امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2535 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان بهزیستی خبر داد؛

68 هزار خانوار پشت‌نوبت دریافت خدمات از بهزیستی/ بیش از 37 هزار شغل ایجاد شده است /امسال بیش از 25 هزار مسکن به مددجویان ارائه شد

خبرایران: همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 68 هزار خانوار پشت نوبت ورود به چرخه حمایتی سازمان بهزیستی قرار دارند، گفت: تا اردیبهشت ماه سال آینده تمامی این افراد وارد چرخه ارائه خدمات مستمر سازمان بهزیستی می‌شوند.
68 هزار خانوار پشت‌نوبت دریافت خدمات از بهزیستی/  بیش از 37 هزار شغل ایجاد شده است /امسال بیش از 25 هزار مسکن به مددجویان ارائه شد

به گزارش  خبرنگار خبرایران همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه تعهدات سازمان بهزیستی در قبال ارائه مسکن به مددجویان 200 هزار مسکن است، اظهار کرد: در سال جاری بیش از 25 هزار مسکن به مددجویان ارائه شد که در سال آینده نیز این رقم افزایش یافته و 30 هزار مسکن به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی ارائه خواهد شد.
وی در ادامه از ابلاغ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از طرف ریاست جمهوری به سازمان بهزیستی خبر داد و عنوان کرد: این قانون از طرف ریاست جمهوری به سازمان بهزیستی ابلاغ شده و مراحل نوشتن ضوابط اجرایی آن به اتمام رسیده و تنها باید در معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب برسد.
هاشمی با اشاره به طرح اشتغال سازمان بهزیستی برای مددجویان، اظهار کرد: در سامانه اشتغال سازمان بهزیستی بیش از 37 هزار شغل ایجاد شده است اما باید تصریح کرد که بیش از 23 هزار طرح در مشاغل خرد و خانگی در مراحل بانکی متوقف شده و این در حالیست که اشتغال معلولان به طور ویژه‌ای توسط سازمان در دستورکار قرار دارد.
وی توانمندسازی مبتنی بر جامعه را اولویت اصلی این سازمان در حوزه توانبخشی خواند و گفت: تعداد زیادی تحصیلکرده آماده به اشتغال تحت پوشش سازمان بهزیستی وجود دارد. در سال جاری 20 هزار و 261 دانشجو از کمک هزینه دانشجویی برخوردار شده‌اند.
رییس سازمان بهزیستی در مورد افزایش اعتبارات مربوط به حوزه توانبخشی نیز خاطرنشان کرد: 100 درصد اعتبارات این بخش افزایش یافته و توانسته‌ایم در سال جاری پشت نوبتی‌های کاشت حلزون را بر روی مرز صفر نگهداریم.
هاشمی با اشاره به طرح پایلوت "اوتیسم"، اظهار کرد: 188 هزار و 654 کودک دو تا پنج سال تحت پوشش برنامه پایلوت اوتیسم قرار دارند و در سال آینده قصد داریم این طرح را به صورت سراسری در کشور اجرا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه پیشگیری در هر سه سطح خود در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد، عنوان کرد: در حوزه اعتیاد شمار مراکز DIC را به 120 مرکز رسانده‌ایم و مراکز پذیرش شبانه که در فصول سرد سال بیشتر مورد توجه بوده و با ارائه غذا و خدمت رایگان در حال فعالیت هستند به 45 شلتر رسیده‌اند.
رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به جمعیت معتادانی که از طرف سازمان بهزیستی خدمت دریافت می‌کنند، اظهار کرد: بیش از 553 هزار نفر در حوزه اعتیاد از طرف سازمان بهزیستی خدمت می‌گیرند که 2315 مرکز در حوزه اعتیاد همانند کمپ‌ها، مراکز سرپایی و شلترها در حال فعالیت هستند.
وی با تاکید بر اینکه معلولیت‌ها چه مادرزادی باشند چه ژنتیکی می‌توان با ارائه برنامه پیشگیری آنها را در دستورکار قرار داد، اظهار کرد: دو میلیون و 400 هزار نفر در حوزه تنبلی چشم از طرف بهزیستی خدمت دریافت کرده‌اند.
وی همچنین به حوزه مشاوره امور روانشناختی توسط سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیون نفر از خدمات مشاوره‌ای سازمان بهزیستی استفاده کرده‌اند که عموما خدمات سازمان بهزیستی در این حوزه رایگان بوده است.
رئیس سازمان بهزیستی با هشدار نسبت به وجود آسیب‌های اجتماعی و مقابله با آنها، تصریح کرد:‌ باید به دنبال شبکه سازی در این زمینه باشیم و اگر به خوبی در این حوزه مداخله کرده و مقوله پیشگیری را در جامعه جا بیندازیم، می‌توانیم آمار حوزه آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم. در این زمینه باید بستن گلوگاه‌های حوزه آسیب را به طور خاص مدنظر قرار دهیم.
هاشمی از راه اندازی 23 باشگاه مثبت خبر داد و عنوان کرد: تعداد افرادی که در 9 ماهه ابتدای سال جاری در این باشگاه‌ها حضور داشتند 2500 نفر بوده و قصد داریم افزایش این باشگاه‌ها را در دستور کار قرار دهیم.
وی با عنوان اینکه مجموعا پنج بسته خدمتی در مراکز گذری زنان به آنها ارائه می‌شود، خاطر نشان کرد: کل خدماتی که به این مراکز با توجه به بسته خدمتی تعریف شده ارائه شده 68 هزار و 813 خدمت بوده است.
رئیس سازمان بهزیستی در ادامه ایدز در کودکان خیابانی را یکی از پرمخاطره ترین مباحث در زمینه کودکان خیابانی دانست و گفت: مشکل اساسی در این زمینه خلاء ضوابط قانونی است چرا که پس از ساماندهی کودک توسط سازمان بهزیستی اولیای وی از طریق مراحل قضایی کودکشان را از طریق سازمان بهزیستی گرفته و در این زمینه اختلال ایجاد می‌کنند.
هاشمی در پاسخ به نحوه برخورد با کودک آزاری و همسرآزاری با توجه به گزارشات ارائه شده توسط اورژانس اجتماعی نیز بیان کرد: این مباحث جرم تلقی شده و یکی از مشکلات سازمان بهزیستی این است که مددکاران این سازمان ضابطان قضایی نیستند و باید با ایجاد طرح‌هایی و توجه دستگاه‌های قضایی، مددکاران سازمان بهزیستی به عنوان ضابطین قضایی معرفی شوند.
هاشمی همچنین از صدور کارت هوشمند طی دو هفته گذشته خبر داد و گفت: 90 درصد خدمات در حوزه توانبخشی در این کارت‌ها ارائه شده است.
وی در ادامه به بحث بیمه تکمیلی مددجویان اشاره کرد و گفت: سال گذشته 120 میلیارد تومان در این حوزه هزینه شد که در سال جاری مددکاران این سازمان وظیفه ارائه خدمت بیمه مکمل را بر عهده گرفتند و بهره‌وری سازمان را در این زمینه 20 درصد افزایش دادند.
هاشمی در پاسخ به چگونگی نظارت بر هزینه بودجه‌های غیر شمول سازمان بهزیستی تصریح کرد:‌ در این زمینه شورای مشارکت‌های مردمی وجود دارد که ریاست آن بر عهده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و دبیری آن بر عهده رئییس سازمان بهزیستی است و علت افشای ارقام نیز در این زمینه رصد سازمان‌های ناظر در این زمینه است.
وی با بیان اینکه اقبال سازمان‌های نظارتی در این زمینه به سازمان بهزیستی وجود دارد اظهار کرد: یگان محاسبات و سازمان بازرسی همواره در سازمان بهزیستی وجود دارند و کلیه فعالیت‌های این بخش منطبق بر فرایندهای قانونی است.
به گفته رئیس سازمان بهزیستی، در سال جاری رقمی معادل 700 میلیارد تومان از طریق مشارکت‌های مردمی به سازمان بهزیستی کمک شده که این رقم بدون احصای قسمت پنهان در حوزه‌های قابل شمارش است.
وی همچنین در مورد ایجاد مهدکودک در زندان‌های کشور نیز تصریح کرد:‌هیچ نهاد و دستگاهی بدون اخذ مجوز نمی‌تواند مهد دایر کند و ایجاد هرگونه مهد دولتی کنترل شده و حمایتی باید با اخذ مجوزهای لازم از طرف سازمان بهزیستی در این زمینه باشد.
هاشمی با تاکید بر اینکه شرکای کاری به دلیل خدمات غالبا اجتماعی مدنظر این سازمان قرار دارند، گفت: در سال جاری خدماتی در بستر اجتماع ارائه شد که به واسطه گروه‌ها و مددکاران سازمان بهزیستی بود.
به گفته وی، 19 هزار گروه همیار در کشور وجود دارد که این رقم نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.
رئیس سازمان بهزیستی در پایان و در مورد بودجه مصوب این سازمان و خلاء‌های هزینه‌ای آن تصریح کرد: کف نیازهای سازمان بهزیستی برای ارائه مطلوب خدماتش اعتباری معادل 2000 میلیارد تومان است که امسال از طرف دولت یازدهم 38 درصد منابع سازمان بهزیستی در ردیف‌های مختلف افزایش یافت که اگر ارقام ریالی از طرف ستاد، وزارت رفاه و سایر دستگاه‌ها نیز به سازمان بهزیستی کمک شود می‌توان در این زمینه با برنامه‌ریزی و ابتکار لازم در حوزه‌های مشارکت‌های مردمی به روند مطلوبی در حوزه خدمت‌های ارائه شده در حوزه سازمان رسید.
به گفته هاشمی، سازمان بهزیستی تنها دستگاهی است که 98 درصد اعتبارات خود را از دولت اخذ کرده است.


 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب