امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2685 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر امور خارجه کشورمان؛

تحقیق و توسعه برنامه هسته‌‌ای ایران را نمی‌توان محدود کرد/ متن پیش‌نویس بایستی فرایندی دو جانبه باشد

خبرایران: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی ضمن اشاره به اینکه تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای ایران یک فرایند علمی است تأکید کرد تفکر را نمی‌توان محدود کرد.
تحقیق و توسعه برنامه هسته‌‌ای ایران را نمی‌توان محدود کرد/ متن پیش‌نویس بایستی فرایندی دو جانبه باشد
به گزارش خبرایران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با یک نشریه آلمانی زبان درباره مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+5 گفت که ایران بستر توافق با آن کشورها را فراهم کرده است.

آقای ظریف در مصاحبه با نشریه اتریشی «استاندارد» در پاسخ به این سوال که چه چیزی وی را به حصول توافق هسته‌ای مطمئن می‌کند گفت: «ما تسلیحات هسته‌ای نداریم و به دنبال آن هم نیستم؛ بنابراین فکر نمی‌کنم که دستیابی به توافق هسته‌ای کار دشواری باشد.»

وزیر خارجه ایران افزود: «ما از یک طرف دغدغه حقوق هسته‌ای ایران و از طرف دیگر دغدغه رفع نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران را  داریم.»

آقای ظریف تأکید کرد که معتقد است طرح اقدام مشترک چارچوب لازم برای توافق هسته‌ای را در اختیار طرفین مذاکره قرار می‌دهد.

وزیر خارجه ایران همچنین خاطر نشان کرد دستیابی به توافق هسته‌ای به اراده سیاسی، صداقت و دوری‌گزینی از مواضع افراطی نیاز دارد.

ظریف در ادامه گفت که وی در مذاکرات قبلی پیشنهاد داده که دو طرف باید کار بر روی پیش‌نویس متن توافق را از ماه مه آغاز کنند. وی تصریح کرد ایران بسترهای لازم برای توافق هسته‌ای را فراهم آورده است.

وزیر خارجه ایران اضافه کرد که متن پیش‌نویس بایستی فرایندی دو جانبه باشد و هر یک از دو طرف باید بتواند متن پیش‌نویس را از آن خود بداند.

ظریف گفت که این امر به خصوص باید  درباره ایران صادق باشد، زیرا این ایران است که دارد درباره برنامه هسته‌ای خودش صحبت می‌کند. وزیر خارجه ایران افزود: «این برای مردم ایران از بعد شأن، برابری و احترام متقابل اهمیت زیادی دارد.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ  به پرسشی دیگر از خبرنگار روزنامه استاندارد که حصول توافق هسته‌ای را تنها منوط به محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دانسته بود گفت: «هنوز چیزی مشخص نیست. هر چیزی که محدویت باشد، در متن توافق خواهد آمد. ضمن اینکه محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بر تمامی حوزه‌ها از جمله تحقیقات و توسعه اثر نخواهد گذاشت.»

ظریف گفت که تحقیق و توسعه بخشی از علم است و تفکر را نمی‌توان محدود کرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب