امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 26089 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

صالحی درمراسم «تجلیل از مقام کتابدار و کتابخوان برگزیده کشوری» اعلام کرد؛

ترویج کتابخوانی بالا بردن ذائقه مصرف کتاب کاریک نهاد، دستگاه یا وزارتخانه نیست/ نویسنده باید به نیاز عصر خود توجه کند/ نباید کتاب در سبد خانواده‌ها تنها بماند/ شهید حججی از باغ کتاب برآمد/ عملکرد نهاد کتابخانه عمومی کشوردر دولت 11 موفق ومثبت بوده است

خبرایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ترویج کتابخوانی بالا بردن ذائقه مصرف کتاب کار یک نهاد، دستگاه یا وزارتخانه نیست، این یک عزم و اهتمام ملی را می‌طلبد که کتاب در سبد خانواده‌ها نه تنها بماند، بلکه رشد بیشتری پیدا کند.
ترویج کتابخوانی بالا بردن ذائقه مصرف کتاب کاریک نهاد، دستگاه یا وزارتخانه نیست/ نویسنده باید به نیاز عصر خود توجه کند/ نباید کتاب در سبد خانواده‌ها تنها بماند/ شهید حججی از باغ کتاب برآمد/ عملکرد نهاد کتابخانه عمومی کشوردر دولت 11 موفق ومثبت بوده است

به گزارش خبرنگار خبرایران، مراسم «تجلیل ازمقام کتابدار و کتابخوان برگزیده کشوری» بعدازظهر امروز چهارشنبه‌ 24 آبان ماه 1396 ‌با حضور«سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،«علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، «علی مرادخانی» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مجید غلامی‌جلیسه» مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و دبیر بیست و پنجمین دوره هفته‌کتاب، «محمد اللهیاری فومنی» معاون توسعه نهاد کتابخانه عمومی کشور، « جمشید جعفرزاده» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار و دراین مراسم«سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت زلزله غرب کشور اظهار داشت: همدردی همه ملت ایران، کتابخوانان، کتابداران و همه حوزه فرهنگ و هنر کشور را با مصیبت‌دیدگان این حادثه تلخ ابراز می‌کنم.

دکترصالحی با یادی ازشهید محسن حججی تصریح کرد: شهید حججی از باغ کتاب برآمد و به گلشن آفتاب رسید، همچنین یادی می‌کنم از علامه طباطبایی که امروز به عنوان روز کتابخوانی و کتابدار با نام ایشان پیوند خورده است. سوال اینجاست، چرا هفته کتاب با نام این علامه بزرگوار گره خورده، ممکن است این پریش مطرح شود که چراعلامه طباطبایی باهفته کتاب پیوند دارد و باید گفت ما بزرگان زیادی داشته و داریم،‌نویسندگان فراوان و شاید تصور این باشد که تناسب علامه طباطبایی با روز فلسفه و قرآن است، چرا با روز کتاب نام او عجین شده است؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان داشت: با این نگاه که اگر چه سالهای متوالی است که هفته کتاب با نام ایشان پیوند خورده، اما کمتر از این زاویه به مسئله نگریسته شده است، علامه طباطبایی از چند جهت با کتاب و افق آن پیوند خورده و نکاتی که برای فرهنگ مکتوب ما هنوز درس‌آموز است، در ارتباط با این بزرگوار است، نکته اول اینکه در روزگاری که کتاب‌نویسی متأسفانه گاه و بی‌گاه به یک کار بزن‌دررو، بدون پشتکار، بدون پایداری و تأمل در نگاشتن تبدیل شده، علامه طباطبایی برای تفسیر المیزان از جلد اول تا پایانی 17 سال را گذراند.

وی ادامه داد: سال 1325 علامه تفسیر المیزان را در قم تدریس می‌کند و سال 1334 اولین جلد آن منتشر می‌شود و 17 سال بعد یعنی 23 رمضان با نگاه پیوند علم و عبادت، آخرین سطور المیزان پایان می‌پذیرد، یعنی 26 سال برای یک اثر و در کنار یک اثر ماندن. رمزهایی است که ماندگاری یک کتاب را در قفسه‌های کتابخانه‌ها برای قرون متمادی ایجاد می‌کند، علامه طباطبائی فقط کتاب ننوشت، همراه با گفتگو به تألیف پرداخت.

دکترصالحی تاکید کرد: آثار اصلی و مهم علامه طباطبایی کتاب‌هایی هستند که در درون یک گفت‌وگو متولد شده‌اند. مونولوگ و یکسویه نیستند و تفسیر المیزان با تدریس آغاز شد و در سنت حوزوی، تدریس همراه پرسش است. اصول فلسفه این امر در یک نگاه، گفت‌وگوهای چند ساله انتقادی او به شمار می‌رود. گفت‌وگوهای یاز ایشان با کربن.

وی ابرازداشت: ویژگی دیگر علامه طباطبایی، توجه او به نیاز مخاطب و انسان معاصر بود که هم نیازهای عمیق و ساده به شمار می‌رود، علامه طباطبایی شیعه در اسلام را در پاسخ به مستشرق امریکایی نوشت و در معرفی شیعه هنوز این اثر ارزشمند در مرتبه نخست قرار دارد و نویسنده باید به نیاز عصر خود توجه کند و المیزان با نیازهای زمانه پیوند خورده و از آن سرشار است.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: چرا در تقویم ماعلامه طباطبایی به عنوان سرفصل کتاب و کتابخوانی قرار دارد، علامه طباطبایی صرفاً یک فیلسوف یا حکیم برجسته نیست، صرفاً یک مفسربرجسته نیست که البته هست؛ بلکه یک مؤلف کم‌نظیر است، مؤلفی که اصول نگارشش را برای اینکه کتابش چون برگ زرین، ورق به ورق تا چین و آمریکا حرکت کند، بلکه نه برای یک زمان بلکه برای زمانه‌ها نوشت.

وی اضافه کرد: همچنان ما به کتاب نیازمندیم، گرچه رسانه‌های جدید پدید آمده‌اند، اما هیچ چیز جای کتاب را پر نمی‌کند. کتاب عصاره تمدن‌های بشری است و تمدن‌های بشری با کتاب تعریف و آغاز می‌شود، همچنین با کتاب نمره می‌گیرند و کتابخانه‌ها گاهواره‌های این تمدن بشری است؛ مهد این تمدن بشری هستند. کتابخانه‌ها این تمدن بشری را جابجا منتقل و اتصال‌های نصبی برقرار می‌کنند و کتابداران، راهنمایان و کلیدداران این گنجینه بشری هستند. آنان این گنجینه را می‌گشایند و برای نسل بعد با همه زیبایی‌هایش به نمایش درمی‌آورند.

دکترصالحی، نهاد کتابخانه عمومی کشورو گام‌های برداشته شده در دولت 11 را موفق ومثبت دانسته و ابرازداشت: 255 کتابخانه طی این مدت افتتاح شد. تغییر نوع نظام ارتباطی با کتابداران در حوزه معاشرت و در نوع نگاه مصرف کتاب، با توجه به ذائقه مصرف‌کننده پدید آمد. برگزاری جشنواره‌ها، نشست‌ها و همایش‌هایی که در قالب‌های متنوع بتواند همچنان مسئله کتاب را برای ما جذاب نگه دارد و البته آنچه اتفاق افتاد، کتابداران در اقصی نقاط ایران، در جای جای ایران پرافتخار، سهم بسزایی در روندی که پدید آمده و در پیش است، داشته‌اند.

وی تصریح کرد: حلقه های مرتبط با فرهنگ مکتوب بسیارمهم است و مؤلف، ناشر، کتابفروش، کتابدار، کتابخانه همه حلقه‌ها به یک مقصد باید باشند و آن اینکه کتابخوانی شکل گیرد. این اتفاق، اتفاقی است که کتابداران و همه افراد حاضر در این حلقه بیش از پیش باید در ارتقای آن تلاش کنند. این اتفاق، ترویج کتابخوانی بالا بردن ذائقه مصرف کتاب کار یک نهاد، دستگاه یا وزارتخانه نیست، این یک عزم و اهتمام ملی را می‌طلبد که کتاب در سبد خانواده‌ها نه تنها بماند، بلکه رشد بیشتری پیدا کند.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: در شورای فرهنگ عمومی طی دو هفته اخیر مصوبات خوبی داشتیم، طی دو هفته اخیر موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی در شورا مطرح شد و از میان آن مصوبه‌ای با این نگاه خارج شد که در حوزه فرهنگسازی، تأسیس کتابخانه و ترویج کتاب به همت دستگاه‌های دولتی و عمومی و میدان دادن به فضای مدنی، کتابخوانی جایگاه بهتری خواهد یافت.

بنابراین گزارش، در پایان این مراسم از کتابداران و کتابخوانان برگزیده کشور تجلیل شدند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب