امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25743 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترغلامرضا کاتب اعلام کرد؛

باید سالی 8 دهم درصد رشد اشتغال داشته باشیم/ ما در مجلس به هیچ وجه اجازه توسعه دولت و تاسیس شرکت‌های دولتی را نمی‌دهیم/ راهی جز افزایش بهره‌وری کل برای رشد اقتصادی کشور نداریم/ یادگیری در آموزش و پرورش ما یک طرفه است

خبرایران: دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: یادگیری در آموزش و پرورش ما یک طرفه است. اما اگر فضای مجازی و فناوری نوین به کمک آموزش بیایند، بی شک معلم دیگر متکلم وحده نخواهد بود و هم یاد می‌گیرد و اگر می‌خواهیم یادگیری را در درون کشور توسعه دهیم
باید سالی 8 دهم درصد رشد اشتغال داشته باشیم/ ما در مجلس به هیچ وجه اجازه توسعه دولت و تاسیس شرکت‌های دولتی را نمی‌دهیم/ راهی جز افزایش بهره‌وری کل برای رشد اقتصادی کشور نداریم/ یادگیری در آموزش و پرورش ما یک طرفه است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نخستین «کنفرانس ملی فرصت ها و پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات  درحوزه تخصصی آموزش» صبح امروز دوشنبه 8 آبان ماه 1396 با حضور دکتر«محمود مهرمحمدی» سرپرست دانشگاه فرهنگیان، دکتر«غلامرضا کاتب» دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، دکتر«محمد خوانساری» رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات، دکتر«امیرهوشنگ تاج فر» سرپرست مرکز هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان و دبیر کنفرانس ملی فرصت ها وپیشرفت های فناوری اطلاعات وارتباطات  درحوزه تخصصی آموزش ،معاونان دانشگاه فرهنگیان و اصحاب رسانه در پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار و دراین مراسم «دکتر«غلامرضا کاتب» دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در بحث اشتغال نیز در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که سالی 8 دهم درصد رشد اشتغال داشته باشیم، به گونه‌ای که اگر در حال حاضر نرخ بیکاری ما ۱۲ درصد باشد، در پایان برنامه ششم باید به ۸ درصد برسد.

دبیرهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در افق ۲۰ ساله نظام، پیش‌بینی شده که در بحث فناوری اطلاعات، ایران رتبه 2  منطقه را کسب کند و در بخش رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که حداقل 8/2 واحد از این رشد از طریق بهره‌وری کل به دست آید.

وی خاطرنشان کرد: در طول  سه دوره گذشته همواره تاکید شده که ۳ درصد از بهره‌وری کل به دست آید. اما آنچه که عملکرد ما نشان می‌دهد عدم تحقق این برنامه است و فناوری اطلاعات مهمترین و اثرگذارترین بخشی است که می‌تواند ما را به این هدف برساند. اگرچه در سال ۹۵ وزارت ارتباطات توانست نزدیک به ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کند، اما انتظار ما بیشتر از این ارقام است.

دبیرهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در مجلس به هیچ وجه اجازه توسعه دولت و تاسیس شرکت‌های دولتی را نمی‌دهیم و تنها موردی که در برنامه ششم توسعه مجوز گرفت، شرکت «انتقال ارتباطات بین‌المللی» بود، چرا که هدف این شرکت برقراری ارتباط با بازارهای بین‌المللی آی سی تی و حضور خدمات فنی مهندسی است.

وی عنوان داشت: مجلس اعتقاد دارد که دولت باید در این زمینه گام بردارد و علی رغم توافق دولت و مجلس برای دستیابی به اهداف بزرگ و تدوین برنامه‌های مختلف در حوزه ارتباطات، اما این اهداف به مرحله اجرا نمی‌رسد. یقین دارم بعد از اتمام برنامه ششم نیز تحقق اهداف ما در بخش فناوری اطلاعات بسیار ناچیز خواهد بود.

دکترکاتب یادآورشد: ما راهی جز افزایش بهره‌وری کل برای رشد اقتصادی کشور نداریم و رشد اقتصادی زمانی از صادرات نفت و منابع زیرزمینی به دست می‌آمد، اما در اقتصاد کنونی نفت فقط یک معضل سیاسی، امنیتی و اقتصادی است. در کشورهای پیشرفته درآمد بخش آی سی تی بیشتر از درآمد بخش نفت است و پژوهشکده فناوری اطلاعات باید روی این موضوع فکر کند که ریشه‌های اصلی ناکارآمدی کشور در دستیابی به اهداف چیست.

وی اضافه کرد: یکی از این ریشه‌ها قطعا عدم سرمایه‌گذاری و عدم آموزش صحیح در بخش بدنه دانش‌آموزی کشور است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته فناوری اطلاعات از بدنه دانش‌آموزان آغاز می‌شود. این درحالی است که در کشور ما از فضای مجازی و اینترنت به عنوان بزرگترین معضل کشور یاد می‌شود و زمانی که بحث استفاده از فناوری اطلاعات در مدرسه‌ پیش می‌آید، همه موضع می‌گیرند.

دبیرهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ابرازداشت: زمانی که در مجلس قصد تصویب افزایش پهنای باند اینترنت را داشتیم، با معضلی به نام مسائل اجتماعی و فرهنگی مواجه شدیم، چرا نمی‌توانیم فرهنگ کشور را درست کنیم تا از این سرمایه ملی به درستی استفاده شود؟ امروز هر کجا که می‌رویم از فضای مجازی به عنوان یک معضل نام برده می‌شود؛ از یک طرف نگاه ما این است که از این مزیت نسبی بسیار ارزشمند که محل درآمد برای کشورهای خارجی شده است، کسب درآمد کنیم؛ اما از سوی دیگر با معضلات اجتماعی و فرهنگی مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به اثربخشی مثبت افزایش ارتباط بین آموزش و پرورش و فناوری اطلاعات تاکید کرد: یادگیری در آموزش و پرورش ما یک طرفه است. اما اگر فضای مجازی و فناوری نوین به کمک آموزش بیایند، بی شک معلم دیگر متکلم وحده نخواهد بود و هم یاد می‌گیرد و اگر می‌خواهیم یادگیری را در درون کشور توسعه دهیم و اگر خواهان بهره‌مندی دانشجویان و دانش‌آموزان از فضای مجازی هستیم.

دکتر کاتب درپایان سخنان خود گفت: باید  این قشر را از ثمره فناوری اطلاعات که همان تولید درآمد وثروت است، مطلع کنیم. در صورت تحقق این امر قطعا به اهداف برنامه ششم توسعه خواهیم رسید و باید موضوع بهره‌برداری آی تی کشور را از دانش آموزان و دانشگاه‌ها شروع کنیم و علم را باید دوسویه کرد و بدانیم که دانش‌آموزان امروزی با دانش‌آموزان ۱۰ سال پیش تفاوت های اساسی دارند وبرنامه ریزی دراین خصوص نیز باید به شکل دیگری باشد.

بنابراین گزارش،نخستین «کنفرانس ملی فرصت ها و پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات  درحوزه تخصصی آموزش» صبح امروز دوشنبه 8 آبان ماه 1396 در پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزارشد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب