امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 25797 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حداد عادل دراختتامیه نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس مطرح کرد؛

دفاع مقدس ما بودش از نمودش خیلی بیشتراست/از 15 خرداد به بعد ما وارد دوران دیگری ازادبیات عاشورایی تا انقلاب شدیم/ هر چه زمان گذشته از بیچارگی در ادبیات عاشورایی کم و بعد حماسی و افتخار آمیزآن بیشتر شده / باید قدرش دفاع مقدس و ادبیات این دوره را دانست

خبرایران: رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت:امروز می توانم بگویم مطابق آماری که داده اند ما حداقل 10 هزار جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس و ادبیات این دوره داریم که عدد قابل توجهی است. این سرمایه بزرگی است که باید قدرش را دانست.
دفاع مقدس ما بودش از نمودش خیلی بیشتراست/از 15 خرداد به بعد ما وارد دوران دیگری ازادبیات عاشورایی تا انقلاب شدیم/ هر چه زمان گذشته از بیچارگی در ادبیات عاشورایی کم و بعد حماسی و افتخار آمیزآن بیشتر شده / باید قدرش دفاع مقدس و ادبیات این دوره را دانست

به گزارش خبرنگارخبرایران، آیین پایانی اولین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» روز گذشته  ۸ آبان ماه 1396 با حضور«غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،«علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،« ژاله ایمانی» همسر جانباز علی خوش لفظ، «حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی» دبیر نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس ،«علیرضا قزوه» از شاعران برجسته حوزه انقلاب و دفاع مقدس، «محمدعلی مجاهدی» محقق، پژوهشگر و از شاعران پیشکسوت آیینی کشورمان، «مصطفی محدثی خراسانی» شاعر و ترانه‌سرای حوزه دفاع مقدس، «رضا اسماعیلی» شاعر و نویسنده مطرح حوزه دفاع مقدس ،«مرتضی امیری اسفندقه» شاعر برجسته انقلاب و دفاع مقدس و اصحاب رسانه درکتابخانه عمومی محقق حلی برگزار ودراین مراسم  «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: امروز فرصت و  توفیق مغتنمی بود تا در خدمت شخصیت هایی مانند آقای اسفندقه، مجاهدی و همسر آقای خوش لفظ در این مجلس باشم.

حداد عادل تصریح کرد: ادبیات دفاع مقدس امروز به مرحله ای رسیده است که شاعران درباره یک کتاب از صدها کتاب مهمی که با موضوع آن نوشته شده، شعر می‌گویند و برای آن جشنواره برپا می‌شود. این به نظر من خبر خیلی مهمی است. یادم است وقتی کتاب های درسی دوره راهنمایی را می نوشتیم، درسی درباره جنگ و انقلاب و شهید و شهادت آورده بودیم و می خواستیم و نمونه هایی از خاطرات جبهه نقل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: یادم نمی رود چقدر زحمت کشیدیم تا بتوانیم یک نمونه پیدا کنیم و در کتاب‌های درسی بیاوریم و امروز که به کمیت ادبیات دفاع مقدس نگاه می کنم، می بینیم ما دنبال رطوبت می گشتیم و سیل آمده است. این واقعیت نباید فراموش شود. برای اینکه یک واقعیت و جریان علمی و فرهنگی، دانشگاهی و درسی شود، زمان لازم است. ادبیات انقلاب هم همینطور است.

 رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان داشت: چند سال بعد از جنگ مجموعه ای از شوخی های جبهه منتشر شد. من آن را در کیهان فرهنگی معرفی و نقد کردم. آنجا گفتم که دفاع مقدس ما بودش از نمودش خیلی بیشتر است. یعنی خودش بزرگ است اما معرفی نشده است.

وی اضافه کرد: امروز می توانم بگویم مطابق آماری که داده اند ما حداقل 10 هزار جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس و ادبیات این دوره داریم که عدد قابل توجهی است. این سرمایه بزرگی است که باید قدرش را دانست و ادبیات انقلاب اسلامی دو شاخه پربار دارد. یکی ادبیات دفاع مقدس یکی ادبیات عاشورا. ادبیات عاشورا از ابتدای واقعه عاشورا سابقه دارد. ما در عمرمان شاهد تحول بنیادین ادبیات عاشورایی بودیم.

حداد عادل یاداورشد: درهمین محله ها من بچه کوچکی بودم که در دسته سینه زنی عزاداری می کردم. هر سال شب عاشورا در منزل ما هیئت و روضه برگزار می شد. یادم است که مضامین نوحه ها چه بود. این نوحه ها و مضامین با شروع نهضت امام تغییر کرد. از 15 خرداد به بعد ما وارد دوران دیگری از ادبیات عاشورایی شدیم تا انقلاب. از انقلاب تا جنگ یک مرحله و از جنگ تا امروز مرحله دیگری شد.

وی تاکید کرد: اگر نوحه ها و اشعاری را که در محافل خوانده می شد در کنار هم بگذارید، می بینید هر چه زمان گذشته است از بیچارگی در ادبیات عاشورایی کم شده و بعد حماسی و افتخار آمیز آن بیشتر شده و امروز شهدا رفته اند و جنگ و جبهه هم تمام شده اما مانند ستاره هایی که نورشان تازه به ما می رسد، آثارشان بجاست. بچه هایی که نه دوران طاغوت و نه انقلاب و جنگ را دیدند، مانند شهید حججی می روند و کاری می کنند عجیب تر از دفاع مقدس. 2هزار کیلومتر آنطرف تر و در یک شرایط پیچیده کاری می‌کنند کارستان .

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درپایان گفت: به نظرم یکی از آبشخورهای مهم برای این نسل همین کتاب ها و شعرها و آثار است. این است که نسل جوان ما خیلی شان در صحنه هستند و این انقلاب پیر  نشده است. جوانی در سوریه شهید می شود و یک ایران برای پذیرایی از اوآغوش می شود. که این امر نشان دهنده مهم بودن همین کتاب ها و شعرها است.

بنابراین گزارش، در پایان این مراسم برگزیدگان نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» اعلام شدند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب