امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2674 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس سازمان میراث فرهنگی خبر داد؛

هیأت امنایی شدن آثار جهانی/تشکیل کارگروه «استرداد اشیای تاریخی ایران

خبرایران: مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری از تشکیل گروه کارشناسی و حقوقی «استرداد اشیای تاریخی ایران» خبر داد.
هیأت امنایی شدن آثار جهانی/تشکیل کارگروه «استرداد اشیای تاریخی ایران
به گزارش خبرنگار خبرایران، مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری در نشستی رسانه‌ای تشریح گزارش ستاد هماهنگی خدمات سفر امروز ( یکشنبه،۱۷ فروردین) از تشکیل کارگروه «استرداد اشیای تاریخی ایران» تا یکی - دو هفته آینده خبر داد و گفت : هدف این کارگروه تلاش برای بازگرداندن اشیای تاریخی ایران است که در چند دهه‌ی گذشته به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شده‌اند و در اماکن تاریخی و موزه‌های کشورهای دیگر نگهداری می‌شوند‌. 

وی از هم‌وطنان ایرانی مقیم خارج و داخل کشور خواست هر اطلاعاتی را که درباره‌ی اشیای تاریخی و گران‌بهایی که به‌صورت غیرقانونی و قاچاق از کشور خارج شده‌اند‌ دارند، در اختیار سازمان میراث فرهنگی دهند تا توسط این گروه، طرح دعوی شود و گنجینه‌های نفیس به کشور باز گردد.

او تصریح کرد: این ابلاغ از طریق پورتال سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری رسما اعلام خواهد شد. 

سلطانی‌فر درباره‌ی رای دادگاه درباره الواح هخامنشی که به‌تازگی صادر شده پس از توضیح چگونگی رفتن این الواح به آمریکا سیر اتفاقات رخ داده درباره آن توضیح داد: هشتم فروردین‌ماه امسال در دادگاه تجدید نظر رأی دادگاه اول شکسته و دوباره الواح به مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو تحویل داده شد. 

وی خاطرنشان کرد: تیم حقوقی ما می‌گوید اگر شاکی در محکمه‌ی بعدی تقاضای تجدید نظر کند‌، مستندات ما آنقدر قوی است که دادگاه به نفع ما رأی خواهد داد و حتما پس از آن، پیگیری می‌کنیم تا این الواح به کشور برگردانده شوند. 

به گفته معاون رییس‌جمهور قرار است مدیریت اماکن تاریخی و ثبت جهانی به صورت هیأت امنایی باشد که با تعیین هیأت امنایی شامل صاحب‌نظران و شخصیت‌های علمی هر منطقه در شش‌ماه آینده، نحوه‌ی مدیریت اماکن تاریخی و ثبت جهانی، هیأت امنایی می‌شود. 

او همچنین از تشکیل اتاق فکری با حضور صاحب‌نظران و خبرگان حوزه‌های میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری تا یک‌ماه آینده خبر داد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب