امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2595 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان امور دانشجویان خبرداد؛

آغاز ارایه درخواست نقل و انتقال دانشجویان از اردیبهشت/ تا 24 اسفند امسال 962 حکم برای بورس داخل صادر شده است

خبرایران:مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان معاون وزیر علوم با تشریح عملکرد سازمان امور دانشجویان در سال ۹۲ گفت: دانشجویان از ابتدای اردیبهشت‌ 93 می‌توانند به ارائه درخواست نقل و انتقال اقدام کنند و این زمان تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.
آغاز ارایه درخواست نقل و انتقال دانشجویان از اردیبهشت/ تا 24 اسفند امسال 962 حکم برای بورس داخل صادر شده است
به گزارش خبرنگار خبرایران، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم در نشست خبری صبح امروز گفت: تا 24 اسفند امسال 962 حکم برای بورس داخل صادر شده است که 290 حکم در فاصله 4 ماه اخیر بود. با وجود اینکه ممکن است با برخی روش‌های گذشته برای صدور حکم بورس داخل موافق نباشیم ولی به تعهدات دوره قبل پایبند هستیم و برخلاف شایعاتی که در مورد توقف صدور احکام گذشته بوده است مسیر را در چارچوب ضوابط دنبال کردیم. براساس تعهدات قبلی 460 دوره تبدیل به داخل داشتیم که 196 مورد در چهار ماه اخیر به دانشگاه‌ها معرفی شدند و همچنین امسال 200 مربی نیز برای شروع دکترا به دانشگاه‌ها معرفی شد.

وی اضافه کرد: بنابراین در سال 93 تعهدی برای تبدیل به داخل نداریم و پرونده این مقوله بسته شده است. اعطای بورس به داخل و خارج نیز از طریق آزمون دکترای سازمان سنجش دنبال می‌شود به این صورت که در صفحه شماره 2 آزمون اردیبهشت‌ماه منتشر و ظرفیت‌های اعزام به خارج اعلام می‌شود.

وی با اشاره به بازنگری آیین‌نامه مربیان گفت: آیین‌نامه مربیان نهایی شده و از سال 93 آیین‌نامه جدید اعلام می‌شود.

صدیقی ادامه داد: در سال 92، 687 دانشجوی دکترای داخل از دوره‌های کوتاه‌مدت خارج از کشور استفاده کردند و نتایج دانشجویان دکترا که در سال 92 برای بورس داخل تشکیل پرونده دادند فروردین ماه اعلام می‌شود.

معاون وزیر علوم افزود: سایت دانشجویان دکتری نیز از امروز باز می‌شود و دانشجویان دکترای داخل می‌تواند مدارکشان را روی سایت بگذارند. برای اعلام نیاز‌های دانشجویان، صورت جلسه گروه‌های تخصصی لازم است.

وی در رابطه با بورس خارج از کشور عنوان کرد: امسال 53 نفر برای دوره دکترا اعزام شدند.

صدیقی اظهار داشت: مقرری 6 ماه اول سال 93 بورسیه داخل نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و از ابتدای سال 93 این دانشجویان مشکلی برای مقرری ندارند. در مورد دانشجویان خارج نیز اول سال آینده مقرری اعلام می‌شود.

صدیقی ادامه داد: در بخش دانشجویان غیرایرانی در حال حاضر 28 هزار و 300 دانشجو مشغول به تحصیل هستند که اگر طلاب خارجی را کنار بگذاریم 16 هزار دانشجو در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و بهداشت تحصیل می‌کند که 95 درصد آنها در وزارت علوم هستند.

وی افزود: از دانشجویان غیر ایرانی دو هزار و 270 نفر بورسیه هستند و دو هزار نفر به شکل آزاد تحصیل می‌کنند، همچنین 11 هزار نفر از طریق کنکور سراسری پذیرفته شدند و 550 نفر از بورسیه‌ها نیز وابسته به وزارت بهداشت هستند.

معاون وزیر علوم در رابطه با ارائه تسهیلات به دانشجویان غیرایرانی مشغول به تحصیل در ایران، گفت: از 19 اسفندماه اردوهای نوروزی برای این دانشجویان را آغاز کرده‌ایم که این اردوها 10 فروردین‌ماه سال 93 به اتمام می‌رسد.

وی همچنین در رابطه با نقل و انتقال دانشجویان داخلی نیز گفت: در سال تحصیلی 92-93 کار نقل و انتقالات به صورتی بود که 32 هزار و 147 درخواست مهمان و انتقال داشتیم که از این تعداد 64 درصد مورد موافقت دانشگاه مبدا قرار گرفت و 68 درصد موافقت‌شده‌ها در دانشگاه مقصد پذیرفته شد، یعنی در مجموع با 44 درصد کل تقاضاها موافقت شد.

صدیقی ادامه داد: دانشجویان در سال 93 نیز از ابتدای اردیبهشت‌ماه می‌توانند برای ارائه درخواست نقل و انتقال اقدام کنند و این زمان تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

به گفته وی درخواست دانشجویان برای نقل و انتقال از اول خردادماه تا 15 تیرماه در دانشگاه مرجع بررسی شده و بررسی در دانشگاه مقصد نیز تا پایان مرداد ادامه دارد که نتایج نهایی هم اول شهریورماه مشخص می‌شود.

وی با ارائه توضیحی در رابطه با دکترای پژوهش‌محور گفت: در سال 89 در بخشنامه معاونت آموزشی وزارت علوم دکترای پژوهش‌محور پیش‌بینی شد ولی آنچه در سال 92 اجرا شد ابلاغ سازمان امور دانشجویان بود.

براساس این برنامه 19 هزار نفر با مراجعه به سایت درخواستشان را در نیمه اول امسال وارد کردند ولی برای اعلام نیاز دستگاه‌ها زمانی صرف شد و به همین دلیل 2 هزار نفر به بررسی بعدی راه یافتند که 655 نفر پذیرش شدند و برای عقد قرارداد اقدام کردند ولی 200 نفر موفق شدند قرارداد ببندند و نتیجه پذیرش‌ها نیز به وزارت علوم اعلام شد.

معاون وزیر علوم افزود: در این بخش ما اعلام کردیم که دخالت سازمان امور دانشجویان در این مورد غیرضروری است و به همین دلیل بخشنامه را لغو کردیم، یعنی شیوه دکترای پژوهش‌محور به طور کامل لغو نشده است بلکه از طریق سازمان امور دانشجویان کسی معرفی نمی‌شود.

وی در ادامه به آمار تایید مدارک فارغ‌التحصیلان در سال 92 اشاره کرد و گفت: 31 هزار و 337 مدرک در سال 92 تایید شد که 15 هزار و 132 نفر از طریق سامانه ثبت‌نام کردند که یک هزار و 465 نفر فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران، 952 نفر دانشگاه امیرکبیر و 650 نفر از دانشگاه شریف بودند.

صدیقی ادامه داد: افزایش مقرری دانشجویان را نیز دنبال کردیم که با توجه به کمبود اعتبارات ریالی قرار شد پیشنهاد افزایش را مقداری کاهش دهیم بنابراین پیشنهاد 40 درصد کاهش یافت و با پیشنهاد افزایش مقرری بین 10 تا 15 درصد موافقت شد و معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری نیز موافقت خود را اعلام کرد که امیدواریم به تصویب هیات وزیران برسد.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: برای پرداخت شهریه دانشجویان ایرانی غیربورسیه‌ای خارج از کشور نیز سازوکارهایی را از طریق بانک مرکزی دنبال کردیم که بر این اساس آنها باید گواهی شهریه 2014 را از دانشگاه گرفته به تایید سفارت ایران برسانند و از طریق اسکن بر روی سایت قرار دهند تا ارز دولتی در اختیار آنها قرار بگیرد که این کار نیز در مدت 6 ماه توافق ژنو صورت بگیرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب