ما قانون می تواند ایجاد کننده یک فرهنگ باشد ،مثل قانونی که مطابق آن بستن کمربند ایمنی در مواقع رانندگی الزامی شد. از طرفی فرهنگ نیز می تواند بر قانون تأثیرگذار باشد به طوری که بسیاری از موارد فرهنگی زمینه ساز موارد قانونی شده اند.

ازدواج دختران کم سن با مردانی 30بزرگتراز خودشان 

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مساله ازدواج کودکان و نادیده گرفتن آن در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بیان کرد: ازدواج هایی که در سنین پایان به دلیل عرف عشیره ای و قبلیه ای در مناطق جنوبی و شرقی کشور صورت می پذیرد، بسیار دردناک هستند. چرا یک دختر 12 یا 13 ساله در فرهنگ عشیره ای باید وادار به ازدواج با مردی شود که 20 یا 30 سال از او بزرگتر است.

فقر، عامل ازدواج کودکان /برنامه جامعی برای مبارزه با فقر در کشور نداریم

وی افزود: بسیاری از مسئولان کشور فراموش می کنند عامل فقر علت عمده پدیده ازدواج کودکان است. من این موضوع را بارها بررسی کردم اما برنامه جامعی برای مبارزه با فقر در کشور نداریم. مثلا دستیابی به عدالت اجتماعی که دختران بتوانند دوران تحصیل خود را با امنیت به پایان برسانند و حتی به مدارج  بالاتر بروند که مانع از ادامه چرخه فقر شود وجود ندارد.

سیاوشی با اشاره به ضرورت قانون ازدواج کودکان تصریح کرد: حقوقدانان نباید صرفا تاکید کنند که اصلاحیه ماده 1041 قانون مدنی(ازدواج کودکان ) چاره ساز نخواهد بود بلکه باید اصلاح آن را تأثیرگذار بدانند. باید زیرساخت های فرهنگی و اقتصادی را مهیا کنیم تا این قانون به نحو بهتری اجرا شود. قانون می تواند برای ازدواج کودکان محدودیت ایجاد کند. البته در جامعه ما همیشه از زیرساخت های فرهنگی و اقتصادی صحبت شده اما هنوز دست نیافتنی هستند و جمعیت قابل توجهی از مردم از نبود این زیرساخت ها رنج می برند.

تلاش مجلس برای اصلاح قانون ازدواج کودکان

وی ضمن ابراز امیدواری از به سرانجام رسیدن اصلاحیه ماده 1041 قانون مدنی گفت: تلاش می کنیم این ماده در دوره فعلی مجلس به سرانجام برسد و اگر به سرانجام نرسید امیدوارم نمایندگان زن در دوره بعدی مجلس، پیگیر این موضوع باشند تا به نتیجه برسد.

 سیدعلی کاظمی مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه پیش از این  نیز درگفت و گو با پانا درباره نادیده گرفتن بحث ازدواج کودکان زیر 13 سال در لایحه حمایت از کودکان توضیح داد: بحث ازدواج کودکان موضوع مدنی تلقی می شود و کیفری نیست و این موضوع باید در قانون مدنی اصلاح شود. در قانون مدنی ماده ای تحت عنوان ماده 1041 داریم که مساله ازدواج کودکان باید در آنجا اصلاح شود. البته اگر این ماده را هم اصلاح کنیم اما وقتی فرهنگ مردم این باشد که در سنین پایین دختران خود را مجبور به ازدواج می کنند باز هیچ اتفاقی نمی افتد اما اگر فرهنگ مردم اصلاح شود، می توان امیدوار بود بنابراین عامل فرهنگی در این موضوع خیلی مهم است و ما این عامل را فراموش می کنیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب