امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2516 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

تقدیر از «خواب برهنه برف» در هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی

مراسم اختتامیه هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران شب گذشته در حالی برگزار شد كه در بخش نمایش‌نامه‌های اولی، نمایش‌نامه «خواب برهنه برف» به قلم رضا گشتاسب شایسته تقدیر شناخته شد.
تقدیر از «خواب برهنه برف» در هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی

به گزارش خبرایران از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم اختتامیه هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران شب گذشته 17 اسفند ماه در حالی برگزار شد كه در بخش نمایش‌نامه‌های اولی، نمایش‌نامه «خواب برهنه برف» به قلم رضا گشتاسب شایسته تقدیر شناخته شد.«خواب برهنه برف» با حمایت حوزه هنری كهگیلویه و بویراحمد و توسط انتشارات بهتا پژوهش به چاپ رسیده است.

اجرای این مراسم را مسعود فروتن برعهده داشت. بعد از پخش نماهنگی درباره این دوره از انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی اسماعیل خلج نویسنده و كارگردان تئاتر یكی از هفت نمایشنامه كوتاه خود را روی صحنه خوانش كرد. سپس فرهاد ناظرزاده كرمانی پیام هفتمین دوره را قرائت كرد.

در بخشی از این مراسم علیرضا نادری عضو شورای مشاوران جشن با اشاره به اینكه از سال آینده قرار است تغییراتی در برگزاری این مراسم به وجود بیاید عنوان كرد: از سال آینده با درك مسائل و چالش هایی كه جلو روی نویسندگان قرار دارد و مواردی مثل گذشتن از سد سانسور، این جشن قرار است به صورت دوسالانه برگزار شود. همچنین هر چهار سال یكبار نیز از نویسنده ای كه به عنوان یك شهروند و كوشش‌گر به بیان زبان، دغدغه و حقوق مردم بپردازد و تلاش برای رفع مسائل غیر فرهنگی در جامعه كرده باشد، تقدیر می شود.

وی افزود: متاسفانه اوضاع فرهنگی ایران نه تنها نگران‌كننده بلكه فاجعه بار است و هیچ راهی برای حل این مشكلات وجود ندارد مگر اینكه خدا كمك كند. این روزها بسیاری از بزرگان ما نگران برخی مسایل خاص فرهنگی هستند ولی به نظر می رسد گزارش معضلات مهم فرهنگی به دست این آقایان نمی رسد و نمی دانند كه چه اتفاقاتی در مدارس و دانشگاه های ما در حال رخ دادن است.

نادری ادامه داد: من نمی دانم نابودی ایران كجای گزارشات این مسئولان قرار دارد این مسئله را من می فهمم كه 30 سال است به عنوان معلم فعالیت می كنم. نكته دیگری كه می خواهم به آن اشاره كنم توجه به جوانان است. موی سپید اعتبار دارد اما بهتر است كمی پدران و بزرگترها كنار بروند تا جوانان بتوانند بدرخشند. من می خواهم از چند جوان درجه یك عضو یا غیر عضو كانون نمایشنامه نویسان كه در چند مراسم خارج از كشور ما درخشیدند تشكر كنم.

علیرضا نادری نیز كه برای نمایشنامه «كوكوی كبوتران حرم» جایزه بهترین نمایشنامه را از آن خود كرده بود گفت: این نمایشنامه در بلژیك ترجمه و نمایشنامه خوانی شده است اما متاسفانه تیراژ آن آنقدر كم بود كه نتوانستم نسخه ای از آن را به دوستان و آشنایانم بدهم.

وی ادامه داد: مدتی قبل محمد چرمشیر به من گفت كه شخصی برای راه اندازی صندوق نمایشنامه نویسان جوان از من مبلغی پول گرفته اما متاسفانه بعدا این شخص ناپدید شده و دیگری خبری از او نیست. من می خواهم برای اینكه قدمی در راه برپایی صندوق بردارم جایزه ام و مبلغی كه برای یكی از كلاسهایم دریافت كرده ام را به این امر اختصاص دهم امیدوارم بنیان این اتفاق همین امروز گذاشته شود.

نادری افزود: من واقعا دلم شكسته است چون بیش از 6 سال درگیر بیماری سرطان سینا پسرم بودم. از وقتی این بچه رفته است قرار ندارم. نمی توان گفت اوضاعم خراب است اما وضعیت عجیب و غریبی دارم. بنابراین اولین عزمم این است كه ماجرای سرطان را نه به پیگیری مشكلاتی مثل كمبود دارو بلكه با بررسی اینكه اصلا چرا این بیماری وجود دارد و آینده اش در ایران چه خواهد شد، بررسی كنم. من و همسرم در مبارزه با سرطان تجربیات بسیاری پیدا كردیم.

این نویسنده متذكر شد: من برای نوشتن فیلمنامه «صدام حسین» 300 میلیون تومان دستمزد گرفتم كه همه این مبلغ عینا خرج بیماری سرطان پسرم شد. كوشش می كنم از این تریبون ها برای مبارزه با سرطان استفاده كنم.

لازم به ذكر است برگزیدگان هفتمین جشن انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی به شرح زیر اعلام شدند:

در بخش نمایشنامه‌های ترجم:رتبه اول به عبدالله كوثری برای برگردان نمایش« زنان تروا» و «توئستس» نوشته سنه كا، رتبه دوم: قاسم صنعوی برای برگزدان نمایشنامه «نیكومد»  نوشته پی یر كرنی و رتبه سوم: آبتین گلكار بریا برگردان نمایشنامه«یك ماه در دهكده» نوشته ایوان تورگینیف تعلق گرفت.

در بخش پژوهش برگزیده ادبیات نمایشی(تالیف) با تقدیر از «حركت تئاتر به سمت شعر» نوشته طلایه رویایی از نشر قطره، برگزیده این بخش: كتاب «نیچه و درام پست مدرن» نوشته یوسف آفرینی از نشر آوای دانش گستر اعلام شد.

در پژوهش برگزیده ادبیات نمایشی در بخش ترجمه  با تقدیر از امین اصلانی برای ترجمه كتاب «مرگ و بكت» از نشر افراز، برگزیده این بخش: آزاده عالم فلكی برای ترجمه «راهنمای نویسندگان درام» نوشته ویل دان از نشر قطره معرفی شد.

در بخش نمایشنامه‌های تالیفی، با لوح سپاس و تقدیر از علیرضا نادری برای نگارش نمایشنامه «كوكوی كبوتران حرم»  از انتشارات خانه تئاتر، نغمه ثمینی برای نگارش نمایشنامه «پالتوی پشمی قرمز» انتشارات خانه تئاتر، آراز بارسقیان و غلامحسین دولت آبادی برای نگارش نمایشنامه «گام زدن بر یخ های نازك» از انتشارات افراز  به عنوان برگزیده معرفی شد.

همچنین در بخش نمایشنامه‌های اولی  از رضا گشتاسب برای نگارش نمایشنامه «خواب برهنه برف» از انتشارات بهتا پژوهش تقدیر شد.

گفتنی است در این مراسم حسین طاهری مدیر مركز هنرهای نمایشی و هنرمندانی چون فرهاد ناظرزاده كرمانی، محمود دولت آبادی، شهرام كرمی، عزت الله مهراوران، شهرام كرمی، علیرضا نادری، داریوش مودبیان، مریم معترفف شهرام زرگر، اسماعیل خلج، محمدرضا خاكی، بهرام جلالی پور، اسدالله امرایی، قطب الدین صادقی، لیلی رشیدی، محمد ساربان، عباس جهانگیریان، بهزاد صدیقی، محمد امیریاراحمدی، محمد متوسلانی، میهن بهرامی، رویا افشار، سمانه زندی نژاد، حمیدرضا آذرنگ، ساناز بیان، شیرین بزرگمهر و...حضور داشتند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب