امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 26760 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی کاوش کهریزک تاكيد كرد؛

پژوهش‌سرای دانش آموزی بستر مناسبی برای تحقیق و پژوهش دانش‌آموزان است

خبرایران: مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی کاوش کهریزک گفت: پژوهش‌سرای دانش آموزی بستر مناسبی است برای تحقیق و پژوهش دانش‌آموزان و اگر بتوانیم دانش‌آموزان را پژوهش محور، تربیت کنیم گام مؤثری در این راه برداشته‌ایم.
پژوهش‌سرای دانش آموزی بستر مناسبی برای تحقیق و پژوهش دانش‌آموزان است

سعیده سیفی، مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی کاوش کهریزک در نشست خبری روز پنج شنبه 23 آذرماه که در آموزش و پرورش منطقه کهریزک به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: پژوهش‌سرای دانش آموزی بستر مناسبی است برای تحقیق و پژوهش دانش‌آموزان و اگر بتوانیم دانش‌آموزان را پژوهش محور، تربیت کنیم گام مؤثری در این راه برداشته‌ایم.

وی با تاکید بر این که استعداد‌یابی دانش‌آموزان قدم اول در این پژوهش‌سرا محسوب می شود، تصریح کرد: از آن‌جايي كه این پژوهش سرا به طور مداوم فعال بوده و همواره در حال ارسال آثار خود به جشنواره‌ها و مسابقات هستند، به عنوان یک نهاد فعال شناخته می شود.

سیفی به مقام های کسب شده توسط این پژوهش‌سرای دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: کسب 5 رتبه کشوری در سال گذشته، 4 رتبه کشوری تا آذرماه سال 96، دریافت 114 دیپلم افتخار در مسابقات جهانی کانگورو و برگزاری 411 کارگاه آموزشی ترویجی از مهم‌ترین اقدامات و نتایج حاصل از این پژوهش‌سرا می باشد.

ابوالفضل پیریایی دانش آموز پایه هشتم از پژوهش سرای دانش آموزی کاوش منطقه کهریزک توانست رتبه دوم کشوری مسابقات علم برای همه را در زمینه ساخت کلیپ آزمایشگاهی به خود اختصاص دهد.

بررسي سرعت واکنش پذیری عناصر قلیایی و خاکی

ابوالفضل پیریایی در ادامه این نشست خبری، با اشاره به تهيه كليپ آموزشي سرعت واکنش پذیری عناصر قلیایی و خاکی به برای شناخت بهتر دانش آموزان و ارسال آن به مسابقات كشوري، تصریح کرد: این آزمایش با استفاده از سه عنصر لیتیم، سدیم و پتاسیم در مایع بوتانل انجام شد.

این دانش آموز پایه هشتم  كه رتبه دوم مسابقات كشوري علم براي همه راكسب كرد، بر لزوم استفاده از مایع بوتانل و واکنش پذیری عناصر با این مایع اشاره کرد و افزود: در این آزمایش  از آب استفاده نشد، چرا که آب باعث انفجارهای کوچک و تولید گازهای سمی می‌شود و یا عناصر به دیواره ظرف می‌چسبند که باعث خطای دید می‌شوند ولی ترکیب سه عنصر یاد شده با بوتانل کمی دیرتر واکنش نشان می‌دهد.

وی در خاتمه تصریح کرد: تهیه این کلیپ باعث شناخت بهتر دانش آموزان از عناصر خواهد شد و این که چه عناصری با چه موادی می توانند واکنش دهند و از این طریق می توان در زندگی روزمره و شناخت وسایل استفاده کرد.

ساخت سازه‌های مقاوم در برابر ارتعاشات زلزله

حنانه زعفرانلو، دانش آموز پژوهش‌سرای کاوش كه در جشنواره كشوري علم برای همه محور ويژه حايز رتبه اول در طرح ساخت سازه‌های مقاوم در برابر ارتعاشات زلزله شد، گفت: ایده اولیه این طرح از پاره شدن پارچه‌ها ازمحل اتصالات آن‌ها در ذهنم ایجاد شد، از این رو طراحی پارچه‌ها به گونه‌ای که از این محل پاره نشوند باعث شبیه‌سازی سازه‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر زلزله شد.

وی با بیان این که این طرح با همکاری پژوهش‌سرای دانش‌آموزی پیش‌رفت، تصریح کرد: تحقیقات حاکی از آن بود که زلزله کوماموتوی ژاپن در سال 2016 باعث خسارت‌های بسیاری در این شهر شد، از این رو دولت ژاپن ساخت خانه‌های 80 کیلویی ضد زلزله را در دستور کار قرار داد.

زعفرانلو ادامه داد: این خانه‌ها فاقد تیر و ستون بوده و بسیار سبک می‌باشند و سقف آن‌ها از فوم پلی استایلن تشکیل شده است که بتن آرمه روی آن قرار گرفته است و پی خانه از سنگ‌ریزه تشکیل شده است و در زیر این پی از فنر که خاصیت انعطاف پذیری دارد استفاده شده است.

زعفرانلو این دانش آموز پایه نهم با تاکید بر این که ویژگی‌های این سازه‌ها باعث مقاومت بیش‌تر ساختمان‌ها می‌شود، افزود: طرح ساخته شده از سوی شرکت‌های ژاپنی را مي‌توان يك الگو جامع و كامل براي ديگر كشور‌ها در نظر گرفت.

زعفرانلو مدت زمان تکمیل این ایده را 6 ماه دانست و گفت: در طرح ساخته شده، از مدل‌های سبك و کشسانی استفاده شد که ویژگی مشترک این طرح با مدل ژاپنی استفاده از فنرها و پروفیل‌های چوبی است که هر دو سبک و مقاوم هستند و خاصیت کشسانی در سازه باعث تخریب کم‌تر سازه مي‌شود، از این رو افراد و وسایل در زمان زلزله آسیب کم‌تری می بینند.

به تصوير كشيدن دريا با استفاده از منابع طبيعي

محمد صادق نظری از دیگر اعضاء این پژوهش‌سرا با ارسال اثر هنری خود به جشنواره علم برای همه موفق به کسب رتبه دوم کشوری شد.

نظری با تاکید بر این که در این جشنواره تصمیم بر آن شد که با کم‌ترین هزینه بهترین نقاشی را ارائه کنم، تصریح کرد: در این اثر، تلاش شد که از سنگ‌ها، صدف‌ها و مرجان‌های دریایی به منظور طبیعی جلوه کردن نقاشی استفاده شود.

وی با بیان این‌که آب رنگ و گواش برای زیبایی این نقاشی مورد استفاده قرار گرفت، گفت: در این نقاشی از رنگ‌های روشن به منظور جذابیت بیش‌تر استفاده شده است و روش‌هاي مختلف درآمدزدایی افراد مجاور به این مناطق نظیر ماهیگیری، تجارت با کشتی و صادرات نفت نیز  در اين نقاشي به تصویر کشیده شده است.

سرباز نامرئی، سرباز برتر

محسن فرجی، دانشجوی دکتری نانو فناوری دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس پژوهش‌سرای دانش آموزی کاوش نیز كه در این نشست خبری حضور داشت، با تاکید بر این که شناسایی و استعدادیابی دانش آموزان گام اول در به ثمر رساندن طرح‌های دانش‌آموزی می‌باشد، تصریح کرد: موضوعات هریک از جشنواره‌ها و مسابقات به دانش‌آموزان مستعد ارائه می‌شود و آن‌ها با خلاقیت و ابتکار عمل خود، طرح‌هاي پژوهشی خود را به پژوهش‌سرا ارائه کرده و اساتید راهنما دانش آموزان را به سمت ارتقاء طرح و رفع نواقص پیش می‌برند و در نهایت طرح‌ها به جشنواره‌های مورد نظر ارسال می‌شوند.

 وی در همين راستا ادامه داد: در سال گذشته طرحی با عنوان "سرباز نامرئی، سرباز برتر" به جشنواره جابر بن حیان که برای دانش آموزان مقطع ابتدایی است ارسال شد.

فرجی با تاکید بر این که ایده این طرح از وسیله‌ای به نام پریسکوپ گرفته شده است، گفت : در این طرح تلاش شد که پریسکوپ را همان طور که در زیر دریایی ها مورد استفاده قرار می گیرد در بخش‌هاي ديگر نيز كاربردي كنند.

فرجی در ادامه تصریح کرد: در اين طرح پژوهشي پریسکوپ را با دو آینه ساده بر روی بدنه تفنگ اسباب بازی نصب شد که این تفنگ شباهت بسیاری به کلاشینکف واقعی که در جنگ ها استفاده می شود داشت.

کارشناس این پژوهش سرا با تاکید بر این که سربازی که از این اسلحه استفاده می‌کند مي‌تواند به صورت پنهانی بدون دیده شدن از سوی دشمن تیر اندازی کند، گفت: از آن جایی که مفهوم پریسکوپ در کتاب‌های مقطع ابتدایی به روشنی توضیح داده شده است طراحی و راه اندازی این ایده برای دانش آموزان بسیار مناسب است.

وی در خاتمه تصریح کرد: استحکام بدنه پریسکوپ، سبک بودن بدنه، طراحی شکل آیینه‌ها، راحتی وسیله و جلوگیری از انعکاس نور خورشید در آینه از نکات فنی این وسیله محسوب می شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب