امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25071 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۴:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وقتی روح قانون نقض می شود

دور زدن قانون زیر سایه برخی اتحادیه ها + اسناد

خبرایران:سرمایه گذاران زیادی این روزها در کشور فعالیت می کنند که اگر مشکلات آن ها را بررسی کنیم با موارد ناخوشایندی از جنس سختی های سرمایه گذاری و فعالیت خصوصی در ایران بر می خوریم زیرا همواره باید نگران مشکلات ناخواسته ای باشند؛ مشکلاتی که گاهی از جنس فعالیت اقتصادی نیست و تخلف و استفاده از خلا های قانونی برخی افراد دامن این شرکت ها را می گیرد.
دور زدن قانون زیر سایه برخی اتحادیه ها + اسناد
به گزارش خبرایران، سرمایه گذاران زیادی این روزها در کشور فعالیت می کنند که اگر مشکلات آن ها را بررسی کنیم با موارد ناخوشایندی از جنس سختی های سرمایه گذاری و فعالیت خصوصی در ایران بر می خوریم زیرا همواره باید نگران مشکلات ناخواسته ای باشند؛ مشکلاتی که گاهی از جنس فعالیت اقتصادی نیست و تخلف  و استفاده از خلا های قانونی برخی افراد دامن این شرکت ها را می گیرد. 
 
ماجرا از چه قرار است؟
در شرایطی که جذب سرمایه گذار و رقابت میان افراد اهمیت زیادی دارد و شرکت های بسیاری سعی می کنند با رقابت سالم نمایشگاه های بزرگ در سطح بین المللی برگزار کنند و برای انجام چنین پروژه هایی لازم است در شرایط یکسان توانمندی های خود را افزایش دهند "چندین تن از روسای برخی اتحادیه ها اقدام به تاسیس شرکت خصوصی برای برگزاری نمایشگاه های بزرگ نموده اند " 
 
شاید با خواندن این خبر چندان به عمق ماجرا پی نبریم؛ اما زمانی متوجه می شویم که بدانیم این گونه فعالیت ها تا چه میزان می تواند تاثیر منفی بر اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
 
 
دور زدن قانون زیر سایه برخی اتحادیه ها + اسناد
 
 
دور زدن قانون زیر سایه برخی اتحادیه ها + اسناد
 
 
دور زدن قانون زیر سایه برخی اتحادیه ها + اسناد
 
 
دور زدن قانون زیر سایه برخی اتحادیه ها + اسناد
خدشه بر اقتصاد مقاومتی در سایه انحصار طلبی
روسای برخی از اتحادیه ها اعم از اتحادیه صنف صحاف تهران، اتحادیه صنف لیتوگراف و مهر و پلاک تهران ، اتحادیه گلزن و صباغان تهران، اتحادیه کفاشان دست دوز تهران و اتحادیه پوشاک تهران با یکدیگر اقدام به ثبت شرکت کرده اند و به فعالیت های اقتصادی که همان برگزاری نمایشگاه است، روی آورده اند؛ اما تا بدین جا شاید عملی غیر قانونی از این افراد سر نزده باشد  این امر جایی پیچیده تر می شود که این افراد سعی در انحصارطلبی برای برگزاری نمایشگاه کرده اند و با چاپ بیانیه هایی به زبان فارسی و انگلیسی و قرار دادن در سایت های مربوطه از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در نمایشگاه های دیگر مانع شدند؛ تا با استفاده از این ابزار ، در فاصله نزدیک همراه شرکا اقدام به برگزاری نمایشگاه های مختلف کنند و اعضای خود را در این امر مکلف به حضور نمایند. بر این اساس این افراد مانع از حضور سایر شرکت های خصوصی می شوند؛ نکته جالب توجه در این راستا نقض روح قانون است. 
 
رییس فعلی اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران که مهر و امضا آن در زیر بیانیه های فارسی و انگلیسی موجود می باشد به نظر می رسد خود در قالب یک شرکت خصوصی از مقاضیان دریافت امتیاز برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب بوده است! 
 
این در حالی است که اتحادیه های صنفی به موجب بند ( ط ) ماده 30 قانون نظام صنفی موظفند با تشکیل کمیسیون بازرسی بر نحوه فعالیت واحدهای صنفی عضو خود نظارت نمایند اما در قانون فعالیت اقتصادی با عنوان روسای اتحادیه، تحت عنوان شخصیت حقوقی منع شده است ؛ بر این اساس برخی اشخاص حقوقی با استفاده از خلاهای قانونی اقدام به ثبت شرکتی تحت لوای شخص حقیقی کرده و با استفاده از موقعیت خود اعضا را ترغیب و یا منع از حضور در شرکت نمایشگاه می کنند و یا برای دیگر نمایشگاه ها حواشی ایجاد می کنند؛ در این راستا ممکن است این فعالیت در ظاهر منع قانونی نداشته باشد اما روح قانون آسیب دیده است که نیاز است متولیان امر بدان توجه ویژه داشته باشند.
 
بی اعتبار کردن چهره ایران در سطح بین المللی
 این اتفاق در نگاه عمیق تلخ است؛ زیرا از یک سو سبب از بین بردن وجه ایران می شود و از سوی دیگر فعالیت بین المللی اتحادیه های مذکور خلاف قانون است که پای مراجع بسیاری را به میان می کشد. برخی از این افراد که در گذشته اقدام به نشر اکاذیب کرده اند و در دادگاه های داخلی محکومیت داشته اند؛ باز هم به سم پاشی علیه برخی منافع داخلی می کنند. این افراد در بیانیه ای که با مهر اتحادیه های مذکور صادر شده است، نمایشگاه شهر آفتاب را فاقد هر گونه زیرساخت مناسب دانسته اند؛ در صورتی که این نمایشگاه مورد تائید برخی سازمان های بین المللی و همچنین سازمان توسعه و تجارت ایران است و این اتفاق یعنی زیر سوال بردن وجه ارگان هایی که استانداردهای این مجموعه را تائید کرده اند و این سوال را مطرح می کند که تائید سازمان بین المللی نمایشگاهی یا همان ufi به چه منظور بوده است؟
 
دور زدن قانون در سایه برخی اتحادیه ها + اسناد
 
 
 
 
 
دور زدن قانون در سایه برخی اتحادیه ها + اسناد
 
قانون چه می گوید؟
احسان سهرابی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در این خصوص گفت: اگر برخی روسای اتحادیه ها با یکدیگر شرکت خصوصی به عنوان شخص حقیقی به ثبت برسانند از نظر قانون کار انتفاعی است و منعی ندارد اما اگر این افراد ایجاد حاشیه کنند و سبب تخریب سایر مراکز شوند تخریب محسوب می شود و سبب تشویش اذهان عمومی شده که به نظر بنده صدور بیانیه مصداق مجرمانه دارد و  این عمل سبب شده مصداق قانون مجازات اسلامی بدان ها تعلق بگیرد.
 
وی افزود: چنان چه برخی افراد از اعتبار خود تحت هر عنوانی استفاده کنند، سو استفاده محسوب می شود و صدور بیانیه تخلف محسوب می شود.
 
سهرابی خاطر نشان کرد: تحریک و تشویش اذهان عمومی تحت هر عنوانی جایز نیست.
 
عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه تحریک و تشویش اذهان عمومی تحت هر عنوانی جایز نیست، گفت:  چنان چه اتحادیه ها از شرح وظایف و اساسنامه خود عدول کنند تخلف محسوب می شود.
 
وی با بیان اینکه صدور بیانیه بین المللی تبعات اجتماعی برای کشور دارد و بازتاب سیاسی خوبی نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: اتحادیه ها تحت شرایط خاص نسبت به زیر مجموعه خود می توانند بیانیه صادر کنند و سایر فعالیت ها حوزه اختیاراتشان نخواهد بود.
 
سازمان صنعت چه می گوید؟
در این راستا، صفار، مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به خبرنگار ما گفت که این بحث در حیطه وظایف این سازمان نیست و این سازمان بدان ورود پیدا نخواهد کرد!
 
نظر روسای برخی اتحادیه ها
از سوی دیگر رضا رضایی، رئیس اسبق اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در خصوص نحوه اظهار نظر اتحادیه ها در رویدادهای مختلف گفت: اتحادیه ها می توانند در رابطه با رویدادهای مختلف اظهار نظر کنند اما اینکه چه می گویند اهمیت دارد.
 
و ی ادامه داد:  اتحادیه ها مرجع مورد وثوق همه هستند و از این رو منافع اعضا و منافع ملی را باید در نظر بگیرند؛ بنابراین با توجه به مشکلاتی که در سطح جامعه وجود دارد فعالیت شرکت های مختلف می تواند به منافع ملی و اقتصاد مقاومتی کمک کند؛ که از این منظر فعالیت شرکت های مختلف باید پشتیبانی شود .
 
رئیس اسبق اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با بیان اینکه باید از فعالیت افرادی که در جهت منافع ملی گام بر می دارند دفاع کرد، افزود:  اگر فردی به صورت حقیقی و یا حقوقی مخالف برخی فعالیت ها که در سطح ملی حائز اهمیت است، باشد و سنگ اندازی کند؛ این کار جنبه های منفی بسیاری دارد و بعید می دانم کسی مخالف منافع ملی حرکت کند.
رضایی بیان کرد:  اگر رویدادی مخالف منافع ملی باشد؛ افراد حق اعتراض دارند. اما افراد حق ضربه به مملکت را ندارند.
 
وی خاطر نشان کرد: اتحادیه ها غیر انتفاعی هستند و حق درآمدزائی ندارند؛ اما وظیفه دفاع از حقوق اعضای خود را دارند . روسای اتحادیه وکیل اعضا هستند اگر خدایی نکرده رفتار نا به جایی کنند خیر و منافع ملی به خطر می افتد و باید در این امور دقت بسیار زیادی داشته باشند. 
عباس سرابیان، رئیس هیئت مدیره تعاونی صنعت چاپ در خصوص فعالیت برخی اتحادیه ها مخالف منافع برخی ارگان ها و شرکت ها گفت: هر فرد و موسسه ای می تواند مجوز برگزاری نمایشگاه را بگیرد؛ اما صدور بیانیه اشخاصی که جنبه حقوقی داشته و ریاست اتحادیه و شرکت ها را بر عهده دارند امری دو گانه است. 
 
سرابیان با بیان اینکه ممکن است برخی شرکت ها با ادارات مختلف و برخی اتحادیه ها تفاهم هایی انجام می دهند، افزود: غالبا تفاهم های میان برخی افراد و اتحادیه ها وجود دارد که البته جنبه مادی نداشته و بر منافع اعضا تاکید دارند.
 
وی ادامه داد: اتحادیه ها شخصا نمی توانند وارد عرصه نمایشگاه ها شوند؛ اما می توانند افراد را از راهنمایی و پشتیبانی غیر مادی بهره مند کنند. 
 
رئیس هیئت مدیره تعاونی صنعت چاپ در خصوص صدور بیانیه توسط برخی اتحادیه ها اظهار کرد: اگر شخص حقیقی یا شخص حقوقی بخواهد ادعایی کند به نظر می رسد از لحاظ دادگاه باید رسیدگی صورت بگیرد و چندان جایز نباشد.
 
وی در پایان افزود: به نظر من کسی مجاز نیست افراد و اعضا را از شرکت در رویدادی منع کند ؛ چون این امر ارتباطی با اتحادیه ها ندارد زیرا باید در چارچوب منافع صنفی حرکت کرد؛ از سوی دیگر این امر نیز منع اخلاقی دارد و به نظر می رسد صحیح نباشد.
 
 
 و اما بعد!
رعایت قانون امری است که هر فردی باید بدان تمکین کند اما گاهی خلاهای قانونی راه را برای سرمایه داران ناهموار می کند و از این رو متولیان امر نیاز است با بررسی دقیق حواشی درصدد رفع مشکلات آتی برآیند؛ شاید این گونه رویدادها در کشورمان انگشت شمار باشد اما تعداد محدودی از این موارد چنان چه در کنار هم قرار بگیرند چه رویدادی در انتظار کشورمان است؟ آیا استفاده از خلاهای قانونی برای رسیدن به سود بیشتر به گونه ای سو استفاده از موقعیت محسوب نمی شود؟ آیا نام این گونه فعالیت ها را نمی توان رانت گذاشت؟ آیا از بین بردن آبروی ایران در سطح بین المللی در شرایطی که خواست دشمن نیز همین است خود سبب تحمیل هزینه هنگفت به اقتصاد کشور نمی شود؟ آیا وقت آن نیست که متولیان امر با در نظر گرفتن این موارد فکری برای خلاهای قانونی کنند؟ آیا این گونه اقدامات ضربه سنگینی به اعتماد سرمایه داری وارد نمی کند و رقابت را زیر سوال نمی برد؟ و هزاران سوال دیگر که با دیدن این موارد در ذهن افراد ایجاد می شود و وقت آن است که مسئولین برای پاسخ به این سوالات قدمی بردارند.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب