امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25637 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد:

کسب و کار های مبتنی بر رسانه های اجتماعی رونق اقتصادی را افزایش می دهد/ ضرورت ایجاد بستر امن برای تجارت الکترونیک

خبرایران: رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گسترش فضای کسب و کار مبتنی بر رسانه های اجتماعی منجر به افزایش رونق اقتصادی در کشور می شود.
کسب و کار های مبتنی بر رسانه های اجتماعی رونق اقتصادی را افزایش می دهد/ ضرورت ایجاد بستر امن برای تجارت الکترونیک

به گزارش خبرایران از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمرتضی موسویان ریییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در آیین اهدای شناسنامه به کانال های شاخص و رسانه های اجتماعی(شامد) که در سالن اجتماعات این وزارتخانه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: کسب و کار از طریق فضای وب۲ چند سالی است که در کشور ما آغاز شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: در فضای وب۲ هر چیزی که مطرح می شود خیلی سریع خود را به بلوغ نزدیک می کند و اجازه تفکر و تامل نمی دهد.

موسویان ادامه داد: آنچه در وب 2 شاهد آن هستیم در وب 3 معنای دیگری پیدا خواهد کرد. در این فضای برای کسب و کار باید تقاضاهای مورد نیاز را پیش بینی نمود و آنچه دیگران لازم دارند را خیلی سریع در اختیار آن ها قرار داد.

وی با اشاره به مزایای بهره گیری از فضای مجازی در گسترش کسب و کار، افزود: به عنوان مثال بسیاری از خانم های خانه دار از طریق فضای مجازی توانسته اند فضایی را برای کسب و کار خود ایجاد کنند.

موسویان تاکید کرد: برای گسترش و طی کردن مسیر فضای مجازی باید برنامه داشت. بنابراین ایجاد بستر امن برای طی کردن این مسیر ضروری است تا فعالان این حوزه بتوانند قدم های محکم تری بردارند.

وی در ادامه ایجاد بستر امن برای تجارت و کسب و کار الکترونیک را ضروری دانست.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در کشور آمریکا هم اکنون 231 قانون برای تجارت الکترونیک وجود دارد در حالی که تعداد قوانین ما در ذین زمینه انگشت شمار است و فقدان این قوانین را حس می کنیم.

وی افزود: ما فاقد قوانینی هستیم که بتواند تفاوت عمده ای بین فضای سنتی و دیجیتال قائل باشد و به فضای دیجیتال یارانه داده شود.

موسویان در بخش دیگری از سخنان خود تاسیس اتحادیه یا انجمن صنفی در این حوزه را ضروری دانست و گفت: تاسیس این اتحادیه مانند خانه های سینما، موسیقی و ... باعث می شود فعالان حوزه فضای مجازی در چارچوبی قرار بگیرند تا قوانین حامی آن ها باشد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال بهره گیری از دانش شبکه ای را در توسعه فضای سالم و ایمن دیجیتال ضروری دانست.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های شامد، افزود: شامد منجر به ایجاد فضای امن و سالم برای فعالان حوزه تجارت الکترونیک می شود.

در بخشی از این آیین موسویان به پرسش های حاضرین پاسخ گفت.

وی درباره جایگزینی شبکه های اجتماعی داخلی به جای تلگرام گفت: تا زمانی که شبکه داخلی ای نتواند خروجی های مورد نظر را به ما بدهد، تلگرام در کشور به کار خود ادامه خواهد داد.

وی درباره نشان دار شدن کانال های اجتماعی اظهار کرد: این اقدام با قابل مدیریت کردن فضای موجود، نشان دهنده حمایت دولت در ایجاد بستر مناسبی برای فعالیت تمام افراد در فضای مجازی است.

وی همچنین گفت: دریافت مجوز برای کانال های اجتماعی منجر به مشخص شدن فضای کسب و کار در این حوزه می شود.

موسویان افزود: فردی که کانال اجتماعی را تشکیل می دهد به دلیل اینکه یک طرفه است، باید مسوولیت آن را بپذیرد.

وی درباره کارت و شناسنامه خبرنگاری برای فعالان عرصه فضای مجازی گفت: جلساتی در معاونت امور مطبوعاتی در این زمینه داشته ایم و تلاش می کنیم به گونه ای عمل کنیم  تا در این زمینه به تصمیمی جدی بر پایه قانونی برسیم.

حمید ضیایی پرور معاون فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز در این همایش با اشاره به وجود دو رویکرد سلبی و ایجابی در برخورد با فضای مجازی طی سالهای گذشته گفت: استراتژی سلبی که بیشتر در گذشته استفاده می شد در فیلترینگ، کندی اینترنت و محدودیت فعالین فضای مجازی خود را نشان می دهد اما طی 4 سال گذشته این رویکرد کاهش یافته و رویکرد ایجابی که معتقد به تشویق و آموزش فعالین فضای مجازی و افزایش سرعت اینترنت می باشد جای آن را گرفته است.

وی تصریح کرد: شروع این تغییرات با حکم مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی و تاکید ایشان بر استفاده از ظرفیت های این فضا و توجه به گسترش این فضا در اسناد بالادستی می باشد.

ضیایی پرور با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد معتقد به اتخاذ رویکرد ایجابی در مواجه با فضای مجازی است، افزود: متعقدیم با مدیریت فضای مجازی و آموزش به کاربران و برگزاری همایشهایی برای ارتقای سواد رسانه ای می توان ضمن کاهش آسیب های این فضا، از ظرفیت های رو به گسترش آن استفاده کرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب