امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25349 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

اسطوره سیاهی که رییس جمهور شد+ زندگینامه

خبرایران: ژرژ وه‌آ اسطوره فوتبال آفریقا امروز با رای بالای مردم لیبریا رییس جمهور شد.
اسطوره سیاهی که رییس جمهور شد+ زندگینامه

به گزارش خبرایران، ژرژ تاولون مانه اوپونگ عثمان وه‌آ متولد اول اکتبر 1966، یک سیاستمدار بشردوست و یک فوتبالیست سابق لیبریایی است. وی را یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ آفریقا می‌دانند. وی سه بار به عنوان بازیکن سال فوتبال آفریقا معرفی شد و در سال 2004 در لیست برترین بازیکنان زنده فوتبال دنیا که پله منتشر کرد، حضور داشت.

ژرژ وه‌آ در محله‌ کثیف و پرجمعیت کلارا تاون در مونروویا به دنیا آمد و بزرگ شد. او یکی از اعضای گروه مذهبی «کرو» بود که از جنوب شرقی لیبریا، یکی از فقیرترین مناطق این کشور برخاسته بود. والدین او ویلیام وه‌آ و آنا کوای وه‌آ بودند. او بیشتر دوران کودکی‌اش را در کنار مادربزرگش گذراند و مدرسه راهنمایی‌اش را در «کنگره مسلمانان» و دبیرستانش را در «ولز هیرستون» سپری کرد. قبل از اینکه فوتبال باعث شود او از لیبریا خارج شود، به عنوان یک تکنسین در شرکت ارتباطات از راه دور لیبریا فعالیت می‌کرد.

وی سه فرزند دارد و یکی از پسرهایش در سال 2013 مدتی را به صورت آزمایشی در چلسی سپری کرد. پسر عمه‌اش کریستوفر وره نیز یک بازیکن حرفه‌ای‌ است که در آرسنال بازی کرده است.

 

ژرژ وه‌آ

لیبریا، 1981-2003

یانگ سروایورز (1981-1984)

بونگراژ کمپانی (1984-1985)

مایتی بارول (1985-1986)

اینوینسیبل الون (1986-1987)

تونر یائونده (1987-1988)

موناکو (1988-1992)

پاری‌سن‌ژرمن (1992-1995)

آث میلان (1995-2000)

چلسی (2000)

منچسترسیتی (2000)

المپیک مارسی (2000-2001)

الجزیره (2001-2003)

گاهی اسطوره خواندن برخی از بازیکنان به خوبی حق مطلب را درباره آنها ادا نمی‌کند و ژرژ وه‌آ یک نمونه از این افراد است. عملکرد او درون زمین مسابقه فوق‌العاده بود؛ با این حال نمی‌توان تأثیر او را روی بازی‌ها اندازه‌گیری کرد. وه‌آ از یک کشور کوچک و جنگ‌زده آمده بود و از موفقیت و آمار و رکوردهایش به عنوان یکی از بهترین بازیکنان دنیا استفاده کرد تا شرایط و اوضاع کشورش را بهبود ببخشد.

وه‌آ در نوع خودش بازیکن بزرگی بود. او جثه بزرگ و قدرتمندی داشت و شوت‌های سنگینی به توپ می‌زد. او بازیکن بی‌حاشیه‌ای بود که بارها مستقیم به سوی حریف حمله می‌کرد، از توانایی‌هایش استفاده می‌کرد و در عین حال برخی مهارت‌های کنترل توپ عالی را با یکدیگر می‌آمیخت.

او ضربات سر قدرتمندی به توپ می‌زد و سرعت خوبی در مقایسه با جثه‌اش داشت. وه‌آ در بازی مقابل ورونا پس از اینکه توپ را در محوطه جریمه خودی به دست آورد و مانند مارادونا در بازی مقابل انگلیس در جام‌جهانی با سرعت به سمت دفاع حریف دوید و گل زد.

وه‌آ 14 سال را در فوتبال حرفه‌ای در فرانسه، ایتالیا و انگلیس سپری کرد. او یک گلزن فوق‌العاده بود که زیرنظر آرسن ونگر در موناکو و قبل از رفتن به پاری‌سن‌ژرمن و آث میلان پیشرفت کرد. وی قهرمانی در لیگ فرانسه و سه قهرمانی در جام حذفی این کشور و دو قهرمانی در لیگ ایتالیا و یک قهرمانی در جام اتحادیه انگلیس را در زمان حضور در میلان و چلسی به دست آورد. او هرگز در جام‌جهانی بازی نکرد؛ هرچند در جام‌جهانی 2002 نزدیک بود که این افتخار را به دست آورد که تیم ضعیف و بدون بودجه لیبریا با اختلاف یک امتیاز این افتخار را از دست داد.

او همچنان تنها بازیکن آفریقایی است که توانسته بازیکن سال فوتبال جهان شود، کاری که در سال 1995 موفق به انجام آن شد. او همچنین به عنوان برترین بازیکن قرن آفریقا انتخاب شد.

وه آ طبیعتاً به یک سیاستمدار تبدیل شد و در سال 2005 بعد از دومین جنگ داخلی لیبریا، استعفا و تبعید رئیس جمهور این کشور به نام چارلز تیلور، نامزد ریاست جمهوری لیبریا شد. وه‌آ «کاندیدای مردم» بود و توانست دور اول رأی‌گیری را با پیروزی پشت سر بگذارد و در دور دوم شکست خورد و اتهام تقلب در انتخابات را مطرح کرد که باعث شد بسیاری از هوادارانش به خیابان بریزند.

وی همچنان محبوب مردم و متعهد بود که زندگی مردم کشورش را بهبود بخشد. وی در این هفته در انتخابات مجلس سنای لیبریا، 78 درصد آرا را به خود اختصاص داد و از روبرت سیرلف، فرزند رئیس جمهور کشور پیشی‌ گرفت و به این مجلس راه یافت.

 

 

 ژرژ وه‌آ امروز در انتخابات کشور لیبریا با 1/2 میلیون نفر رای رییس جمهور شد   

امروز در انتخابات کشور لیبریا 1/2 میلیون نفر رای دادند که در نهایت نام ژرژ وه‌آ از صندوق خارج شد.

  

امروز لیبریایی که در قرن 19  توسط برده های آمریکایی که آزاد شده بودند کشف و «وه‌آ» جانشین خانم الن جانسن سیرلیف، اولین رئیس جمهور زن در قاره آفریقا و برنده جایزه صلح نوبل خواهد شد. خانم سیرلیف به جنگ‌های داخلی 14 ساله پایان داد و بحران ابولا در سال 2015 و 2014 را که باعث مرگ حدود 5 هزار نفر از اهالی این کشور شد را مدیریت کرد.

آقای کریستوفر فومونیو، از تحلیلگران به نام سیاسی درباره این انتخابات گفت:" همه این مردم می‌گویند که خواهان تغییر و پیشرفت هستند و برای همین است که تقریبا تمام کاندیداها خود را در جهت تغییرات معرفی کرده اند."

وه‌آ اولین فوتبالیستی نیست که وارد عرصه سیاست شده؛ ولی باید دید که با قبول چنین مسئولیت سنگینی چطور پیش خواهد رفت.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب