امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2584 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نشست خبری مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه سینما؛

عسگرپور: قرار نیست دائم با هم بجنگیم/ توحیدی: کمیسیون فرهنگی از دولت درباره لایحه امنیت شغلی سؤال کند

خبرایران: سخنگوی خانه سینما در نشست خبری تشریح اتفاقات اخیر و ابقای یکساله هیأت مدیره خانه سینما گفت: چرا کمیسیون فرهنگی در تمام این سال‌ها از دولت سؤال نکرد لایحه امنیت شغلی تقدیم نشده است؟
عسگرپور: قرار نیست دائم با هم بجنگیم/ توحیدی: کمیسیون فرهنگی از دولت درباره لایحه امنیت شغلی سؤال کند

بر اساس این گزارش عسگرپور در ابتدای نشست در تشریح جزئیات اتفاقات اخیر پس از برگزاری مجمع اول در 15 مهر و مجمع دوم در تاریخ 20 اسفند گفت: شروع به کار خانه سینما پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی شاهد برگزاری مجمع عمومی در تاریخ 15 مهرماه به منظور تصویب اساسنامه بود و پس از آن 27 مهرماه صورت‌جلسه‌های تکمیل شده و مدارک صنوف باید به ارشاد ارائه می‌شد که باید در این تاریخ مدارک خود را ارائه کردیم.

وی افزود: 29 دی ماه از ارشاد نامه‌ای ارسال شد که اساسنامه به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده و بعد از آن باید به ثبت شرکت‌ها می‌رسید و قبل از این تاریخ بر اساس قراری که از قبل در ارشاد داشتیم صنوف مرتبط در خانه سینما تمامی مدارک خود را به هیأت نظارت بر مراکز فرهنگی تحویل دادند که قرار ما هم در همین حد بود.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: مطابق این روند مجمع عمومی دیگری را در تاریخ 20 اسفند برگزار کردیم که منجر به ابقای هیأت مدیره برای یک سال دیگر شد.

در خلال این دوره یعنی از شروع فعالیت‌های مجدد تا مجمع عمومی 20 اسفند غیر از این فعالیت‌ها ثبت صنوف و پیگیری اصلاح اساسنامه و ثبت آن در مؤسسه ثبت شرکت‌ها فعالیت‌های جاری خانه سینما نیز انجام شده است و ارتباط‌هایی که در 4 سال گذشته کمی مخدوش شده بود، مجددا پیگیری شد.

عسگرپور خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مجدد این ارتباطات پروسه دشواری بود، اما خانه سینما در دوره جدید مسئولیت آرای مردمی جشنواره فجر را همچون دوره‌های گذشته برعهده گرفت و در برگزاری طرح روز سینما نیز حضور جدی داشت، اما در این دوره یکی از اتفاقات منحصر به فرد برگزاری پی‌در پی مجامع عمومی اصناف بود که این مجامع به جهت ثبت مدارک در مؤسسه ثبت شرکت‌ها برگزار شدند و در پیکره اصناف نیز شاهد تغییرات پی‌درپی بودیم و شورای مرکزی جدیدی روی کار آمدند که حداقل دو سال برای انجام کارهای خود فرصت دارند و اگر قرار باشد انتخاباتی هم برگزار شود، با همین ترکیب جدید شوراهای مرکزی اصناف انجام خواهد شد.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه بیان داشت: دستور جلسه مجمع عمومی برگزاری انتخابات بر اساس اساسنامه جدید بود که تفاوت و شباهت‌هایی با اساسنامه‌های قبل داشت که بزرگترین تفاوت آن شکل برگزاری مجمع است که از هر صنف حداقل 5 نفر باید شرکت می‌کردند و چیزی حدود 150 نفر در مجمع حاضر بودند اما دوستانی که به این موضوع فکر کرده بودند. فکر این سالن را نکرده بودند چرا که ظرفیت سالن 90 نفر است و حتی پیشنهاد شرکت آحاد را داده بودند یعنی همه 5 هزار عضو خانه سینما و در آن صورت ما باید احتمالا مجمع را در ورزشگاه شیرودی برگزار می‌کردیم.

وی با غیر منطقی دانستن این تغییر اساسنامه ادامه داد: نکته در این است که در نهایت آن 5 نفر هم تنها یک رای دارند و ما نفهمیدیم که دلیل این تغییر چه بود و بیشتر فکر می‌کنم یک نمایش بود تا تعداد بیشتری در این سالن حضور داشته باشند.

عسگرپور با رد ادعای برخی از منابع خبری مبنی بر اینکه مجمع عمومی تحت فشار تصمیم به ابقای هیأت مدیره گرفت، گفت: اینکه چه پروسه‌ای طی شد که مجمع عمومی به این نتیجه برسد که هیأت مدیره ابقاء شود، زوایای گوناگونی دارد و هرکدام از سایت‌ها به آن پرداختند که مثلا مجمع تحت فشار بوده است، اما واقعیت این است که در مقطعی که ما قرار داریم، تعیین تکلیف وظیفه حقوقی اصناف و خانه سینما که از اول هم در طی تمامی این سا‌ل‌ها معلوم بوده است و فقط یک دولتی تشکیک جدی در این ارتباط بوجود آورد و از اول هم انحلال وجود نداشت، زمانبر بودن پیدا کردن جایگاه حقوقی اصناف است.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: در این ارتباط دو شکل وجود دارد اول آنکه خانه سینما به عنوان چتر اصلی گردهمایی اصناف می‌تواند ماهیت حقوقی خود را داشته باشد، بنابراین اصناف اعتبار حقوقی خود را از این خانه می‌گیرند و شکل دوم این است که اعتبار اصلی را باید به وضعیت حقوقی اصناف داد.

وی در ادامه بیان داشت:‌نظر دوم که معتقدند اصناف باید هرکدام وضعیت حقوقی مشخصی داشته باشند، ما را وارد راهکار جدید می‌کنند که بتوانیم اصناف را به عنوان صنف ثبت کنیم و برخلاف تصور فقط یک راه نیست و در مورد آن یک راه هم ممکن است ما تشکیک کنیم، همانطور که بعضی از اصناف زیرمجموعه سینما و تشکل‌هایی که وجود نداشتند، تصور کردند که این مسیر را کشف کردند و اصناف را به انجمن فرهنگی تبدیل کردند.

عسگرپور تصریح کرد: بارها گفتیم که ارشاد فعلا مجوز تأسیس صنف را ندارد و فعلا می‌تواند بر اساس قوانین مجوز انجمن فرهنگی بدهد، اما تمام گروه‌هایی که تاکنون این مسیر را طی کردند در راس آنها نوشته شده است انجمن فرهنگی صنف ...، بنابراین به عنوان یک صنف مستقل به حساب نمی‌آید و یک انجمن فرهنگی از صنف هستند، اما اینکه این صنف کجاست همین نکته خلأ فرهنگ است.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: بعضی از دوستان اعتراض می‌کنند که چرا این مسیر را خانه سینما نمی‌رود و انگار ما رفتاری قانون‌گریز نشان می‌دهیم و برای آنهایی که در مسند قانون‌گذاری می‌نشینند، باید تاسف خورد که این موضوع را طرفین - وسطین می‌کنند و بعد قضاوت می‌کنند، اما یک بار هم سؤال نکردند که چرا اصناف تمایلی ندارند و ایکاش یک بار از ما سؤال کنند که این مسیر چه اشکالی دارد و آن موقع ما پاسخ دهیم که آیا چنین مسیری و تبدیل اصناف و انجمن فرهنگی به صلاح اصناف است یا خیر.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: وقتی شما با دستان مبارک خودتان اصناف را تبدیل به انجمن فرهنگی می‌کنید، تبعات آن را باید بپذیرید و این دوستان چنین چیزی را به عنوان افتخار یاد نکنند، چرا که ماهیت انجمن فرهنگی فرق می‌کند و مدیر انجمن فرهنگی دیگر رئیس صنف نیست، بلکه مدیرعامل انجمن است و باید بحث‌های مالیات و مسئولیت‌های مدنی انجمن‌های فرهنگی را نیز مدنظر داشته باشند که بخش عمده این موضوع برمی‌گردد به اینکه در این حوزه خلأ قانونی داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تقریبا هیچ جا روشن نیست که اصناف هنری باید چگونه عمل کنند و حتی آن نظریه که معتقدند اصناف نباید کار سیاسی کنند که درست هم است، با مجوز انجمن فرهنگی تناقض دارد و اتفاقا اصناف می‌تواند با مجوز انجمن فرهنگی کار سیاسی انجام دهند، البته اصناف خودشان تصمیم می‌گیرند که آیا تبدیل به انجمن فرهنگی بشوند یا نه،‌اما متاسفانه در 3 سال گذشته فرصت گفت‌وگو اساسا برقرار نشد و به شکل قیم‌مآبانه صحبت شد که فقط یک مسیر وجود دارد و باید آن یک مسیر طی شود.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه تصریح کرد: در این چند روز اخیر هم پس از برگزاری مجمع مطالب زیادی عنوان شد، اما چون بنای آرامش داریم، مجمع عمومی ترجیح داد فعلا به این گزینه که گزینه‌آرامتری است برای ثبت اصناف به صورت صنف عمل کند که در جاهایی اشاره شده بود که انگار ما تمکین می‌کنیم در صورتی که رابطه دولت با خانه سینما از ابتدا تا به امروز منهای 4 سال گذشته همواره به صورت تعامل بوده است، یک روز این تعامل مثبت بوده، روزی خیلی مثبت و روز دیگر خیلی مثبت نبوده است و من خودم زمانی که خارج از مسئولیت صنفی بودم، شاهد اختلاف نظرها بودم اما همواره تعامل وجود داشت و امروز هم تعامل ما با دولت شبیه همان چیزی است که قبلا وجود داشته، منهای 4 سال گذشته که باید از ذهن خود بیرون کنیم، همواره این گفتگو وجود داشته و اسم این گفتگو را نباید تمکین و یا عدم تمکین بگذاریم چرا که عقل سلیم هم می‌گوید که قرار نیست دائم با هم بجنگیم.

عسگرپور در خاتمه بخش اول سخنان خود اظهارداشت: برای مجمع عمومی خانه سینما در روز 20 اسفند هم همین اتفاق افتاد و 150 نفر جمع شده بودند و برای ادامه این مسیر باید تصمیم می‌گرفتند و در نهایت باید به این جمع‌بندی می‌رسیدند که هیأت مدیره که 4،5 سال سخت را پشت سر گذاشته بودند، فعلا ابقاء شوند چرا که در پیگیری‌های امور صنفی آبدیده شده‌اند.

براساس این گزارش در ادامه فرهاد توحیدی رئیس و سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه ترجیح همه ما این بود که امروز دوستان دیگری اینجا باشند و از برنامه هیات مدیره دوره 13صحبت کنند گفت: جای تاسف است که به جای پرداختن به مسائل اصلی ماموریتمان و آنچه برای آن برگزیده شده‌ایم مجبور هستیم به مسائل اداری و حواشی پاسخ دهیم.

وی افزود: مهمترین نکته‌ای که می‌تواند جوهره‌ ماموریت ما را پاسخ دهد این است که مدیر عامل و هیات مدیره خانه سینما ماموریت صنفی دارند و ماموریت صنفی هم یعنی آن که عده‌ای از افرادی که فعالیت مشترکی دارند برای اهداف مشترک خود دور هم جمع شوند و تلاش کنند.

توحیدی ادامه داد:‌ زمان زیادی از جشنواره فجر نگذشته است و دوستان ما آمارهای تکان دهنده‌ای از جشنواره استخراج کردند و اصناف در یک کار صنفی آماری داده‌اند که از مجموع 120 فیلم جشنواره به دست آمده است در برخی از اصناف نیروهای شاغل خارج از صنف بوده‌اند یعنی عملا ماهیت خود را از دست داد‌ه‌ایم و به جای اینکه به ماهیت شغلی خودمان بپردازیم به چیزهایی مشغول شده‌ایم که ما را از هدف خود باز می‌دارد.

رئیس هیات مدیره خانه سینما تصریح کرد: چرخه امنیت شغلی سال‌هاست که تشکیل شده اما تنها هیات‌ مدیره‌های 10-11 و 12 واجد صفت جان سخت بوده‌اند که توانستند ماموریت خود را به طور کامل تمام کنند و مابقی هیات مدیره‌ها در اوسط دوره‌ خود مجبور به ترک پست شدند.

سخنگوی خانه سینما تاکید کرد:  از دوره دهم پیش نویس لایحه امنیت شغلی نوشته شد و همه گناه هیات مدیره 11 و 12 این بود که روی مسئله تامین اجتماعی پافشاری می‌کردند یعنی تذکری به دولت داده‌اند که این تذکر باید بیشتر از سوی کسانی داده می‌شد که وظیفه نظارتی داشته‌اند.

توحیدی در ادامه بیان داشت: چرا کمیسیون فرهنگی در تمام این سالها از دولت سوال نکرد لایحه امنیت شغلی تقدیم نشده و چرا صندوق بیکاری را تکمیل نکرده، اینها را باید کسانی تذکر می‌دادند که وظیفه نظارتی داشتند.

وی افزود:‌پیش نویس لایحه تشکیل نظام جامع سینما را تهیه و تقدیم کردیم و در سال 88 به آقای حداد  عادل به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دادیم اما ایشان سوگمندانه عنوان کردند که اگر ازسوی دولت به مجلس ارائه شود بهتر است چرا که در غیر این صورت چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

توحیدی خاطر نشان کرد:‌آن چیزی که ما برای آن جمع شدیم این است که این چرخه امنیت شغلی را تکمیل کنیم تا با یک جشنواره‌ای مواجه نشویم که 70 درصد شاغلان یک حرفه خارج از صنف باشند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما ادامه داد:‌صدور مجوز کارگردان اول در دوره‌های قبل از سوی کانون کارگردانان انجام می‌شد سالی ده فیلم کار اول مجوز نمی‌گرفتند و این به معنای آن نبود که بیش از 10 نفر نمی‌توانند وارد حوزه فیلم‌سازی شوند اما یک گروه متخصص تصمیم می‌گرفت که سالی 10 فیلم‌ساز اول بیشتر نمی‌توانند از تسهیلات دولتی بهره‌مند شوند و مابقی بدون این تسهیلات می‌توانستند وارد حیطه فیلم‌سازی شوند و یا در بحث مجوز تهیه‌کنندگی نیز امروز شاهد حضور کسانی هستیم که خیلی از اهالی سینما آنها را نمی‌شناسند.

سخنگوی هیات مدیره خانه سینما خاطر نشان کرد: عزم جدی وجود دارد که چگونگی امنیت شغلی را مستقر و این چرخه را چگونه به جریان سازمان سینمایی متصل کنیم که در واقع آلارمهایی به وجود آید که اگر کسی خارج از حیطه صنفی وارد شد شروع به آلارم زدن کند اما باز هم به این معنا نیست که کسی نمی‌تواند خارج از مجرای حرفه وارد شود بلکه تهیه‌کنندگان می‌توانند کسانی را خارج از اصناف وارد کنند اما درصدی از اصناف را باید به صندوق بیمه بیکاری واریز کنند.

توحیدی خاطر نشان کرد: تصور من این است که در بازه محدودی که داریم امیدوارم کمتر از یک سال هم نرسد که کار ثبت اصناف را انجام دهیم و مجمع عمومی خانه سینما هر چه سریعتر برگزار شود تا دوره بعدی بتوانند با یک آرامش بایسته‌ای به کار و ماموریت صنفی خود بپردازند.

وی در خاتمه اظهار داشت: امروز یکی از دوستان از واژه هیات مدیره مزمن استفاده کرد و امیدوارم ظرف یکسال این هیات مدیره مزمن جای خود را به هیات مدیره دیگری بدهد.

 

آخرین اخبار
صفحه نخست تماس با ما درباره ما تعرفه آگهی جستجوی پیشرفته آرشیو مطالب RSS
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب