امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 27020 تاریخ انتشار: شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نشست تخصصی خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات پایداری آغاز به کار کرد؛

ناطق: برای ماندگاری خاطرات از ادبیات استفاده کنیم

خبرایران: نخستین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات پایداری با حضور ساسان ناطق، نویسنده ادبیات پایداری، در حوزه هنری برگزار شد.
ناطق: برای ماندگاری خاطرات از ادبیات استفاده کنیم

به گزارش خبرایران از پایگاه خبری حوزه هنری، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات پایداری با حضور و سخنرانی ساسان ناطق آغاز به کار کرد.

ناطق با بیان اینکه خاطره، حافظه جانبی است برای جلوگیری از فراموشی، اظهار کرد: عمر ماندگاری خاطرات به اندازه عمر صاحب خاطره است و اگر می‌خواهیم این خاطرات و تاریخ معاصر کشورمان ماندگار باشد، باید خاطرات را به شکلی هنرمندانه ثبت کنیم.

وی همچنین گفت: برای ماندگاری بیشتر خاطرات مکتوب، باید از ادبیات هم کمک بگیریم. یک چهارم تاریخ آلمان در جنگ سپری شده و هنوز هم از این تاریخ برای نگارش رمان، داستان و تولید آثار هنری استفاده می‌شود.

این نویسنده با تاکید مجدد بر اهمیت نقش ادبیات در تولید آثار تا تاریخ شفاهی، عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم صمیمیت را در روایتی تاریخی بیان کنیم باید از ادبیات بهره ببریم و به طور مثال با شخصیت‌پردازی درست و فضاسازی های ادبی، صمیمی بودن برخی شخصیت ها را به مخاطب نیز منتقل کنیم.

وی افزود: تکنیک هایی هم در نگارش خاطرات و تاریخ شفاهی وجود دارد که باید مدنظر قرار داد. به عنوان نمونه، کار خاطره بدون ذکر زمان و مکان ارزشی ندارد و مانند این است که خواننده را به جایی ببریم و هیچ اطلاعاتی از آن فضا به او ندهیم.

ناطق در ادامه این کارگاه آموزشی و تخصصی، از تکنیک‌های خاطره‌نویسی سخن گفت.

نشست تخصصی خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات پایداری با حضور نویسندگان و محققان استان‌های هرمزگان و سمنان در سالن کنفرانس اداره کل امور استان‌های حوزه هنری برگزار می‌شود.

این سلسله نشست‌های تخصصی از شنبه 9 دی‌ماه آغاز و تا دوشنبه 11 دی‌ماه ادامه خواهد داشت که در برنامه روز دوشنبه محققان و نویسندگان از موزه عبرت، موزه صلح و باغ موزه قصر دیدن خواهند کرد. همچنین ساعت 15 امروز، محققان و پژوهشگران میهمان سخنان مرتضی سرهنگی، نویسنده، پژوهشگر و مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری حوزه هنری خواهند بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب