امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 26829 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛

بیش از ۴۰۰ نفر از ائمه جمعه سراسر کشور به صورت برنامه ریزی شده و دوره ای در مدارس حضور دارند

خبرایران: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ده ها طرح تحولی درباره نماز اجرایی شده است، گفت: بیش از ۴۰ درصد کارکنان آموزش و پرورش در برگزاری نماز جماعت و طرح های نماز مشارکت دارند.
بیش از ۴۰۰ نفر از ائمه جمعه سراسر کشور به صورت برنامه ریزی شده و دوره ای در مدارس حضور دارند

به گزارش خبرایران، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز در بندرعباس با تأکید بر اینکه اهتمام خادمان آموزش و پرورش، تبیین معرفت و حلاوت نماز برای نسل آینده ساز کشور است، اظهار داشت: وزارت آموزش و‌ پرورش توجه به نماز را رکن اساسی سیاست ها و برنامه های فرهنگی و تربیتی خود می داند و باز یافتن شأن و جایگاه نماز در مدارس از دغدغه های همیشگی کارگزاران تربیتی است.

وی افزود: اگرچه در آموزش و پرورش کشور برای رسیدن به افق های مطلوب، کارهای بزرگی در امر مهم نماز انجام شده است اما کارهای باقی مانده نیز بسیار است که در فرایندی طبیعی و درون زا باید کارنامه پربار ترویج و ترغیب به نماز را به سوی پرباری بیشتر رهنمون کرد.

بطحایی با اشاره به عوامل موثر و مولفه های مرتبط با تعمیق فرهنگ نماز، خاطرنشان کرد: بی تردید در موضوع نهادینه کردن و درونی کردن نماز، هماهنگی بین ارزش های خانواده، مدرسه و رسانه ها موضوع بسیار مهمی است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، تبیین معرفت و‌ حلاوت نماز برای آینده سازان کشور اگر چه رسالت نظام تعلیم و تربیت است اما هماهنگی بین ارزش های خانواده، مدرسه و رسانه در امر نماز بسیار مهم است و در این راستا به تضاد الگوها نیز باید توجه جدی شود.

وی تأکید کرد: بزرگترین هدف در جامعه اسلامی نماز خواندن نوجوانان است که رهیافت تربیتی آن شناخت عظمت و وحدانیت خداوند است.

بطحایی با اشاره به بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز با عنوان نماز و فضای مجازی، دنیای مجازی را به دلیل تأثیرات عینی و محسوس آن دنیایی واقعی نامید و یادآور شد: در عین حال نباید از خاطر برد شکل گیری فرزندانی خداباور و نمازخوان در سایه سار بهبود وضع اجتماعی اقتصادی پدید خواهد آمد.

وی اضافه کرد: بدون تردید محیطی عاری از آشفتگی های روحی و روانی و دغدغه ها و نگرانی ها راه را برای عبور از ارزش های مادی و رسیدن به ارزش های فرا مادی و معنوی به دنبال خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش علاوه بر فعالیت های مستمر روزانه، ده ها طرح تحولی در امر نماز را اجرایی کرده است، گفت: اغلب این طرح ها برای اولین بار در آموزش و‌ پرورش کشور اجرایی شده است.

وی تدوین سند جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی و تلاش در اجرایی شدن راهبردهای عملیاتی آن در سطح ستاد و مدرسه را اقدامی مهم عنوان کرد و بیان داشت: این طرح آثار و نتایج خوبی را در نهادینه کردن فرهنگ نماز و تعمیق و گسترش این مهم در بین جامعه مخاطب یعنی دانش آموزان آینده ساز کشور به همراه داشته است.

بطحایی برگزاری دوره های طرح مبین (مدیریت برنامه های یاوران نماز) با همکاری ستاد اقامه نماز ویژه مدیران متوسطه را از دیگر طرح های مورد اشاره بیان کرد و گفت: در این طرح که از آبان ۹۴ اجرایی شده است، در مدت دو سال بیش از ۲۳ هزار نفر از مدیران در دوره های آموزشی آن شرکت کرده اند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای دوره های تخصصی نماز معلمین پایه سوم ابتدایی، ائمه جماعات فرهنگی ‌و روحانی، کارشناسان، مربیان و مشاوران تربیتی نیز که ازسال 95 اجرایی شده است بیش از ۱۸ هزار نفر شرکت کرده اند.

وی همچنین از برگزاری جشن تکلیف دو هزار دانش آموز پسر در محضر مقام معظم رهبری، اردوهای سه روزه آموزشی همراه با جشن تکلیف ویژه دانش آموزان پسر عشایر سراسر کشور، اقامه روزانه بیش از ۷۰ هزار نماز جماعت با مشارکت ۱۸ هزار و ۸۰۰ امام جماعت و ۵۰ هزار امام جماعت همکار فرهنگی غیر روحانی به عنوان بخش دیگری از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در راستای ترویج فرهنگ نماز نام برد و گفت: علاوه بر ۱۸ هزار و ۸۰۰ روحانی که در اقامه نماز در مدارس نقش آفرینی دارند ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از طلاب و فضلای حوزه نیز به عنوان مشاور دینی در مدارس طرح امین، استعدادهای درخشان و مدارس شبانه روزی حضور مستمر و تمام وقت دارند.

وی یادآور شد: بیش از ۴۰۰ نفر از ائمه جمعه سراسر کشور نیز به صورت برنامه ریزی شده و دوره ای در مدارس حضور دارند و ضمن اقامه نماز جماعت به پرسش های دینی دانش آموزان پاسخ می دهند.

بطحایی برنامه ریزی مدیران مدارس جهت حضور دانش آموزان و فرهنگیان برای شرکت در نماز جمعه و اعزام روحانی در کاروان اردوی راهیان نور به عنوان مبلغ و امام جماعت در سه سال اخیر را در شمار دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش ذکر و گفت: بطور کلی بیش از ۴۰ درصد کارکنان آموزش و‌ پرورش روزانه یا مقطعی در برگزاری نماز جماعت یا طرح های نماز مشارکت فعال و سازنده دارند.

وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از عوامل بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز، اظهار امیدواری کرد تا در سایه مشارکت جمعی، با تقویت و تعمیم فرهنگ نماز، شاهد نهادینه شدن این مهم در بین نسل آینده ساز کشور و جامعه اسلامی باشیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب