امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2505 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر شبکه رادیویی قرآن تشریح کرد؛

پخش ۵۲۲ برنامه در ایام نوروز/ پخش 18عنوان ویژه‌ برنامه‌/ پخش 49 برنامه در حوزه سبک زندگی به مدت 735 دقیقه

خبرایران: «محمدحسین محمدزاده» مدیر شبکه رادیویی قرآن از پخش ۵۲۲ برنامه در ایام نوروز خبر داد که به مدت ۲۰ هزار و ۱۶۰ دقیقه در ایام نوروز که با ایام فاطمیه نیز متقارن شده، میزبان مخاطبان خواهد بود.
پخش ۵۲۲ برنامه در ایام نوروز/ پخش 18عنوان ویژه‌ برنامه‌/ پخش 49 برنامه در حوزه سبک زندگی به مدت 735 دقیقه

به گزارش خبرایران، نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروزی رادیو قرآن با حضور «محمدحسین محمدزاده» مدیر شبکه رادیویی قرآن و مدیران بخش‌های مختلف این شبکه امروز سه‌شنبه 20 اسفندماه برگزار شد.

محمدزاده در ابتدای این نشست خبری گفت: امیدواریم همزمان با حیات مجدد طبیعت قلب‌های ما نیز عطر معنویت و سرزندگی را به خود بگیرد همانطور که نوروز سال 93 با ایام فاطمیه مقارن شده ضمن احترام ویژه به این ایام شاخه‌های فرهنگی مختلف رادیو را با برنامه‌های ویژه ایام فاطمیه تلفیق کرده‌ایم. بخشی از ویژه‌ برنامه‌های فاطمیه از ابتدای نوروز کلید می‌خورد و بخش دیگری از برنامه‌های پس از گذشت چند روز آغازین سال شروع می‌شود.

وی در خصوص برنامه تحویل سال رادیو قرآن توضیحاتی داد و گفت: این برنامه با عنوان «به نام خدا» از ساعت 19 تا 22 روز پایانی سال یعنی 29 اسفندماه پخش می‌شود. این برنامه شامل خاطرات قرآنی، ارتباطات با کارشناسان، توصیه پیشکسوتان قرآنی، استفاده از قرائت‌های زنده، قرائت ادعیه مرتبط با تحویل سال توسط «سید عباس میرداماد» و برنامه‌های مختلف دیگر است. شعار رادیو قرآن در ایام نوروز 93 «سلام قرآن» است. بر این اساس اقبال مجددی به سوی قرآن داشته باشیم. برای ایجاد فضای آمیخته با ذکر حضرت زهرا (س) پخش یک کلیپ صوتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا از مردم دعوت شود تا ثواب تلاوت روزانه خود را به روح حضرت فاطمه (س) اهدا کنند.

مدیر شبکه رادیو قرآن تعداد ویژه‌ برنامه‌های ایام نوروز را 18 عنوان دانست و تصریح کرد:‌این ویژه‌ برنامه‌های شامل تلاوت، تفسیر، مسابقه، تازه‌های تولید، اطلاع‌رسانی، کودک و نوجوان، سبک زندگی و ایام فاطمیه خواهد بود. این ویژه‌ برنامه‌های 88 درصد از کل جدول پخش در ایام نوروز را به خود اختصاص داده است که شامل 522 برنامه است و به مدت 20 هزار و 160 دقیقه پخش خواهد شد.

محمدزاده در ادامه سخنانش اضافه کرد: در حوزه تلاوت 160 تلاوت اول بار بخش به مدت 10 هزار 400 دقیقه در ایام نوروز پخش خواهد شد که این تلاوتها متعلق به قاریان ایران و مصر است. 48 قاری از کشور ایران که شامل 16 قاری نوجوان و 32 قاری بزرگسال است و 68 قاری از این تعداد متعلق به کشور مصر است. همچنین 32 تلاوت اذان‌گاهی ایرانی برای اولین بار پخش خواهد شد. در این مجموعه 16 تلاوت درخواستی نیز در دستور کار قرار گرفته است که ساعت 8:15 صبح پخش می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر پخش تلاوت‌های مذکور 2 باکس تلاوت متشکل از 16 شاهکار و 16 تلاوت ستارگان جهان اسلام پخش می‌شود. تلاوت نوجوانان نیز که از ساعت 11 به روی آنتن شبکه قرآن می‌رود تلاوت قاریان نوجوان همچون طاها حسینی از بوشهر، سیدعلیرضا موسوی از بوشهر، سجاد قصاری‌پور از مشهد، علی فتوحی از مشهد، محمدرضا زاهدی، محمدمهدی بیگی، حمزه دادخواه و عبدالرحمان کریمیان از خمینی‌شهر به خود اختصاص می‌دهد. «با ستارگان تلاوت» نیز شامل قرائت 10 قاری برتر مصری خواهد بود که از ساعت 22:30 تا 24 پخش می‌شود. این 10 قاری برتر مصر شامل افرادی چون رفعت، مصطفی اسماعیل، منشاوی، عبدالباسط،‌ بنا، محمود خلیل حصری و شعشاعی است. در این برنامه علاوه بر پخش تلاوتها به زندگی افراد و بیان خاطرات این شخصیت‌ها پرداخته می‌شود.

مدیر شبکه رادیو قرآن در ادامه سخنانش اظهار داشت: تلاوتهای ایرانی اول بار پخش شامل جعفر فردی، مهدی عادلی، قاسم رضیعی، سعیدیان، کرمی، سعید طوسی، احمد ابوالقاسمی، امین پویا، پورزرگری و حامد شاکرنژاد می‌شود. این تلاوتها رأس ساعت 14 پخش می‌شود. بخش دیگر ویژه‌ برنامه‌های نوروزی به حوزه تفسیر اختصاص دارد که این برنامه در قالب «مکتب وحی» تفسیر سوره ابراهیم با بیانات آیت‌الله ضیاآبادی و سوره واقع با بیانات آیت‌الله مظاهری را به مخاطبان ارائه می‌کند این برنامه در 2 بخش ساعت 13:30 و 22:15 بلافاصله بعد از پخش سوره واقع تقدیم مخاطبان می‌شود.

محمدزاده افزود: یکی از برنامه‌های ثابت رادیو که در ایام نوروز هم ادامه می‌یابد پخش 5 سوره‌ای است که توسط بزرگان دین توصیه شده. این سوره‌ها شامل یاسین، نبأ، نوح، ملک و واقعه است. رادیو با توجه به ایجاد فضای بانشاط در نوروز از قالب مسابقه نیز بی‌بهره نبوده است. در این ایام 64 برنامه به مدت 1360 دقیقه به پخش مسابقات اختصاص دارد. «مسابقه‌ هدیه‌های آسمانی» ساعت 10:30 ویژه کودک و نوجوان پخش می‌شود. مسابقه «فائزون» در ساعت 11:30 شامل مخاطبان عام در خصوص رشته‌های قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن خواهد بود. مسابقه «سوره دهر» با مشارکت شبکه قرآن حفظ سوریه انسان را به مخاطبان توصیه می‌کند. مسابقه «گفتایه» با همکاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی ساعت 14:15 پخش می‌شود. شرکت‌کنندگان باید برای شرکت در این مسابقه تعداد زیادی از آیات قرآن را حفظ باشند. این مسابقه به این نحو است که آیه‌ای تلاوت می‌شود و شرکت‌کننده باید آیه‌ای را طبق حرف آخر آیه تلاوت شده قرائت کند. مشاعره قرآنی مسابقه دیگر رادیو قرآن است که هر روز ساعت 9:40 بر روی آنتن می‌رود.

وی در خصوص برنامه‌های حوزه اطلاع‌رسانی توضیحاتی داد و افزود: شعار سال با توجه به نامگذاری جدید در برنامه زنده‌ای تبیین و بررسی می‌شود. همچنین مرور رویدادهای قرآنی سال 92 از جمله برنامه‌های حوزه اطلاع‌رسانی است که ساعت 15:30 پخش می‌شود. گزارش عملکرد دستگاه‌های قرآنی کشور، اطلاع‌رسانی آب و هوا، انعکاس طرح راهیان نور وپخش مستقیم سخنان مقام معظم رهبری از جمله برنامه‌هایی است که در حوزه اطلاع‌رسانی پخش خواهد شد. حوزه کودک و نوجوان نیز شامل برنامه‌های بچه‌های خورشید، مسابقه هدیه‌های آسمانی و تلاوت نوجوانان خواهد بود.

مدیر شبکه رادیو قرآن با بیان اینکه 49 برنامه در حوزه سبک زندگی به مدت 735 دقیقه پخش می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های حوزه سبک زندگی شامل مناسک‌سازی آموزه‌های قرآن در آداب و رسوم نوروزی، سیره فاطمی، اوصاف پرهیزگاران براساس خطبه همام و فرهنگ‌سازی قرآنی در آداب تحویل سال است. همچنین دهه فاطمیه شامل 121 برنامه به مدت 1080 دقیقه خواهد بود که شامل ادعیه و زیارت، پخش روزانه حدیث کساء با تنوع صوتی از بهترین اجراها، زیارت روزانه حضرت زهرا، میزگرد بررسی خطبه فدک، سخنرانی کلام خوبان، مسابقه و آموزش سوره دهر است.

محمدزاده ادامه داد: امسال برنامه ویژه‌ای به پخش مرتفع‌ترین کلام از مرتفع‌ترین نقطه شهر اختصاص دارد «بر بلندای نیاز» نام دارد. این برنامه هر روزه از 25 اسفندماه تا 13 فروردین‌ماه، قرائت قرآن و اجرای نماز را به صورت زنده از برج میلاد پخش می‌کند. برنامه دیگری به نام صورت تماشا که از ساعت 7:10 تا 7:45 پخش می‌شود تاثیر قرآن بر ادبیات از منظر شعرا و کارشناسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین داستانهای قرآنی هر روزه ساعت 12 با قرائت خلیل حصری و اجرای قادرپناه به مخاطبان ارائه می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب