امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25041 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری پژوهشگاه نفت اعلام شد:

زمانیان: تولید و تجاری سازی انواع کاتالیست‎های صنعت پالایش و پتروشیمی کشور دستاورد پژوهشگاه صنعت نفت است/ کاظم‎زاده: هرزروی سیال حفاری هزینه‎های زیادی را به صنعت نفت تحمیل می‎کند/نشاطی: متخصصان ما به فناوری مانیتورینگ و پایش آبهای زیرزمینی دست یافتند

خبرایران: نشست خبری «ارائه و تشریح دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت» صبح امروز سه‎شنبه 4 مهرماه 1396 در پژوهشگاه صنعت نفت برگزارشد.
زمانیان: تولید و تجاری سازی انواع کاتالیست‎های صنعت پالایش و پتروشیمی کشور دستاورد پژوهشگاه صنعت نفت است/ کاظم‎زاده: هرزروی سیال حفاری هزینه‎های زیادی را به صنعت نفت تحمیل می‎کند/نشاطی: متخصصان ما به فناوری مانیتورینگ و پایش آبهای زیرزمینی دست یافتند

به گزارش خبرایران، نشست خبری «ارائه و تشریح دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت» صبح امروز سهشنبه 4 مهرماه 1396 با حضور«اکبرزمانیان»رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت،«عزتاله کاظمزاده» رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت،«جابر نشاطی» رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت واصحاب رسانه درپژوهشگاه صنعت نفت برگزارو در این نشست خبری «اکبرزمانیان» رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه به همت پژوهشگاه، نخستین واحد تولید ماده بودار کننده گاز طبیعی در کشور، تا پایان آذرماه امسال به بهرهبرداری میرسد، اظهارداشت: این واحد با ظرفیت تولید ۸۰۰ تن در سال، با دانش فنی پژوهشگاه طراحی و ساخته شده و در مرحله پیشراهاندازی قرار دارد.

رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: این واحد که طی سه ماه آینده به بهرهبرداری می‏رسد، میتواند افزون بر تامین نیاز کشور به ماده بودارکننده گاز طبیعی، فرصت صادرات این محصول را نیز در اختیار کشور قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از نشت احتمالی گاز طبیعی، لازم است از مادهای هشداردهنده استفاده شود و به این منظور، برخی ترکیبات گوگردی به دلیل بوی نافذ و تند، به عنوان ماده بودار کننده گاز قابل استفادهاند. در ایران برای رفع این نیاز از مواد سنتزی وارداتی استفاده می شود که به همت پژوهشگاه صنعت نفت و با همکاری شرکت ملی گاز ایران، تلاش برای خودکفایی در تولید این ماده راهبردی رقم خورد و اکنون نخستین واحد تولیدی ماده بودارکننده گاز طبیعی در کشور در آستانه بهرهبرداری رسمی قرار گرفته است.

زمانیان از پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت و نصب واحد DMC (واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی) در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی هم خبر داد و افزود: این واحد ظرف ۱۸ ماه آینده به بهرهبرداری میرسد و هزینه این پروژه با ایجاد ارزش افزوده برای میعانات گازی، در کمتر از سه سال بازمیگردد.

وی از توسعه تجهیزات کامپوزیتی هم به عنوان راهبرد دیگری که در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد نام برد و گفت: نخستین خط لوله کامپوزیتی انتقال نفت خام کشور به همت متخصصان پژوهشگاه و با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با قطر هشت اینچ و به طول ۱۰ کیلومتر برای انتقال نفت خام ترش از مارون به اهواز، طراحی، احداث و اجرا شد.

زمانیان از تولید انبوه و تجاری سازی برخی انواع کاتالیستهای مصرف صنعت پالایش و پتروشیمی کشور به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت در مسیر کاهش وابستگی به واردات و اشتغالزایی نام برد و گفت: بیش از پنج هزار تن مصرف کاتالیست و جاذب در صنعت پتروشیمی و پالایش کشور وجود دارد که خودکفایی در تولید این محصولات میتواند گام بزرگی در مسیر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی عنوان کرد: از ۱۲ مورد کاتالیستی که طراحی و ساخت آن در برنامه پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد، هفت کاتالیست طراحی و برای تولید به بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی واگذار شده و چهار مورد به تولید انبوه رسیده است.

زمانیان گفت: کاتالیست مورد نیاز برای فرایند ریفرمینگ نفتای پالایشگاه ستاره خلیج فارس با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و به همت یک شرکت داخلی تولید شده و هماکنون در حال استفاده است؛ همچنین کاتالیست آروماتیکسازی هم توسط پژوهشگاه صنعت نفت توسعه یافته، از سوی بخش خصوصی تولید شده و در حال حاضر در پتروشیمی بندر امام مورد استفاده قرار میگیرد.

زمانیان در ادامه به توضیحاتی درباره احداث نخستین پالایشگاه ایرانی در سوریه پرداخت و گفت: در طول تاریخ صد ساله صنعت نفت، برای نخستین بار است که طراحی و اعطای لیسانس یک پالایشگاه نفت صد در صد ایرانی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه سوریه در دوران بازسازی، نیازمند سوخت و فراوردههای نفتی است، گفت: ظرفیت این پالایشگاه در ۲ فاز ۱۴۰ هزار بشکه و خوراک آن، مخلوط نفت خام سبک و سنگین کشور سوریه است و سوریه ۲ پالایشگاه نفت دارد که یکی از آنها (پالایشگاه حمص) به دلیل قدمت به بازسازی نیاز دارد و از این رو ساخت پالایشگاه جدید در برنامه قرار گرفته است.

زمانیان ادامه داد: این پالایشگاه ایرانی، در مجموع دارای ۹ واحد فرایندی است که پنج واحد آن، تحت لیسانس است و تامین لیسانس و طراحی پایه آن به طور کامل از سوی پژوهشگاه انجام شده است؛ به عبارت دیگر برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت، یک پالایشگاه صددرصد ایرانی طراحی و لیسانس آن ارائه شده و الان در مرحله تامین اعتبار برای ساخت و اجرا قرار دارد.

وی ابرازداشت: از سوی کنسرسیوم (ونزوئلا و سوریه و ایران) درخواست ایجاد ۲ واحد تحت لیسانس دیگر نیز با هدف افزایش جذابیت اقتصادی پالایشگاه مطرح شده که با عملیاتی شدن این درخواست از سوی پژوهشگاه صنعت نفت، نرخ بازگشت سرمایه این پالایشگاه از حد متداول برای پالایشگاههای موجود در دنیا فراتر میرود.

 

کاظمزاده: هرزروی سیال حفاری، هزینههای زیادی را به صنعت نفت تحمیل میکند

عزتاله کاظمزاده رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت درادامه این نشست خبری به تشریح فعالیت‏های پژوهشگاه در ۲ حوزه حفاری و ازدیاد برداشت پرداخت و اظهارداشت: در زمینه حفاری با اجرای طرح ملی «خودکفایی در افزایههای پرمصرف و راهبردی صنعت حفاری، تکمیل و انگیزش چاهها»، تاکنون ۹ افزایه بومیسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه هرزروی سیال حفاری، هزینههای زیادی را به صنعت نفت تحمیل میکند، از به‌کارگیری نوع ویژهای سیال حفاری برای کنترل هرزروی و کاهش هزینهها خبر داد و گفت: این سیال در چهار حلقه چاه آزمایش شده که نتیجه آن، از کاهش ۷۰ درصدی هزینههای هرزروی حکایت داشته است.

به گفته رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت، قراردادی در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت قرار دارد که بر اساس آن، این سیال در دیگر چاهها نیز استفاده شود.

کاظمزاده با اشاره به به‌کارگیری سیالات سبک و فوق سبک و دستاوردهایی مانند افزایش سرعت حفاری و کاهش هزینهها در انتقال مواد به سرچاه با بهرهگیری از این سیالات، ادامه داد: یکی دیگر از چالش‏های صنعت حفاری، مواجهه با مشکلاتی مانند ریزش دیوار چاه، توپی شدن متهها و .... در جریان حفاریهای شیلی است که برای رفع این مشکل نیز سیال جدیدی تست شد؛ نتایج این تست نشان داد راندمان حفاری به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

وی در حوزه ازدیاد برداشت نیز به ارائه توضیحاتی از فعالیتهای پژوهشگاه در مطالعات ازدیاد برداشت میدان یادآوران، پروژه تزریق گاز به چشمه خوش، پروژه تزریق آب در میدان بینک و مخزن بنگستان اهواز و طرح توسعه فناورانه میدان اهواز پرداخت.

 

 نشاطی:  متخصصان پژوهشگاه به فناوری مانیتورینگ و پایش آبهای زیرزمینی دست یافتند

جابر نشاطی  رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: پاکسازی زیستی خاکهای آلوده به نفت با استفاده از روش میکروبی و تبدیل آن به پوشش گیاهی در مناطق سیری و خانگیران اجرایی شد به‌طوری‌که پنج هزار تن خاک در سیری و ۱۰ هزار تن خاک در خانگیران با استفاده از فناوری کنسرسیومهای میکروبی بومی پاکسازی شد.

وی به فعالیت پژوهشگاه در زمینه کاهش آلودگیهای آبهای زیرزمینی اشاره کرد و افزود: متخصصان پژوهشگاه به فناوری مانیتورینگ و پایش آبهای زیرزمینی دست یافتند و این آمادگی وجود دارد که برای هر متقاضی، نقشه آلودگی آب‌های زیرزمینی تهیه شود.

نشاطی از طراحی و ساخت ۱۵ سنسور پرتابل برای اندازهگیری آلاینده‌های زیست محیطی هم خبر داد و گفت: این سنسورها به شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما تحویل شده است.

وی ادامه داد: یکی از فعالیتهای جاری در پژوهشکده انرژی پژوهشگاه صنعت نفت، بومی سازی دانش فنی سامانه های میکرو CHP است که در این طرح، با استفاده از موتورهای گازسوز خودرو و اعمال تغییراتی در آن، برق و حرارت تولید میشود.

به گفته نشاطی، این طرح در مرحله نهایی است و با عملیاتی شدن آن میتوان از این دستاورد در نقاط مرزی و سکوهای نفتی که امکان انتقال برق ضعیف است، استفاده کرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب