امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25483 تاریخ انتشار: جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

فوق تخصص قلب و عروق اعلام کرد؛

هدف پنجمین همایش سراسری زندگی با ICD آگاهی بخشی به بیماران قلبی است/ فرهنگ لازم برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی در کشورما وجود ندارد/باید خانواده بیمارقلبی درخصوص مصرف داروها و دستگاه ICD اطلاعات کافی داشته باشند

خبرایران: دکترمسعود اسلامی در پنجمین همایش سراسری زندگی با ICD (دفیبرپلاتورکاشتنی قلبی) گفت: باید خانواده بیماران قلبی در خصوص مصرف داروها و همچنین دستگاه ICD اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند بیمار را در شرایط اورژانسی کمک کنند.
هدف پنجمین همایش سراسری زندگی با ICD آگاهی بخشی به بیماران قلبی است/ فرهنگ لازم برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی در کشورما وجود ندارد/باید خانواده بیمارقلبی درخصوص مصرف داروها و دستگاه ICD اطلاعات کافی داشته باشند

دکترمسعود اسلامی فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه پنجمین همایش سراسری زندگی با ICD (دفیبرپلاتورکاشتنی قلبی) در گفتگو با خبرنگارخبرایران اظهارداشت: نکته مهمی که در برگزاری پنجمین همایش زندگی با ICD مد نظر ما بود آشنایی بیماران و خانواده هایشان با دستگاه ICD  بود. کسانی که این دستگاه در قلبشان کارگذاشته شده، درواقع هدف ما این بوده که به بیماران آموزش دهیم که چگونه با این دستگاه زندگی کنند و درچه مواقعی باید به پزشک مراجعه کنند.

دکتراسلامی با اشاره به اینکه اولین نمونه دستگاه ICD از سال 1372 در ایران مورد استفاده در بیماران قلبی قرار گرفته است، در توضیح کارایی این دستگاه عنوان داشت: همان گونه که می دانید ICD دستگاهی به اندازه یک پیجر ضربان قلب را کنترل و جهت فرستادن پیام های الکتریکی به قلب دارای ضربان آهسته بوده و از باتری استفاده می کند. این دستگاه به قلبی که ضربان نامنظم و بسیار سریعی دارد، شوک الکتریکی وارد می کند تا ضربان قلب طبیعی شود .

وی تصریح کرد: افرادی که دچار مشکلات جدی آریتمی قلبی هستند و توسط پزشک کاندید تعبیه این دستگاه هستند، یک دفیبریلاتور در زیر پوست قفسه سینه قرار داده شده و مستقیما از طریق یک سیم به قلب وصل می شود ، ضمن اینکه هنگامی که ضربان قلب غیرطبیعی می شود، سیستم هوشمند این دستگاه آن را تشخیص و سعی می کند ضربان را به حالت طبیعی بازگرداند

عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در زمان هایی که ضربان قلب بسیار آهسته و یا اینکه ضربان قلب نامنظم یا بسیار سریع است، این دستگاه به صورت یک ضربان ساز عمل کرده و پیام های الکتریکی کوچکی را به قلب می فرستد. ضمن اینکه شوکهای الکتریکی را نیز جهت متوقف کردن ریتم غیرطبیعی قلب در تمام 24 ساعت شبانه روزتنظیم می کند.

وی درادامه ابرازداشت:اگر بیمارانی که ازاین دستگاه استفاده می کنند ، اگردچار حملات قلبی و ایست قلبی شوند این دستگاه به شکل اتوماتیک تشخیص داده و قلب را به حالت اولیه باز می گرداند،همیشه همایش های ما برای پزشکان بوده اما در پنجمین همایش زندگی با دستگاه ICDاین همایش مختص به بیمارانی است که این دستگاه استفاده می کنند.

دکتراسلامی با اشاره به اینکه در پزشکی وقتی می توانیم موفق شویم که سطح آگاهی پزشک وبیمار بالا باشد، تاکید کرد: اگر بیمار نداند که چگونه داروی خودش را به شکل مرتب مصرف کند. یا اینکه از دستگاهی که در قلبش کار شده چگونه استفاده کند و درچه موقعی به پزشک مراجعه کند، چه کارهایی را انجام دهد تا دستگاهش دچار آسیب نشود، بنابراین اگر سطح آگاهی بیمار را بالاتر ببریم می توانیم درمان بهتری را برای بیمار داشته باشیم.ضمن اینکه خانواده بیمار نیز باید در خصوص مصرف داروها و همچنین دستگاه ICD اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند بیمار را در شرایط اورژانسی کمک کنند.

وی ابرازداشت: به نظرم وظیفه دولت همیشه حمایت از همایش هایی مانند پنجمین همایش سراسری زندگی با ICD نیست ، این وظیفه انجمن ها و انجیوهاست که با برگزاری همایش هایی مانند پنجمین همایش زندگی با ICD به بیماران در خصوص بیماری هابه بیماران و خانواده های آنان آموزش ها آگاهی های لازم را بدهند. بنابراین برای رسیدن به اهداف مورد نیاز باید انجمن ها و انجیوهاانرژی و وقت کافی صرف کنند، تاموفقیت حاصل شود.

عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مشکلی که در کشورما وجود دارد این است که فرهنگ لازم برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی وجود ندارد و استرس لازم در برنامه های صدا وسیما و همچنین دولت دیده نمی شود.

وی درخصوص دستاوردهای چهار دوره برگزاری این همایش توضیح داد: در 4 دوره برگزاری این همایش ییماران از این همایش ها راضی بوده اند و سطح آگاهی آنها به لحاظ روحی و روانی بالاتر رفته و پزشک را درجهت درمان خودشان کمک کنند.  دو نوع باتری قلب داریم که یک نوع ضربان ساز هستند ونوع دیگر هم ICD که به قلب شوک می دهند، در سال 20 هزار نفر این نوع باتری ها در کشورما استفاده می کنند که سهم دستگاه ICDبین 5 تا 6 هزار بیمار است.

دکتراسلامی در پایان گفت: خوشختانه با توجه به گرانی دستگاه ICD بیمه ها آن را تحت پوشش خود دارند و به این بیماران در جهت درمان کمک شایانی می کنند. بنابراین نیاز به آموزش این بیماران برای زندگی با دستگاه ICD همیشه احساس می شود.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب