امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25796 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برگزیدگان نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس معرفی شدند؛

زمانی:انگیزه ما ازبرگزاری اولین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس ترویج فرهنگ مطالعه بوده/ مجاهدی: برگزاری محافلی ازاین‌دست به شعردفاع مقدس و شعراعتراض کمک می کند/ ایمانی: جانبازان هر روزشهید می‌شوند وخانواده‌هایشان هرروز شاهد این شهادت‌ها، با آنها می‌میرند

خبرایران: آیین پایانی اولین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» ۸ آبان ماه 1396 برگزارشد.
زمانی:انگیزه ما ازبرگزاری اولین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس ترویج فرهنگ مطالعه بوده/ مجاهدی: برگزاری محافلی ازاین‌دست به شعردفاع مقدس و شعراعتراض کمک می کند/ ایمانی: جانبازان هر روزشهید می‌شوند وخانواده‌هایشان هرروز شاهد این شهادت‌ها، با آنها می‌میرند

به گزارش خبرنگارخبرایران، آیین پایانی اولین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» روز گذشته  ۸ آبان ماه 1396 با حضور«غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،«علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،« ژاله ایمانی»، همسر جانباز علی خوش لفظ، «حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی» دبیر نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس ،«علیرضا قزوه» از شاعران برجسته حوزه انقلاب و دفاع مقدس، «محمدعلی مجاهدی» محقق، پژوهشگر و از شاعران پیشکسوت آیینی کشورمان، «مصطفی محدثی خراسانی» شاعر و ترانه‌سرای حوزه دفاع مقدس، «رضا اسماعیلی» شاعر و نویسنده مطرح حوزه دفاع مقدس ،«مرتضی امیری اسفندقه» شاعر برجسته انقلاب و دفاع مقدس و اصحاب رسانه درکتابخانه عمومی محقق حلی برگزار ودراین مراسم «حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی» دبیر نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس درخصوص نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع مقدس، عرصه باشکوهی است که هر چه زمان بر آن می‌گذرد، عظمتش بیشتر نمود می‌یابد و ثبت خاطرات دفاع مقدس اهمیت فراوانی دارد؛ تقریظ ها و یادداشت‌های مقام معظم رهبری بر کتب خاطرات دفاع مقدس نشان از اهمیت این موضوع دارد و بحمدالله انتشار کثیر این کتاب‌ها و اقبال جوانان به مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که این راه پر رهرو است.

 

زمانی: انگیزه اصلی ما از برگزاری اولین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس ترویج فرهنگ مطالعه بوده است

دبیرنخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس تصریح کرد: انگیزه اصلی ما از برگزاری این کنگره ترویج فرهنگ مطالعه بوده است؛ واقعیت اینست که فرهنگ کتابخوانی باید در جامعه ما گسترده شود و بهتر است که مطالعه به سمت‌وسوی ارزش‌های دفاع مقدس سوق یابد، چراکه این آثار الهام‌بخش هستند، همچنان که مقام معظم رهبری با مطالعه خاطرات علی خوش لفظ، در خصوص کتاب «وقتی مهتاب گم شد» فرمودند «با مطالعه این کتاب و الهام از مضامین آن دست‌کم ۱۰ غزل می‌توان سرود». مقام معظم رهبری پس از آگاهی از برگزاری این کنگره، ضمن ابراز خرسندی، تداوم انجام کارهایی ازاین‌دست را ارزشمند دانستند.

حجت‌الاسلام محمدزمانی عنوان داشت: کثرت آثار ارسالی درحدود ۶۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره‌ای که با محوریت یک کتاب برگزار شد، نشان از اقبال جامعه ادبی کشور به مطالعه و خلق اثر در حوزه دفاع مقدس است. بر خود می‌دانم که از تمامی بانیان برگزاری این کنگره، به‌ویژه آقای مختارپور، که همواره حامی جریان‌های مفید فرهنگی در عرصه‌های مختلف بوده‌اند، تقدیر کنم.

 

مجاهدی: برگزاری محافلی ازاین‌دست به شعر آیینی ، شعر دفاع مقدس، شعر بیداری و شعر اعتراض کمک می کند

محمدعلی مجاهدی، محقق، پژوهشگر و از شاعران پیشکسوت آیینی کشورنیز در ادامه با ابراز خرسندی از حضور در این مجلس اظهارداشت: خدا را سپاس می‌گویم که این توفیق بزرگ را از من دریغ نداشت تا در محضر شما باشم و به‌قدر وسع وجودی خویش از رشحات فکری، قلمی و عاطفی شما عزیزان بهره برم.

مجاهدی تاکید کرد: برگزاری محافلی ازاین‌دست مسلماً در به بار نشستن شعر آیینی و درنهایت شعر دفاع مقدس، شعر بیداری و شعر اعتراض که همه زیرمجموعه شعر رهایی است، مثمر ثمر خواهد بود. در اسلام نمونه‌های بسیاری از این اشعار داریم چراکه پیشوایان دینی ما بر استفاده از این گل‌واژه‌ها تأکید بسیار داشته‌اند.

وی افزود: همچنان که رئیس مذهب شیعه، آقا امام صادق (ع) به شیعیان می‌فرمودند «ای گروه شیعیان به فرزندان تان شعر عبدی کوفی را بیاموزید؛ چراکه این شاعر در صراط حق است و اندیشه‌های او راه گشاست». مجاهدی در ادامه به قرائت غزلی از سروده‌های خویش پرداخت:

وانهادست به میدان بدنش را این بار

همره خویش نَبُردست تنش را این بار

تا ز مرز خودی خود گذرد تجربه کرد

پا نهادن به سر خویشتنش را این بار

زین سپس خلوت او معبد ابراهیمی است

که شکسته است ما و منش را این بار

آن‌قدر رفته در این مرحله از خویش که من

خوانده‌ام فاتحه آمدنش را این بار

سینه‌سرخان مهاجر که روایت کردند

بال در بال ملک پر زدنش را این بار

دیده بودند به تشییع شقایق هامان

بر سر دست ملائک بدنش را این بار

بی نشانی است نشانی که زما می‌ماند

می‌سپاریم به خاطر سخنش را این بار

شعرخوانی مصطفی محدثی خراسانی

 

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و ترانه‌سرای حوزه دفاع مقدس نیز درادامه این مراسم با اشاره به پیشینه کاری خود از حضور در محضر مقام معظم رهبری و استقبال از مطروحه‌های ایشان، به قرائت شعر خود پرداخت:

 

اگر همراه بودم با تو در دشت جنون من هم

رها بودم رها از پیله‌های چندوچون من هم

رها در آسمان بی غبار عشق و آزادی

رها می گشتم از این خاکدان تیره گون من هم

اگر فهمیده بودم راز حج ناتمامش را

سماعی تازه می کردم میان موج خون من هم

به دل گر می‌سپردم گوش در جمع شما بودم

درون حلقه ره می‌یافتم از این برون من هم

تو که رفتی طلب کن از خدا در کاروان بعد

نمانم پشت در راهی بیابم تا درون من هم

نخواهم شد وبال کاروان قدری توانم هست

به کار آیم مگر در خیمه‌ای جای ستون من هم

نسیما ای سبک‌بار سفر تا خانه خورشید

صدایم کن که برخیزم از این سنگ و سکون من هم

راز جاودانگی یک کشور، ثبت حماسه‌ها و رشادت‌های سلحشوران آن است

 

ایمانی : جانبازان هر روز شهید می‌شوند و خانواده‌هایشان هر روز شاهد این شهادت‌ها، با آنها می‌میرند و زنده می‌شوند

مراسم ژاله ایمانی، همسر جانباز علی خوش لفظ نیز در ادامه این مراسم اظهارداشت: سلام بر امام شهیدان و آنان که زنده‌تر از ما هستند و در قهقهه مستانه‌شان عند ربهم یرزقونند و سلام بر حاضرین محفلی که از آنان سرودند و از یادگار آن‌ها و چه خوب یادگارانی برای ما گذاشتند تا روزگار گذشته‌مان را به باد نسیان ندهیم و یادمان بماند امروزمان مدیون دیروزمان است.

وی ادامه داد: جانبازانی که هر روز شهید می‌شوند و خانواده‌هایشان هر روز شاهد این شهادت‌ها، آن‌ها با او می‌میرند و زنده می‌شوند. دندان روی لب فشردن، ذکر گفتن، چنگ زدن ملحفه و روانداز و توسل و صدای خفیف ناله و گاهی قطره اشکی که نشان می‌دهد زورِ درد بیشتر است. این تصاویر آشنای هر روز بسیاری از همسران جانبازان است.

ایمانی ابرازداشت: بماند از صف‌های طولانی در پی دارو و روزهای متمادی بر بالین عزیزشان در بیمارستان و شنیدن کنایه‌ها و سهم خواهی ها تا و کوچک کردن جانفشانی ها؛ اما خدا در این امتحانات سخت چه خوب تجلی می‌کند. گویی بزرگ شده باشی و دنیا برایت کوچک و حقیر؛ گشتن پی یک لبخند در میان دردها و قدرشناسی لحظه‌های خوب بدون زجر و آلام و درد؛ چه خوب که مرهمی هم هست، همدرد شهیدان زنده، از تبار خمینی کبیر (ره)، رهبر عزیزمان که نگاهش به امثال علی آقای خوش لفظ، تسکین دردهاست.

وی اضافه کرد: برای آنان که رفتند و آنان که ماندند، مرثیه‌ها باید سرود که راز جاودانگی یک کشور، مانا کردن حماسه‌ها و رشادت‌ها و دفاع سلحشوران آن است.

ایمانی با اشاره به هم‌زمانی اختتامیه کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با روز تولد علی خوش لفظ، از حاضرین در نشست درخواست کرد که برای سلامتی تمامی جانبازان دست به دعا بردارند.

 

 

اسماعیلی: شعر آیینی اصیل ما متعلق به دوران دفاع مقدس است

رضا اسماعیلی، شاعر و نویسنده مطرح حوزه دفاع مقدس نیز در ادامه این مراسم اظهارداشت: شعر آیینی اصیل ما متعلق به دوران دفاع مقدس بود؛ چراکه آن زمان رزمندگان اسلام در جبهه‌ها، هم‌سنگر و هم‌رزم حضرت اباعبدالله (ع) بودند و با یاران ایشان نفس می‌کشیدند؛ شاعران نیز این حماسه‌های زیبا را تصویر می‌کردند؛ درواقع آن روزها فاصله‌ای بین قیام حسینی و رزمندگان و شاعران دفاع مقدس نبود.

اسماعیلی در ادامه به قرائت سروده خویش در استقبال از مطروحه مقام معظم رهبری پرداخت.

برآنم تا بخوانم فصلی از اسرار خون من هم

به لبیکت بلا گویم بدون چندوچون من هم

زنم گامی به‌پای خون به رستاخیز داغ تو

زنم از برزخ رخوت به تکبیری برون من هم

زنم گل چرخ زیبایی به میدان قیام تو

شوم همسایه داغ شهید لاله‌گون من هم

بنا دارم روان گردم به سمت آبی دریا

بنا دارم که برخیزم ز آغوش سکون من هم

بکوچم سمت صبح تو که طعم روشنی دارد

ز گل نور نفس‌هایت شوم آیینه گون من هم

مهیا می‌شوم امشب برای بیعتی دیگر

برای یاری خونت به آوای درون من هم

کتاب حرف‌هایت کو کتاب سبز بیداری

که برگردم ز سمت شب پس از خواب قرون من هم

شعرخوانی مرتضی امیری اسفندقه

 

امیری اسفندقه: قطعاً از بخت‌بلند من است که دراین محفل حضور دارم  

مرتضی امیری اسفندقه، شاعر برجسته انقلاب و دفاع مقدس ضمن نیز در ادامه این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در این جمع اظهارداشت: اینکه در حوزه ادب و فرهنگ، مصرعی برای شهید و در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری امین فکر و فرهنگ پارسای پارسی، مقام معظم رهبری، حواله طبع من شده، قطعاً از بخت‌بلند من حکایت دارد. وی در ادامه به قرائت یکی از اشعار خویش، که پیش‌ازاین به علی خوش لفظ تقدیم کرده است، پرداخت.

 

چون گل معطریم مهتاب و مین و من

نشکفته پرپریم مهتاب و مین و من

شرح جنون ما مقدور عقل نیست

یک‌چیز دیگری مهتاب و مین و من

سر تا به پا دلیم در بارگاه عشق

باغ صنوبریم مهتاب و مین و من

شمعیم و روشن است تکلیف راه ماه

راز منوریم مهتاب و مین و من

میدان عاشقی تسلیم ترس نیست

از مرگ می‌بریم مهتاب و مین و من

تکثیر می‌شویم در انفجار نور

آئینه‌پروریم مهتاب و مین و من

چون باد رد شدیم از سیم‌خاردار

آن‌سوی معبریم مهتاب و مین من

بر گرد بام دوست پرواز می‌کنیم

عین کبوتریم مهتاب و مین و من

بال فرشتگان بر شانه‌های ماست

از آسمان سریم مهتاب و مین و من

مهتاب و مین من بی‌بال می‌پریم

بی‌بال می‌پریم مهتاب و مین و من

در جذبه کلام یک جمله والسلام

مجذوب رهبریم مهتاب و مین و من

شعرخوانی علیرضا قزوه

 

قزوه: برپایی کنگره شعر کتاب دفاع مقدس به همت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدامی ارزشمند است

علیرضا قزوه، از شاعران برجسته حوزه انقلاب و دفاع مقدس در ادامه این  مراسم برپایی کنگره شعر کتاب دفاع مقدس به همت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوررا اقدامی ارزشمند خواند؛ وی با اشاره به خاطراتی از رونمایی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» و ارتباط با علی خوش لفظ، به قرائت سروده خویش در استقبال از مطروحه مقام معظم رهبری پرداخت.

 

فتوا ز دل خواستم گفت بگذر به میخانه دل

ایمان و امن‌وامان است شعر امینانه دل

دُردی کش درد و داغم، جز غم نیامد سراغم

داغ است دُردانه جان، درد است دُردانه دل

فرق من و دل در این بود او ماند و من رفتم از خویش

باری ست بر شانه من، بالی ست بر شانه دل

از بس شکستیم در خویش، آیینه بستیم در خویش

از شیشه‌های شکسته پر شد پریخانه دل

جمعی حقیقت ندیده افسانه  گفتند و خفتند

چیزی حقیقت ندارد مانند افسانه دل

دل را چراغان او کن، با اشک‌ها شستشو کن

بیرون شو از خانه جان، بیرون زن از خانه دل

مستان یکدست لبیک تا باده‌ای هست لبیک

دست دلم را بگیرید، سر رفته پیمانه دل

 

علیرضا قزوه در خاتمه با گرامیداشت یاد قیصر امین پور در سال‌مرگ این شاعر و ادیب فارسی پژوه، از رونمایی سه کتاب شعر اثر قیصر امین پور، سلمان هراتی و طاهره صفار زاده به زبان انگلیسی و با همکاری مرکز اسلامی لندن خبر داد.

 

قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنرانی دکتر حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سخنرانی علیرضا مختارپور از دیگر بخش‌های این اختتامیه بود.

 

بنابراین گزارش، در پایان این مراسم برگزیدگان نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» به شرح زیراعلام شدند.

1 -  بخش مطروحه

میثم داودی از قم

 فائزه زرافشان از یزد

 داود کفعمی از استان اصفهان

2 – تقدیری ها:

  سید احمد حسینی، سارا سادات باختر، محمد خادم، میثم داودی و حسام برزگران  

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب