امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 26360 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۴:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش دیداررئیس صندوق با اعضای هیئت علمی، محققین و پژوهشگران دانشگاه لرستان

خبرایران: رئیس صندوق صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اساتید، محققین و پژوهشگران استان لرستان دیدار کرد.
گزارش دیداررئیس صندوق با اعضای هیئت علمی، محققین و پژوهشگران دانشگاه لرستان

به گزارش خبرایران از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران)، رئیس صندوق با اساتید، محققین و پژوهشگران استان لرستان دیدار کرد.

در ابتدای این نشست دکتر نصرت اله ضرغام گفت: هدف از سفر های استانی و دیدار با مراکز پژوهشی و دانشگاه های سراسر کشور؛ آشنایی بیشتر مراکز علمی با حمایت های صندوق، از پژوهشگران، فناوران و نوآوران و به نقد گذاشتن فعالیت های خود و دریافت پیشنهاد برای ارائه خدمات حمایتی بیشتر و بهتر می باشد.

رئیس صندوق افزود: در ابتدای تاسیس صندوق بخش اعظم استفاده کنندگان از خدمات صندوق، علی رغم اطلاع رسانی های رسانه­ای انجام شده اساتید استان تهران بودند اما خوشبختانه با توجه به اطلاع رسانی های حضوری انجام شده و برکات سفرهای استانی هم اکنون 26درصد طرح های مصوب سهم پژوهشگران و فناوران استان تهران و 74درصد سهم پژوهشگران و فناوران دیگر استان ها بوده است. همچنین 24 درصد از طرح های پژوهشی مصوب به اساتید با مرتبه علمی استاد،26درصد به دانشیاران و 50 درصد به استادیاران دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر کشور اختصاص یافته است.

دکتر ضرغام ضمن اشاره به نگاه ویژه و راهبردی به موضوع ایده پردازی در کشورهای دنیا گفت: امروزه وقتی از رشد همه جانبه کشورها صحبت می شود که نگاه به منبع و اساس این رشد در نوآوری و تولیدات فکری می باشد. لذا نگاه جدیدی در دنیا شکل گرفته که به کلی با گذشته متفاوت است. ضمن اینکه دنیای کنونی در حال رسیدن به این نتیجه است که تنها با رشد علمی قادر نخواهد بود سعادت، خوشبختی و آرامش برای مردمانشان ایجاد کند لذا ضمن تلاش برای تولیدات فکری به رشد معرفتی همزمان نیز توجه می کند و به دنبال ایجاد دانشگاه های معرفت گرا است که ضمن رشد اقتصادی، افزایش رفاه اجتماعی و توان رقابتی در سطح جهان به ابعاد معنوی، معرفتی و ارزش ها نیز توجه شده باشد.

صندوق نیز تمام تلاش خود را برای حمایت از تولیدات فکری و استفاده حداکثری از ظرفیت ها با گسترش چتر حمایتی و ایجاد تناسب بین مخاطبین و نوع حمایت های صندوق انجام می دهد. درحالیکه ابعاد معرفتی با تکیه به تکیه گاه های ارزشمند معرفتی و مفیدی کاملا پررنگ و کارشناسانه است.

ضرغام ضمن اشاره به گسترش چتر حمایتی که بیانگر پویایی کار صندوق است خروجی بعضی از حمایت ها از جمله کرسی های پژوهشی، رساله های دکترا، پسا دکترا، گرنت و حمایت از ثبت اختراعات را بسیار ارزشمند، موفق و قابل توجه، گسترش و توسعه دانست.

دکتر ضرغام با بیان این نکته که درصدد هستیم در کنار حمایت از پروژه های دریافتی بر اساس نیاز کشور سفارش پروژه را نیز به مرحله اجرا درآوریم خاطر نشان کرد: در صندوق بانک اطلاعاتی پژوهشگران به منظور تسهیل و تسریع در امر داوری و نظارت ایجاد شده است که رو به گسترش و تکمیل است.

دکتر ضرغام بخشی از حمایت ها و برنامه های صندوق را به تقویت زیرساخت های مهم علم و فناوری و تولیدات علمی بهتر درآینده دانستندو به تشکیل اتاق علم برای ترسیم آینده علم در جهان  نیزاشاره نمودند.

رئیس صندوق در انتهای سخنان خود نیزبه ضرورت استفاده از تمام توانمندیهای داخل و خارج از کشور و ظرفیت های بالقوه و بالفعل اشاره کرد. در پایان پیشنهاد نمود اساتید، پژوهشگران و مخترعین به تناسب نیاز ها و ضرورت های استان برنامه های خود را طبق فرمت صندوق تنظیم و ارائه نماید تا در صورت تصویب از حمایت ویژه برخوردار شوند.

در این نشست دکتر عزیزی رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به پتانسیل های بالای دانشگاه لرستان گفت: این دانشگاه درحال حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم است که در این راستای ایجاد بستر های لازم مرکز شتابدهی و هسته های علمی ایجاد شده است.

گفتنی است در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ جهت تعامل، رفع ابهامات و پاسخگویی به سوالات اعضای هیئت علمی و حاضرین جلسه برگزار شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب