امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2633 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

قائم مقام وزیر مسکن؛

سازندگان باید تا یکسال مشکلات ساخت خانه‌های مهر را متقبل شوند/خرید و فروش امتیاز مسکن مهر ممنوع است

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر از مطرح شدن چهار رویداد مهم در پروژه مسکن مهر خبر داد و گفت: حل مشکل مالیات واحدهای مسکن مهر، افزایش تسهیلات بانکی، افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط وام و رفع مشکلات خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر از جمله این رویدادهاست.
 سازندگان باید تا یکسال مشکلات ساخت خانه‌های مهر را متقبل شوند/خرید و فروش امتیاز مسکن مهر ممنوع است
به گزارش خبر ایران احمد اصغری مهرآبادی با اشاره به تصمیمات گرفته شده در 45 روز اخیر در زمینه مسکن مهر گفت: تاکنون دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر قرارداد منعقد کرده‌اند که از این تعداد دو میلیون واحد به مرحله اسکلت و سقف رسیده‌ است. یک میلیون و 870 هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و یک میلیون و 480 هزار واحد به مرحله نازک‌کاری رسیده‌اند.

مهرآبادی تاکید کرد: تاکنون یک میلیون و 130 هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده است.

به گفته این مقام مسئول در مدت اخیر مشکلات مسکن مهر همچون بیمه، مالیات و تسهیلات بانکی برطرف شده است؛ به گونه‌ای که مالیات این واحدهای مسکونی که برای هر واحد 300 هزار تومان در نظر گرفته شده بود و در برخی مواقع تا سقف سه میلیون تومان نیز دریافت می‌شد توسط سازمان امور مالیاتی برطرف شد.

وی افزود: این قانون مالیات از سال 88 اعلام شده بود که در حال حاضر در حال بررسی است.

 

حداکثر مالیات مسکن مهر 300 هزار تومان

 

به گفته مهرآبادی بخشنامه‌ای تدوین شده تا پرداخت مالیات‌ها تا حداکثر 300 هزار تومان به تمامی استان‌ها ابلاغ شود و سازندگان و تعاونی‌ها نیز باید در این باره دقت کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر معتقد است: برطرف شدن مشکلات مالیات واحدهای مسکن مهر عیدی بزرگی بود که به سازندگان و تعاونی‌های مسکن مهر توسط وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون انجام شد. همچنین کارگروهی برای ادامه برطرف شدن مشکلات تشکیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر تنها 14 استان برای بررسی مسائل باقی مانده‌اند.

مهرآبادی با بیان این‌که در جلسه تشکیل شده در مدت اخیر موضوع بیمه واحدهای مسکونی مطرح شده بود، افزود: متنی با امضای وزیر تعاون برای هر واحد میزان 5200 تومان تهیه شده که امیدواریم لحاظ شدن متن این نامه تا سال جاری امضا شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: در برخی موارد برای بیمه هر واحد مسکن مهر حدود 7000 تا 11 هزار تومان اخذ می‌شد.

وی افزود:‌ در جلسه کارگروه مشترک وزارت راه و شهرسازی با دیگر وزارتخانه‌های ذیربط بخشنامه مشترکی برای استان‌های کشور در نظر گرفته شد تا از اردیبهشت سال آینده دور دوم بررسی فعالیت‌های تعاونی‌های مسکن مهر آغاز شود.

مهرآبادی اظهار کرد: تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی مهر 48 هزار میلیارد تومان تصویب شده بود که تاکنون 43 هزار و 500 میلیارد تومان از این مبلغ تامین شده است که از این میزان 4000 میلیارد تومان متعلق به بخش روستایی و مابقی مربوط به مسکن مهر شهری و بافت فرسوده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر تاکید کرد: در این میان 400 میلیارد تومان نیز برای واحدهای مسکونی خسارت دیده همچون سیل استان مازندران در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر پرداخت 2000 میلیارد تومان برای واحدهای مسکن مهر در اسفند سال گذشته گفت: شورای پول و اعتبار با پرداخت 50 هزار میلیارد تومان موافقت کرد.

 

افزایش زمان بازپرداخت اقساط وام مسکن مهر به 20 سال

 

مهرآبادی با بیان این‌که پرداخت اقساط مسکن مهر در مدتی از 15 به 20 سال افزایش یافته است، گفت: بازپرداخت اقساط واحدهای مسکن مهر برای متقاضیانی که دفترچه اقساط نگرفته‌اند می‌تواند از 15 سال به 20 سال افزایش یابد این درحالی است که احصا دوران مشارکت مدنی در این واحدها صورت گیرد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر به مبلغی به میزان 1100 میلیارد تومان اشاره و اظهار کرد: این میزان برای پروژه‌های جدیدی که در سال 91 آغاز شده بود در نظر گرفته شد و بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات موافقت نکرد اما پرداخت این مبلغ توسط کمیته اصلی مسکن مهر بررسی و مقرر شد این میزان که از جمله 48 هزار میلیارد تومان ذکر شده بود پرداخت شود.

وی با بیان این‌که از بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات فردی درخواستی دارد، گفت: بهتر است سقف تسهیلات فردی از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یابد اما بانک مرکزی معتقد است این میزان پول پر قدرت است و احتمالا تورم ایجاد می‌کند.

 

درخواست راهکار از بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات مسکن مهر

 

مهرآبادی از بانک مرکزی در خواست کرد که راهکار مشخصی برای راه حل این مشکل ارائه کند چرا که بخش زیادی ازمشکلات مسکن مهر با این میزان اعتبار برطرف می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر اظهار کرد: تاکنون 2500 میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر وصول شده است. همچنین شورای پول و اعتبار تصمیمی گرفته بود تا 7000 میلیارد تومان از تاریخ تصویب مطالبات دریافت شود. اکنون وزارت راه و شهرسازی تقاضا دارد تا این میزان به بانک مسکن تعلق گیرد.

وی افزود: پس از فروردین ماه که آغاز فصل کار مسکن است انتظار کمک بیشتر دولت را داریم.

مهرآبادی با اشاره به اجرای خدمات زیربنایی در واحدهای مسکن مهر گفت: کارگروهی تشکیل شده است تا هزینه واقعی مورد نیاز واحدهای مسکونی مهر در بخش امور زیربنایی اعلام شود و مقرر شده این نیاز واقعی توسط وزیر راه و شهرسازی به دفتر معاون اول رییس جمهور اعلام شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با بیان این‌که نوبخت، چیت‌چیان و اینجانب در بیان نیاز واقعی این بخش تصمیم گیرنده هستیم، گفت:‌قرار است این میزان به دفتر معاون اول ارسال شود.

 

اعلام قیمت واقعی مورد نیاز خدمات زیربنایی مسکن مهر

 

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان اردیبهشت قیمت واقعی مورد نیاز خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر اعلام شود.

به گفته وی به مدیران راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شده تا این میزان بررسی شود و از هفته سوم فروردین ماه به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود تا هر چه سریع‌تر پیگیری‌های این وزارتخانه اجرایی شود.

مهرآبادی با اشاره به اجرای خدمات زیربنایی در اکثر استان‌های کشور گفت: تاکنون ساخت 282 باب مدرسه آغاز شده که 50 باب به بهره‌برداری رسیده است. همچنین کار ساخت 254 باب مسجد آغاز شده که از این میزان 70 باب مسجد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر تاکید کرد: نیاز واقعی واحدهای مسکونی مهر وابسته به همکاری دستگاه‌های متولی است.

وی تاکید کرد: مشکلات مسکن مهر استان‌ها در حال بررسی است چرا که شورای مسکن استان‌ها به ریاست هر استان در حال کار است که طی یک ماه گذشته 19 استان در این طرح بررسی و هماهنگ شده تا تیر آینده شورای مسکن همه استان‌ها را بررسی کند.

به گفته مهر‌آبادی در بررسی انجام شده 80 درصد مشکلات در 14 استان بود و مابقی استان‌ها 20 درصد مشکلات را به خود اختصاص دادند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با اشاره به فعالیت‌های برخی تعاونی‌ها و تخلفات آن‌ها افزود: در مورد تعاونی‌ها تصمیماتی گرفته شد که برخی به دلیل سود بیشتر نمی‌خواهند پروژه تمام شود اما در جلسه کارگروه تصمیماتی برای این تعاونی‌ها در نظر گرفته شد تا واحدهای مسکونی مهر بلوک به بلوک تحویل داده شود.

وی تاکید کرد: برای تعاونی‌های متخلف اخطار 15 روزه در نظر گرفته شده است. همچنین طبق بند 17 ماده 66 قانون وزارت تعاون مقرر شده برای حسابرسی‌های تعاونی‌ها به تصویب هیات مدیره برسد.

 

سازندگان باید تا یکسال مشکلات ساخت خانه‌های مهر را متقبل شوند

 

مهرآبادی در پاسخ به ایسنا مبنی بر زمان تحویل واحدهای مسکن مهر گفت: برنامه اتمام پروژه‌ها تا پایان سال 94 است اما تحویل این واحدها در زمان مقرر منوط به همکاری دستگاه‌های اجرایی دیگر است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر افزود: نسبت به تحویل واحدهای مسکن مهر تا زمان اعلام شده امیدوار هستیم.

وی درباره مشکلات واحدهای تحویل داده شده نیز گفت:‌ تحویل واحدها به صورت موقت است و سازنده تا یک سال باید مشکلات ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر را متقبل شود.

مهر‌آبادی درباره نقل و انتقال اعیانی واحدهای مسکونی مهر گفت: با توجه به مصوبات قبلی در حال بررسی و تسهیل نقل و انتقال این واحدها هستیم.

 

خرید و فروش امتیاز مسکن مهر ممنوع است

 

به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر در کارگروه مسکن مهر قرار است نقل و انتقال واحدها با شرایط آسان‌تری انجام شود اما شرط لازم برای آن دسته از متقاضیانی است که دفترچه فروش اقساطی در اختیار دارند.

وی افزود: برای خودمالکان واحدهای مسکونی مهر تصمیماتی گرفته شده تا بتوانند معادل پنج میلیون تومان در قالب جعاله با اوراق حق تقدم تسهیلات دریافت کنند.

مهر‌آبادی تاکید کرد: در حال حاضر خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی مهر غیر قانونی است و هیچ اعتقادی به این موضوع نداریم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب